Holmenkollen (fjellanlegg)

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Vi hadde en meget flott og interessant dag inne i leiren på Holmenkollen. Det var en strålende fin og varm solskinnsdag, ypperlig til å gå inn i fjellet i! Det er dessverre ikke så mye av det gamle tyske igjen i dette anlegget, men vi fant noen ting som kommer på bilder her etter hvert. Begynner med noen bilder fra sjefens rom og konferanserom, og operasjonsrommet. Alt i alt er dette ett meget interessant anlegg både inne og ute, og også utenfor leiren!
Attachments
Ops. Holmenkollen 130.jpg
Ops. Holmenkollen 130.jpg (182.84 KiB) Viewed 1699 times
Sjefens rom Holmenkollen 160.jpg
Sjefens rom Holmenkollen 160.jpg (149.34 KiB) Viewed 1699 times
Konf. rom Holmenkollen 159.jpg
Konf. rom Holmenkollen 159.jpg (236.05 KiB) Viewed 1699 times
Last edited by Jon-Vegard on 01 Jan 2016 20:56, edited 2 times in total.
Mvh.
Jon-Vegard
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Morsomt å se at operasjonsrom fra tiden som kommandoplass for Forsvarskommando Sør-Norge er bevart tilsynlatende urørt. Jeg trodde fjellanlegget etter det (fra 1987) ble anvendt som krigshovedkvarter for SOFA (Stor-Oslo Forsvarsavsnitt) og HV02. Jeg hadde regnet med at HV/SOFA hadde endret mer på tingene, men de trengte kanskje bare en mindre del av anlegget?

SOFA var opprettet som en underavdeling av Akershus Forsvarsdistrikt (FDI 4) (senere Jegerkorpset Akershus Regiment [JAR]) for å lede lokalforsvaret i Oslo-området. Det besto av alt heimevern i Stor-Oslo HV-distrikt (HV02) og en del mobiliseringsavdelinger fra Hæren (bl.a. noen lokalvernbataljoner fra IR4). Det var opprettet en felles stab med dels offiserer fra HV og dels offiserer fra Hæren, med sjefen for HV02 som sjef, for å lede lokalforsvaret i Oslo ved krig/beredskap, og det var denne som var SOFA-staben (ved mobilisering ville SOFA hatt over 10.000 HV- og hærsoldater under sin kommando). Fra 1987 skulle den bruke anlegget i Holmenkollen som krigshovedkvarter. Da de territoriale regimentene ble nedlagt, ble alt territorialt ansvar overlatt til HV-distriktene og omtrent samtidig ble også mobiliseringsavdelingene fra Hæren nedlagt, slik at SOFA rett og slett var HV02. Jeg er ikke sikker på når Holmenkollanlegget gikk ut som krigshovedkvarter for HV02, om det var alt i 2002 eller et par år etterpå. Er det særlig spor etter denne virksomheten i anlegget?
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Legger ved ett bilde, ikke noe spes, men det er nå slik det så ut den gang :-)
Paul S.
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Har sett en del bunkere på området, nede ved skihuset er det både på vegen opp til hotellet og ved vegen videre ved gratishaugen. Ser ut som nærforsvarsstillinger mener jeg å erindre.

Petter
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Kartet over Oslo-området som er klistret over et Europa-kart i konferanserommet regner jeg med er en etterlatenskap fra SOFA/HV02.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Artig å se slike anlegg i så god stand, håper det blir ivaretatt fremover.
Bra bilder Jon-Vegard :D
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Så vidt meg bekjent brukte ikke HV hele anlegget. Kartet som er satt over det andre på veggen er fra HV. Legger ved noen flere bilder. Skyteskår ved nødutgang ser ut til å være originalt, men er murt igjen på innsiden da det er lavet safe av dette rommet. Kjempeflott med bilde av hoppbakken i kamuflasje. Vet du når dette er fra? Det kommer flere utebilder fra stillingene i svingen etc. også.
Attachments
Holmenkollen leir 246.jpg
Holmenkollen leir 246.jpg (293.11 KiB) Viewed 1639 times
Holmenkollen leir 192.jpg
Holmenkollen leir 192.jpg (177.45 KiB) Viewed 1639 times
Last edited by Jon-Vegard on 01 Jan 2016 20:57, edited 1 time in total.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Den svarte skraveringa på biletet av skibakken, er det sensur?
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Er mer min sensur :-) Unødvendig, men er nå min måte å gjøre ting på.
Vet ikke når bildet er tatt.
mvh
Paul S.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Helt i orden. Bildet er tatt rett etter eller i løpet av de første årene etter krigen. Kan noen hjelpe med hva denne klossen på toppen er? Den er ikke der på bilder fra 1948. Og etter da ble bakken bygget om.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Jon-Vegard wrote:Så vidt meg bekjent brukte ikke HV hele anlegget. Kartet som er satt over det andre på veggen er fra HV. Legger ved noen flere bilder. Skyteskår ved nødutgang ser ut til å være originalt, men er murt igjen på innsiden da det er lavet safe av dette rommet. Kjempeflott med bilde av hoppbakken i kamuflasje. Vet du når dette er fra? Det kommer flere utebilder fra stillingene i svingen etc. også.
Hej Jon,
Må jeg bruge et par (3- 4) af dine billeder på GYGES?
mvh
SES
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Hei. Det er i orden, bare ta med hvor de kommer fra.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hi Jon,
Mange tak, det er på tide at flere dele af Norge kommer ud til den undrende "Bunkerverden".
mvh
SES
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Her er en oversikt over hus brukt av Wehrmacht i området (s.16-18 )
http://www.vinderenhistorielag.no/medle ... blad49.pdf
Mvh
Tormod
Frohike
Posts: 1
Joined: 07 Mar 2010 20:41

Någon som vet om det kommer vara någon mer guidad visning i utrymmena? Det hade varit extremt intressant. Vem ska man kontakta?
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”