Begravelse av 25 Tyske soldater i Bodø.

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

OK, da tolker jeg det slik at foto av det minnes merke som jeg har i albummet mitt, ikke har noe med begrvelsen å gjøre. Skulle tro alle er enige i det? Fly krasjen skjedde i april 1940, det forklarer hvorfor foto er plasert før begravelse fotoene i albumet. Hvis begravelsen er fra de omkommene etter D/S Prinsesse Ragnild, så skjedde det i oktober. Det vil da være naturlig å plassere fotoet i den rekkefølgen fotoalbumet. alle enige?
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei.

Det kan ikke ha noe med lofotraidet å gjøre da..
Har søkt i forskjellige media , men kan ikke finne hvore store tap tyskerne hadde..

Vet iallefall positivt at i kabelvåg var der Luftwaffe soldater.

Under søkingen kom e inn på ei side som VIGRID hadde opprettet angående lofotraidet... Det var så fjernt fra virkelighet at e syns nesten litt synd på dem som har skrevet noe slikt..

Edgar
Last edited by Edgar on 22 Jun 2008 14:29, edited 1 time in total.
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
User avatar
DanBodø
Posts: 107
Joined: 14 Mar 2008 22:42
Location: Bodø

Det er utelukket lofotraidet da.
Men det MÅ være Prinsesse Ragnhild, pga bildene er tatt seint i 1940 alle bruker frakker.(Så det må være relativt kaldt.) bortsett fra marinegastene da.
+ at flyplassen var ikke ferdig siden det ikke er noen fra Luftwaffe på bildene.
så dette må være fra senkingen av DS Prinsesse Ragnhild.

Ang. lofotraidet, tror jeg ikke det var en eneste tysker som gikk med.. Engelskmennene saboterte sivile anlegg som leverte til tyskerne, men anleggene var ikke drevet eller besatt av tyskerne.

Mvh
Dan
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Hei alle sammen!
Det er flere som mener dette er begravelse fra DS Prinsesse Ragnihild. Er det noen som vet om noen sikker dokumentasjon på om det ble holdt en slik stor begravelse etter denne ulykken? Er det noen bøker, histoielag, aviser osv som beskriver dette? Jeg ser også at flere av dere er bosatt i Bodø. Kan vi slå fast med sikkerhet at dette er bodø kirkegård? Det er kommet opp flere forslag til gravplass, men det hadde hvert kjempeflott og fått plaseringen helt 100% SIKKER. Flott om dere som er sikker på plasseringen bare bekrefter dette. Finnes det forøvrig noen kikegården på dette stedet i dag?

Er det noen som mener noe annet en at det er omkommene fra DS Prinsesse Ragnhild som blir begravet? Er Lofototraidet det samme som DS Prinsesse Ragnhild ulykken? Som dere skjønner så er jeg veldig gira på og få mest mulig ut av dere som har info. Bodø er ikke min sterke side så jeg må bare spøre. Vær overbærende med meg, jeg trenger Bodø hjelp......

Jeg har et spørsmål til. Er det ikke et Krigegsmarine flagg som henger ved kistene? (bilde nr. 1)

Takker og bukker for all hjelp dere bidrar med!
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei

Her er en link du kanskje kan bruke..

http://www.disnorge.no/sa/bilder/moter/ ... krift.html

Der er også navn på folk som kan vite litt om dette tema.

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fins det ikke et mer nøyaktig tall over de omkomne?
54 passasjerer, 25 besetningsmedlemmer og 150—200 tyske soldater mistet livet.
ifølge sjøfarstforklaring ble 142 mennesker tatt opp fra fraktskuta Batnfjord og 14 fra skøyta Gange-Rolf rett etter forliset. Sjøforklaringen sier videre at det var 200 passasjerer og 140 av disse var tyske. Etterpå vil man ha det til at det var 90 siville og 300 tyske ombord og at det omkom rundt 300. Det jeg ikke helt skjønner er at hvis man reddet halvparten av de sivile så strøk nesten alle tyskerne med. Triste saker, men det er vel skrevet bøker om denne hendelsen som er litt mer nøyaktige?

Erik H
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jo det er litt snodig at det ikke er mer konkret dokumentasjon på dette. "Thomass L" sa i et innlegg tidligere i denne tråden at media fikk forbud om å skrive om DS Prinsesse Ragnihild saken. Men det er rart det ikke er noe mer som er kommet frem i ettertid. Det som jeg synes er vannskeligst er at jeg ikke vet med 100% sikkerhet om dette er fra begravelsen til de omkommene etter DS Prinsesse Ragnhild. Hvis det skulle vise seg å være en annen begravelse, så er jeg like langt.

Til "Edgar" taker for tipset!! Skal følger opp DIS tipset.

Håper at hvis noen har noe så skrik ut.
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Hei dere! Frem med lupe gutter! Er dette fotoet fra kirkegården?: http://museumsnett.no/alias/HJEMMESIDE/ ... 77-024.jpg Se spesielt på bakgrunnen, fjellets vinkel ser jo veldig riktig ut. Eller hva mener dere?
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei...

Litt mer her.

http://www.isdykk.no/mSpider/_data/fila ... 746676.pdf

Totalt døde 79 nordmenn og rundt
230 tyske soldater i formiddagstimene
denne oktoberdagen.

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kanskje verdt å prøve forumet på NUAV?
Bjørn J. er fra Bodø og har rimelig god oversikt på dette vil jeg tro...

Erik
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Har du fått noen flere svar på gåten?

Begravelsen på bildene må ha foregått på Bodø kirkegård slik som jeg ser det, hvilke andre forslag har du fått?

Har forøvrig forhørt meg litt om saken uten å bli så veldig mye klokere.
Har og tatt en tur innom kirkegården, der ligger noen sivile av de omkomne etter ulykken.

"Årbok for Skjerstad 2007" kan blant annet fortelle dette om prinsesse Ragnhild:
"Av 60 sivile passasjerer omkom 52. Av bestetningen på 48, omkom 25. Det har vært angitt at 76 tyskere ble drept,
men antageligvis var det langt flere som mistet livet.
Her står ingenting om begravelsene i etterkant av ulykken.

Heftet "En samling av tekst omkring Prinsesse Ragnhilds forlis" forteller mye på rundt 55 sider,
men heller ingenting her skrevet om begravelsene.
Antallet omkomne varierer veldig her og i de forskjellige klippene som befinner seg i heftet.
Sjøforklaringen og en liste over sivile omkomne er og å finne i heftet.

Skal fortsette å snuse litt på denne saken, skriv gjerne hvis dere har flere teorier.

Thomas

Her er noen utklipp fra: "En samling av tekst omkring Prinsesse Ragnhilds forlis":
Attachments
Prinsesse Ragnhild 03.jpg
Prinsesse Ragnhild 03.jpg (104.67 KiB) Viewed 525 times
Prinsesse Ragnhild 02.jpg
Prinsesse Ragnhild 02.jpg (141.88 KiB) Viewed 525 times
Prinsesse Ragnhild 01.jpg
Prinsesse Ragnhild 01.jpg (138.76 KiB) Viewed 525 times
User avatar
DanBodø
Posts: 107
Joined: 14 Mar 2008 22:42
Location: Bodø

Hei Thomas grunnen er enkel at du ikke finner de tyske der er fordi, Alle er flyttet opp til boten.
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Hei igjen!
Jeg er meget takknemlig for all den gode informasjonen som jeg har fått. Har hørt med flere, ingen kan bekrefte med 100% at dette er Prinsesse Ragnhild ulykken. Alle tror det er begravelse fra Prinsesse Ragnhild, men som sakt ingen med 100% sikkerhet.

Jeg la ut et spørsmål på forumet til NUAV, svarene på det forumet finnes på denne linken: http://nuav.rforum.biz/discuss-all-abou ... 79.htm#354

Har noen foto av nordmenn som ble arrestert i Bodø distriktet. Jeg skulle gjerne vist litt om dem også. Du kan se på dem hvis du følger linken under. De er ikke lagt ut på første siden så de er kun tilgjenglig via denne linken: www.festningsverk.no/Opprulling.htm
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

DanBodø wrote:Hei Thomas grunnen er enkel at du ikke finner de tyske der er fordi, Alle er flyttet opp til boten.
Regna med det ja, tenkte kanskje det sto igjen noe minnesmerke, så må alltids sjekke :)


Festningsverk, interresange bilder du har herifra, får litt å forske på nu...

Thomas
User avatar
DanBodø
Posts: 107
Joined: 14 Mar 2008 22:42
Location: Bodø

Festningverk bilde nr 2 på Bodø bombes er ikke i Bodø.
det er i lofoten en plass.
sier en kamerat av meg.

mvh
Dan
Post Reply

Return to “NORDLAND”