K416(f)

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:
Det er nok bare de tre på Utvorda og to i Florø som kan kalles "kanoner" enda. Utover disse fem er det bare rester igjen rundt om i landet.
På Haugalandet eksisterer det fremdeles rester etter fem kanoner fra HKB NORDHEIM,der museet nå har samlet inn noen av disse delene. Tanken er å restaurere ett hjul eller to på sikt, samt at ett komplett løp med sluttstykke skal inngå i en fremtidig utstilling. Som de fleste ande delene som ligger ute enda er mye av dette i dårlig stand.Kanonene fra dette batteriet er produsert i 1918 og 1922. Det finnes bare deler til å lage ett komplett løp med sluttstykke av det som lå igjen på batteriområdet. Det ser ut som om en skraphandel har gitt opp i slutten av arbeidet med å fjerne kanonene. Det er en kanon som har sprengt løp, og det fortelles at dette skjedde under skyting (men igjen kanskje en lokal vandrehistorie fra batteriene?)
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Om du går inn på http://www.flora-krigshistorielag.com kan du sjå bilder av dei to gjenværande kanonene.
Eg skreiv også litt info under "Sogn og Fjordane" her på forumet.

At andre er interessert i ei av kanonene kan så være, men heldigvis ser Flora Kommune verdien av desse så eg trur nok dei blir ståande. Er absolutt ikkje tilhengar av å flytte gjenstandar (spes. kanoner) ut av sitt opprinnelige miljø for å plassere det ein annan plass i landet, når miljøet rundt der dei står i dag inngår i eit heilheitlig friluftsmuseum og faktisk er tilrettelagt, og skal meir tilretteleggast, for besøk.

Det er annleis når dei står og rustar vekk på ein ubebudd holme langt ute i havgapet der dei einaste besøkande er måsar.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
At andre er interessert i ei av kanonene kan så være, men heldigvis ser Flora Kommune verdien av desse så eg trur nok dei blir ståande. Er absolutt ikkje tilhengar av å flytte gjenstandar (spes. kanoner) ut av sitt opprinnelige miljø for å plassere det ein annan plass i landet, når miljøet rundt der dei står i dag inngår i eit heilheitlig friluftsmuseum og faktisk er tilrettelagt, og skal meir tilretteleggast, for besøk.
Må si meg helt enig i det som ble sagt. Det er for mange som tar seg til rette og tror at man kan gjøre som man vil. Ingen kan ta turen til Florø eller andre steder og hente kanoner el. uten de nødvendige tillatelser.(grunneier, kulturmyndigheter, og kommune) At Arquebus er på Nordheim og plukker ting de kan bruke er nå så, men det de gjør er jo egentlig like gale. Tar det de trenger, og lar resten ligge. Regner forøvrig med at de har innhentet de nødvendige tillatelser.
Hvis man skal vil ha ett eksempel på hvordan det IKKE skal gjøres kan man jo spørre seg litt rundt om hva som skjedde på Marøy og med kanonen der.
mvh
Paul S.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Kanonene i Florø står oppstilt i sine opprinnelige stillinger i HKB Floröy. Den ene er restaurert nå, den andre har jeg hørt rykter om at de skal ta etterhvert.... Lurer på om vi ikke har en her på forumet som vet alt om dette (Hint - hint )

Hei! Tok litt tid før jeg såg denne. Den andre kanonen skal også restaureres. Der hvor den restaurerte kanonen står er vi i full gang med å rydde området for skog og gjennåpne alle tilhørende bunkerser og tunnelanlegg.

Legger ved et bilde av en gjennåpnet bunker: Her er det en lang gang som går mellom kanonstilling 4 og 5, med fire små oppholdsrom til venstre i bildet. Tak og vegger er i 1,5meter tykk betong. Så da blir det vel en Vf bunker?
Attachments
IMG_4855_web.JPG
IMG_4855_web.JPG (33.4 KiB) Viewed 512 times
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Jeg er 100% enig med Knut når det gjelder å flytte på kanoner.
At andre er interessert i ei av kanonene kan så være, men heldigvis ser Flora Kommune verdien av desse så eg trur nok dei blir ståande. Er absolutt ikkje tilhengar av å flytte gjenstandar (spes. kanoner) ut av sitt opprinnelige miljø for å plassere det ein annan plass i landet, når miljøet rundt der dei står i dag inngår i eit heilheitlig friluftsmuseum og faktisk er tilrettelagt, og skal meir tilretteleggast, for besøk.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Hvis det er min tidligere post dere sikter til....
Noen som kan fortelle akkurat hvor i/ved Florø de siste to gjenværende står og hvilken forfatning de er i? Vi er på utkikk etter en slik til Helgeland Museum.
...så har vi absolutt ingen intensjon om å høre med Flora kommune (og evt. grunneier) om å få en av kanonene der nede :)

Vi holder istedet på å sjekke mulighetene for å få fatt i en slik en i Frankrike. Vet det er private samlere der nede som har typen og hvor vi kan få kjøpt en, men vi er primært interessert i å få låne en (eventuelt få en som gave) gjennom offisielle kanaler. Vi har vært i kontakt med både armémuseet der nede og med den franske forsvarsattacheen om et kultursamarbeid, og tilbakemeldingene så langt har vært positive. På grunn av valget som akkurat har blitt holdt i Frankrike så tar nok saken en del tid siden det er store utskiftinger av personell. Det er nok mange hindre igjen før vi får tak i en K416(f), men vi lever i håpet PDT_Armataz_01_03

Rent prinsipielt er jeg enig med dere om at gjenstander ikke bør flyttes fra sin opprinnelige kontekst. Unntaket er når de kun står og blir ødelagt. Her kan det vurderes å fjerne dem for å konservere dem. En viktig parallell her vesteuropeiske land som på 1800- og 1900-tallet tok hjem en rekke arkeologiske gjenstander fra Egypt. I dag krever Egypt dem tilbake og grunngir dette med at det er snakk om egyptiske artefakter som er tatt ut av sin kontekst, mens de vesteuropeiske landene i mange tilfeller nekter med begrunnelsen at disse artefaktene hadde gått tapt om de ikke hadde blitt tatt ut av Egypt, og at de i sin tid ble lovlig eksportert. Her har man et etisk dilemma. Det samme dilemmaet kan oppstå når det gjelder gjenstander fra kystfort. Om vi hadde hentet kanonene fra f.eks. Utvorda (med tillatelse fra grunneier og kommune), restaurert dem og stilt dem ut her oppe, kunne vi fått et problem om noen år om Flatanger kommune bestemte seg for å ta vare på det gamle fortet og gjenstandene som tilhørte fortet. Derfor bør ikke gjenstander i utgangspunktet fjernes fra sin originale kontekst, med mindre det er overhengende fare for at de går tapt. I dette tilfellet er det imidlertid tre likedanne kanoner på Utvorda og da mener jeg at man har kunnet vurdert å ta ut en eller to for å restaurere dem, men for øyeblikket er dette ikke noen aktuell problemstilling for oss.

Forøvrig synes jeg det er veldig positivt at man i Florø tar vare på kanonene og kystfortet de står på, så all ros til de som arbeider med dette! Håper jeg får mulighet til å komme ned å titte etter hvert :)

Inge S
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Takk, og ros tilbake til dere der oppe :) Bare å komme så ordner vi omvisning :)
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Hei Inge,
bra innlegg!!

Det var litt rom for misforståingar i det første innlegget, men bra at dette er oppklart.

Ta dykk ein tur til Sunnfjord, det er mykje betong å studere på her. Velkommen!
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Hei.

Er det noen som kan hjelpe meg med bilder av k416 som jeg kan få/kjøpe.
Har tegninger av kanonen, men trenger walkaround bilder.
Jeg vet ikke om noen som er bevart i NordNorge.

Denne stod det 6 av på Flatnesset på Senja. Jeg skal lage en modell av denne og det er det jeg trenger bildene til.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Kan sikkert ordnast enten av meg eller Crankcase. Er det spesielle detaljar du er på jakt etter? Forøvrig så er det meste av utstyret som høyrde til kanonene, slik som optikk, verktøy, el.utstyr, dreiehandtak etc, blitt borte i løpet av åra så desse detaljane må du få frå anna hald.

Sjå forøvrig www.flora-krigshistorielag.com
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Meg og Erling vart litt oppildna og blank i augene når det vart snakk om Torpedobatteriet på Kvarven igjen.
Meiner å hugse at du sa du hadde nokre gamle bilete du hadde tatt der. Har du fått sjans til å rydde i "arkivet" enno? :D

Tarjei
Last edited by Tarjei on 27 Sep 2007 13:01, edited 1 time in total.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Stemmer... men den delen av "arkivet" mitt er framleis usortert. Var der sommaren 2000 før det vart støpt igjen.
Eg har, som alltid, grandiose planar om å rydde i gamle bilder og lage meg ei skikkeleg oversikt og arkiv, men det blir desverre berre med planane. Barn, hus og 1000 andre hobbyar tek si tid.

Eg har også luftfoto frå øyane utanfor Herdla der ein får ei bra oversikt over plassering av stillingar, brakker osv. Desse tok eg frå eit av forsvaret sine helikopter då vi hadde ein flytur langs heile kysten frå sørspissen av Sotra og opp til Herdla for å filme korleis dei ulike operative anlegga såg ut frå sjøsida og lufta, på oppdrag av dåværande KAINSP. Eg fekk lov til å ta bilde til privat bruk av dei nedlagde og ikkje-operative anlegga. Resten ligg i forsvaret sine arkiv...
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Hmm...oida...trudde eg sendte den meldinga som PM....sorry Erik, my bad...
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Denne stod det 6 av på Flatnesset på Senja. Jeg skal lage en modell av denne og det er det jeg trenger bildene til.
Et pussig sammentreff er at i Florø stod de 6 416(f)'ene på en plass som heter Flatneset :)
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Det vart funnet et prosjektil ute på et av øyene utenfor florø, godt innenfor rekkevidden til K416(f) kanonene som stod i HKB 5./981 Florøy. Legger ved et bilde. Diameteren er ganske nøyaktig 155mm.. Ops denne skulle kanskje vert under Kystfort:Kanoner....
Attachments
IMG_4417.jpg
IMG_4417.jpg (286.01 KiB) Viewed 218 times
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”