HKB 5./976 Maerranes

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Oppsatt 1941-45 med 4 x 10,5cm K331(f)
På vei innover Namsenfjorden har man allerede passert fire kystfort og ett torpedobatteri før Merraneset utgjør siste kystfort før Namsos er sikte.
Batteriet består at et relativt stort tunnelanlegg tilknyttet kommandobunker av samme type man ser på Ørlandet. Trappen fra bunkeren og ned i tunnelen ble aldri støpt og fremstår som et av de farligste stedene jeg har satt min fot i Norge... Her er det et 15 meter hull rett ned inni en stummende mørk bunker. Ufattelig at dette har stått slik i 60 år!

Videre finnes en R 671 kasematt og tre åpne kanonstillinger med mannskapsbunker i bakkant (Falkenhorst type?)
Batteriet er rimelig overgrodd og en del hytter har i nyere tid kommet opp i den ene enden av batteriet.
Attachments
En av de åpne kanonstillingene i batteriet, også disse er rimelig overgrodde....
En av de åpne kanonstillingene i batteriet, også disse er rimelig overgrodde....
Merranes5.JPG (146.81 KiB) Viewed 1098 times
R 671 kasematt. Liger ganske skjult i skogen nå... Denne ser du ikke fra sjøen hvis du ikke vet nøyaktig hvor den ligger!
R 671 kasematt. Liger ganske skjult i skogen nå... Denne ser du ikke fra sjøen hvis du ikke vet nøyaktig hvor den ligger!
Merranes4.JPG (114.61 KiB) Viewed 1098 times
Typisk mannskapsbunker fra batteriet, her med rester av kamuflasjemaling
Typisk mannskapsbunker fra batteriet, her med rester av kamuflasjemaling
Merranes3.JPG (94.64 KiB) Viewed 1098 times
Første gang jeg har sett rør for vanlig bunkerperiskop inni observasjonsrommet!
Første gang jeg har sett rør for vanlig bunkerperiskop inni observasjonsrommet!
Merranes2.JPG (79.7 KiB) Viewed 1098 times
Merranes1.JPG
Merranes1.JPG (96.55 KiB) Viewed 1098 times
Kommandobunker av &amp;quot;ørland type&amp;quot; med spesiell kamuflasje! <br />Fikk oss til å undre på hvordan steinene ble støpt inn slik med 90% av vekta på utsiden? :-)
Kommandobunker av &quot;ørland type&quot; med spesiell kamuflasje!
Fikk oss til å undre på hvordan steinene ble støpt inn slik med 90% av vekta på utsiden? :-)
Merranes.JPG (111.2 KiB) Viewed 1098 times
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Kommando bunkeren på HKB 18/978 har ei farlig avslutta trapp PDT_Armataz_01_05
HKB Signalen har tunnel det er 10 meter rett ned...
Det er best å være litt forsiktig PDT_Armataz_01_18
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dette høres ut som en sak vi må ta tak i! Enten blir det til at forsvaret kommer og meier ned hele greia, eller så bør jeg egentlig kjøre meg en tur å sette opp noen skilt.. kanskje vi kan legge ut noen varselmerker etc. Kanskje litt puslette, men hva sier dere som har vært der?

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kommando bunkeren på HKB 18/978 har ei farlig avslutta trapp
Er denne åpen nå? Har vært avstengt i flere år ihvertfall, men har sett mer enn ett forsøk på å bryte seg gjennom...

Her på Merranes er det samme prinsippet, men uten noen form for sikring..
Ligger en del hytter i omegn og når dette står helt åpent ser jeg for meg at det kan virke litt forlokkende på barn f.eks. Går du inn her med dårlig lys er muligheten stor for at du ikke kommer ut igjen for å si det sånn!

Denne døra burde absolutt vært sikret.
Skjer det noe her så kan det ha knusende effekt ikke bare for denne bunkeren, men i værste tilfelle også andre steder i hele landet!
Attachments
Innenfor dørterskelen venter dette:
Innenfor dørterskelen venter dette:
Merranes7.jpg (177.24 KiB) Viewed 1083 times
Venster dør går opp til inngangen, høyre dør ned i tunnelen.<br />Hvilken dør tar du i mørket?
Venster dør går opp til inngangen, høyre dør ned i tunnelen.
Hvilken dør tar du i mørket?
Merranes6.JPG (63.64 KiB) Viewed 1083 times
User avatar
Jonas
Posts: 8
Joined: 25 Oct 2007 17:12
Location: Trondheim

Hvor er dette? Så det lå like utenfor Namsos, kan noen legge ut kart? Hadde vært moro å stikket innom dette anlegget en gang når jeg kjører forbi.
Jonas
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hvor er dette? Så det lå like utenfor Namsos, kan noen legge ut kart?
Det ligger rett vest for Namsos ja!
Uten båt er det nok en 4 timers fjelltur å ta seg over fra østsiden, så her anbefaler jeg sjøveien på det sterkeste!

Klikk her for kart hos gule sider

Mvh
Erik E
User avatar
Jonas
Posts: 8
Joined: 25 Oct 2007 17:12
Location: Trondheim

He he, har nok ikke båt tilgjengelig i disse farvannene... Får nok ta i bruk apostlenes hester eller legge på svøm.
Jonas
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Notat fra inspeksjon:
"Ved batteribrakka i en åpen dal er det laget et stort jernkors av stein som hageutsmukning. Med hensyn til kamuflasje må dette fjernes" :-)
Attachments
Maeranes.JPG
Maeranes.JPG (18.76 KiB) Viewed 913 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Mer fra XXXIII. Armekorps (RG 242/T-314/ Roll 842) - kartutsnittet viser plasseringen til deler av batteriet på Selnes, dvs før flytting til Merranes, men fant ingen annen tråd:
Attachments
gray00246.jpg
gray00246.jpg (588.2 KiB) Viewed 589 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Var på Selnes i fjor, men var det batteriet derfra som ble flyttet til Merranes? jeg trodde batteriet som ble flyttet til Merranes lå der det var et ras for noen år siden.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Vevang wrote:Var på Selnes i fjor, men var det batteriet derfra som ble flyttet til Merranes? jeg trodde batteriet som ble flyttet til Merranes lå der det var et ras for noen år siden.
Stemmer det, se http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=27&t=2332
J E F wrote:Opprettet på Guldvikstranda i mai 1940 som Batterie Bock. Batteriet ble overført til HKA i juli 1941. På observasjons og skuddkart datert 6 januar 1943 er batteriet tegnet inn på Mærraneset med skuddsektor fra SSO til NV. Batteriet ble ommontert i sokkellavetter 1944 på Mærraneset. (Guldvikstranda er på moderne kart skrevet som Gullholmstrand, Det var vei dit, mens man til Mærranes måtte i båt).
Btt Bock hadde frem til slutten av 1940 8 stk 7,5 cm kanoner fordelt blant annet på Guldvikstranda og Selnes. Desember 40: Stilling A på Mærranes, stilling B på Selnes, 2 kanoner på hvert sted.
Status pr 6 januar 1941: Btt. Bock har 2 kanoner på Mærranes og 2 på Selnes – fast bemannet.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

x
Last edited by Natter on 15 Mar 2021 18:32, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Pinhead1974
Posts: 2
Joined: 10 Apr 2016 13:50

Har vært på Merraneset i kveld og tatt en titt. Sikkert 25 år siden jeg var her sist til tross for at jeg har hytte like ved. Åpningen ned mot det som tidligere var ei tretrapp nedover sjakta er på en måte sikret. Det er kun spikret noen planker forbi. Gikk også gjennom tunnelen under og fant de gamle tretønnene som jeg husker vi så som ungdommer tilbake på 90-tallet. Disse er visstnok laget av eik og var for vann. Fortsatt i ganske ok forfatning. ellers er treverket i den ene halvdelen falt ned og alt ligger på gulvet.

Legger ved noen bilder tatt i farten.

Jørund
Attachments
&quot;Sikring&quot; av trappeløp mot sjakt.
"Sikring" av trappeløp mot sjakt.
IMG_3410.jpg (1.41 MiB) Viewed 391 times
Ekkel følelse å se ned her. Dårlig forøvrig...
Ekkel følelse å se ned her. Dårlig forøvrig...
IMG_3412.jpg (1.24 MiB) Viewed 389 times
Bilde fra toppen av Kommandobunkeren
Bilde fra toppen av Kommandobunkeren
IMG_3421.jpg (381.72 KiB) Viewed 389 times
På vei inn den vestre inngangen.
På vei inn den vestre inngangen.
IMG_3425.jpg (411.45 KiB) Viewed 389 times
Sikring av nedgang kan så vidt skimtes.
Sikring av nedgang kan så vidt skimtes.
IMG_3428.jpg (245.43 KiB) Viewed 389 times
Eiketønner som fortsatt ser ganske bra ut etter alle disse årene.
Eiketønner som fortsatt ser ganske bra ut etter alle disse årene.
IMG_3434.jpg (265.32 KiB) Viewed 389 times
Morty63
Posts: 105
Joined: 22 Oct 2008 22:08

Vaks opp i Namsos, men var aldri oppom denne stillingen til tross for at vi passerte med båt nesten hver helg. Flotte bilder er flott som en liten kompensasjon ☺️. Ser gjerne flere
Wahl
Posts: 4
Joined: 27 Dec 2012 16:27

Har noen eksakt posisjon av anlegget?
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”