"tysker-brakker"

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
ørjanvem
Posts: 153
Joined: 21 Feb 2009 19:49
Location: Måløy

Hadde egentlig ikke tenkt og poste dei i dag.Men eg tok like godt og gjorde det.
Tegningene er laget etter krigen for å vise forsvaret kordan brakkene såg ut.Det er lov å klage på dårlege bilder! :)
User avatar
ørjanvem
Posts: 153
Joined: 21 Feb 2009 19:49
Location: Måløy

Kordan legge ein ut bilder?
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Når du skal legge inn bilder, ser du "add an attachment" under skrivefeltet. Trykk "bla igjennom" for å finne fila du skal laste opp. Er det berre ei fil trykker du "submit", skal du laste opp fleire, trykker du "add attachment" til du har lagt til alle, og "submit" til slutt.

Du kan også linke eksternt dersom du har bilda liggande i eit online fotoalbum ved å kopiere inn linken og legge til [img]før%20og[/img] etter, utan mellomrom før og etter. Men då blir bildet synleg også for dei som ikkje er registrerte brukarar av forumet. Ved å laste bilda opp på forumet direkte blir dei kun synlege for innlogga brukarar.

Kanskje litt klønete forklart men du ser fort korleis du skal gjere det når du prøvar deg fram.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

hkb.984 wrote:Hadde egentlig ikke tenkt og poste dei i dag.Men eg tok like godt og gjorde det.
Tegningene er laget etter krigen for å vise forsvaret kordan brakkene såg ut.Det er lov å klage på dårlege bilder! :)
Venter fortsatt spent jeg, og flere med... PDT_Armataz_01_11
User avatar
ørjanvem
Posts: 153
Joined: 21 Feb 2009 19:49
Location: Måløy

Har gløymt det heilt skal ta bilder og legge ut seinare i dag. :)
User avatar
ørjanvem
Posts: 153
Joined: 21 Feb 2009 19:49
Location: Måløy

Har tatt litt tid, men eg hadde glømt heile greia.
No posta eg no noken bilder av tegningene, dei er laga etter krigen av militæret som tok over kystfortet. :)
Har bare tatt bilder av utsida, tegningene over rom inndelinga har eg ikkje tatt bilde av.
Men visst det er noen som har lyst på at eg skal legge ut bilder av det, så kan eg fikse det. :)
Attachments
Sida.
Sida.
brakke tegninger 034.JPG (86.85 KiB) Viewed 213 times
framsida.
framsida.
brakke tegninger 035.JPG (84.9 KiB) Viewed 213 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Takk for bildene HKB :)

En stor brakke dette her, nesten som et hus. Ikke spesielt brakke-aktig egentlig... Noen formening om hva denne brakken har vært brukt til?


Kai
User avatar
ørjanvem
Posts: 153
Joined: 21 Feb 2009 19:49
Location: Måløy

Brakken inneholdt kjøkken og to stuer pluss ein masse andre rom.
Det kan være "kjøkkenbrakka" som inneholdt kjøkken, bibliotek og kino. :)
Legger med bilder av kjeller og 1 etasje. :)
Attachments
1.etasje
1.etasje
brakke tegninger 037.JPG (45.24 KiB) Viewed 173 times
Kjeller.
Kjeller.
brakke tegninger 036.JPG (90.11 KiB) Viewed 173 times
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

I arkivet til OT ligger det stoff om brakketyper. Husker ikke hva boksen
heter. Skal bestille den til Tromsø.
Hvis ikke noen som er nærmere kan sjekke det ut neste gang de er på Riksarkivet. :-)
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”