Hanekleiva stridsanlegg

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

OlavRS wrote:Har også hørt at blåfargen skyldes at malingen inneholder komponenter som skulle beskytte elektronikken mot såkalt EMP (elektomagnetisk puls), så ville lamme anlegg ved en evt a-bombe
Nå er jeg ingen ekspert på mailng, men jeg vet da litt om EMP og -sikringer. Du kan trygt avskrive den teorien... PDT_Armataz_01_18
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Tror nok også maling teorien må avskrives i forhold til EMP, skal du klare å gjøre noe i forbindelse med EMP så må du over på et Faraday bur eller lignende, men dette vil skape andre problemer med overføring av radiobølger eller lignende.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

werner wernersen wrote:skal du klare å gjøre noe i forbindelse med EMP så må du over på et Faraday bur eller lignende,
Et faraday-bur hjelper nok ikke alene som EMP-sikring, i tillegg må alt av kabler/ledningsforbindelser sikres med kraftige sikringer som leder energien til jord (gassutladningsrør ol.).

Faraday-bur brukes forøvrig primært som skjerming for utgående stråling (tempest-sikring) for å hindre avlytting av IKT materiell. I et fjellanlegg vil f.eks. typisk sambands-/kryptorom og andre rom med sensitivt utstyr være tempest-beskyttet i tillegg til EMP-sikringen.
werner wernersen wrote:men dette vil skape andre problemer med overføring av radiobølger eller lignende.
Nettopp, og mtp. tempest-sammenheng er det hele hensikten.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Så vidt jeg kan huske, så er det vel ingenting ved disse anleggene som tilsier at de på noen slags måte er EMP-beskyttet eller har noe slags beskyttelse mot støtbølger. Det var vel formodentlig ikke anlegg, hverken når det kommer til geografisk plassering eller størrelse, som ville være mål for atomstridsvåpen?
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Så vidt jeg kan huske, så er det vel ingenting ved disse anleggene som tilsier at de på noen slags måte er EMP-beskyttet eller har noe slags beskyttelse mot støtbølger.
De er nok sikret not trykkbølger (lufttrykk) i alle fall. Jeg vil også tro at sambandsmateriell (om slikt var planlagt) vil være EMP-sikret, uten at det trenger å være snakk om fast montert utstyr i dekningsrommene.
TommyG wrote:Det var vel formodentlig ikke anlegg, hverken når det kommer til geografisk plassering eller størrelse, som ville være mål for atomstridsvåpen?
Sant nok, selv om det ikke er spesielt relevant mht. EMP: En elektromagnetisk puls fra et kjernevåpen (f.eks. HAEMP - High Altitude EMP, hvis våpenet benyttes med dette som primæreffekt) vil ha virkning over et enormt stort område. EMP-sikring vil derfor være relevant på en rekke anlegg, inkl. sivile etablissementer av kritisk betydning for samfunnet (kraft- og vannforsyning, kommunikasjon, sykehus osv.).

Et anlegg som er primærmål for en atomladning vil forøvrig også måtte tåle en del påkjenninger hvor EMP-trusselen neppe er den dominerende...
User avatar
Kirneh
Posts: 19
Joined: 31 Dec 2011 19:43
Location: Vestfold

Her er et utsiktsbilde som jeg tok for en liten stund tilbake.
Utsikt nordover fra Hanekleiva Stridsanlegg.
Utsikt nordover fra Hanekleiva Stridsanlegg.
utsikt-hanekleiva.jpg (89.23 KiB) Viewed 371 times
Mvh Kirneh
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Statusen for noen uker siden.
Attachments
hanekleiva (1).JPG
hanekleiva (1).JPG (180.4 KiB) Viewed 289 times
hanekleiva (2).JPG
hanekleiva (2).JPG (115.24 KiB) Viewed 289 times
hanekleiva (3).JPG
hanekleiva (3).JPG (198.78 KiB) Viewed 289 times
hanekleiva (4).JPG
hanekleiva (4).JPG (154.43 KiB) Viewed 289 times
Mvh
Tormod
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Er det avstengt igjen nå eller står det fortsatt åpent? Så iallefall ikke ut som om det hadde blitt noe mindre gjengrodd rundt anlegget der :-)
--
Tommy
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Nå var den noe kreativt avstengt med en en sykkellås :-)
Men det så ut som en av de andre lukene var åpne, men gikk ikke inn siden jeg bare var på forbifarten og manglet lys.
Mvh
Tormod
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Si ifra om du skal innom så blir jeg med :-)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Espen K wrote:Si ifra om du skal innom så blir jeg med :-)
Er det meg eller Stutzpunkt du pratet til? Skulle akkurat til å si det samme til deg i Eidsfoss-tråden :-)
--
Tommy
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

TommyG wrote:
Espen K wrote:Si ifra om du skal innom så blir jeg med :-)
Er det meg eller Stutzpunkt du pratet til? Skulle akkurat til å si det samme til deg i Eidsfoss-tråden :-)
Det er det samme, jeg blir med uansett hvem som skal :D

Og angående Eidsfoss så får vi nesten høre med Jon-Vegard, er han som har kontakt med grunneier :bra:
User avatar
Kirneh
Posts: 19
Joined: 31 Dec 2011 19:43
Location: Vestfold

Hvis noen av dere skal på besøk i Hillestad-defileet så si ifra (lag gjerne en tråd i "Aktiviteter / Turer / Møter"). Jeg bor i området og vil gjerne vite mest mulig om disse anleggene som jeg kan. Hadde vært hyggelig å tatt en runde hvis det hadde passet en dag. :)


Edit: Flyttet noe av innholdet mitt til Eidsfoss og Hanekleiva tråden isteden.
Mvh Kirneh
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Snakket i dag med en bonde fra Sande og han kjente til anlegget på hanekleiva.
Som ungdom så pleide de å kjøre opp på veien og stoppe på lommen nedenfor anlegget, for så løpe litt opp mot anlegget også løpe tilbake til bilen Grunnen til dette var at det under hele byggerperioden var millitært vakthold på området og vaktene noterte alle skiltnr og raporterte all aktivitet i området.

Sånn gjorde de et par tre ganger før de ble kalt inn til avhør hos lensmannen, det var vist veldig hemmelig og et område de skulle holde seg langt unna var formaningen de fikk PDT_Armataz_01_14
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Jeg var en tur innom Hanekleiva stridsanlegg sist torsdag, her er resultatet:

http://blog.kak.net/2014/04/02/hanekleiva-stridsanlegg/
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”