12,8 cm Flak 40

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Stutzpunkt wrote:I en oversikt over disse tunge Flakbatteriene med 12,8 cm Flak i 1945 er det listet opp følgende:

Trondheim:

Marflak 3./ 702 Leira.
Marflak 3./ 715 Østmarken.
Marflak 4./ 715 Charlottenlund.
Marflak 5./ 715 Sunnland.
3./ 702 Leira hadde ikke 12,8cm, det var det kun de 2 ferdige batteriene på Østmarkhaugen og Sunnland som hadde. I tillegg skulle det planlagte batteriet på St. Hanshaugen (Charlottenlund) ha det. Mao kun batteriene under 715. Sunnland hadde i tillegg et 10,5cm batteri som de sannsynligvis ikke rakk å demontere. Jeg regner med at det skulle ha blitt det hvis krigen hadde vart noe lengre.
I tillegg hadde batteriene Würzburg ildledningsradar på slutten av krigen, og for St. Hanshaugens del, så skulle nok denne ha stått noen hundre meter lengre vest (mot byen) på en haug der.
Last edited by JornN on 20 Jun 2012 22:46, edited 1 time in total.
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

c_hoff82 wrote:Slik som det ser ut for meg ser det ut som de planla å sette kanonene i en Fl307.
Med tanke på det utsprengte området rundt fundamentet så ser det ut til at det er plass til resten av konstruksjonen.

Har desverre aldri sett noen form for dokumentasjon av dette.

Bilde: Rudi Rolf - Regelbau Typologie
Jeg har for en tid tilbake kommet til samme konklusjon etter at jeg tok nøyaktige mål av sokkel/stilling, og de passer helt perfekt med Fl307 som tross alt var marinens regelbau-bunker for 12,8 cm Flak (det tunge luftvernet rundt Trondheim var som kjent Marine-Flak).
JornN
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

3./ 702 Leira hadde ikke 12,8cm, det var det kun de 2 ferdige batteriene på Østmarkhaugen og Sunnland som hadde. I tillegg skulle det planlagte batteriet på St. Hanshaugen (Charlottenlund) ha det. Mao kun batteriene under 715. Leira hadde i tillegg et 10,5cm batteri som de sannsynligvis ikke rakk å demontere. jeg regner med at det skulle ha blitt det hvis krigen hadde vart noe lengre.
I tillegg hadde batteriene Würzburg ildledningsradar på slutten av krigen, og for St. Hanshaugens del, så skulle nok denne ha stått noen hundre meter lengre vest (mot byen) på en haug der.
Du har naturligvis helt rett, var en feil fra min side!
Mvh
Tormod
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

JornN wrote:har for en tid tilbake kommet til samme konklusjon etter at jeg tok nøyaktige mål av sokkel/stilling, og de passer helt perfekt med Fl307 som tross alt var marinens regelbau-bunker for 12,8 cm Flak (det tunge luftvernet rundt Trondheim var som kjent Marine-Flak).
Ahh ny bunker som jeg må lage modell av :smoke:
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Har laget modell av Fl307. Har desverre ikke kunnet lage en Flak 40 sålangt. Kan lastes ned i link i signaturfelt.

EDIT
Jeg har gjort noen små endringer etter å ha fått detalj tegninger fra Jopaerya (Thanks Jos :bra:) Benytter da anledningen til å vise endret modell med ett layer skjult. De 2 horisontale betong utsparringene ble benyttet i forbindelse med en bestemt prosedyre for montering av løpet. Den siste nå litt mindre åpningen er tilgang til kabelgrøft fra utsiden av fundamentet til senter brønn for kabler.
Attachments
Fl307-1.jpg
Fl307-1.jpg (300.39 KiB) Viewed 175 times
Fl307-2.jpg
Fl307-2.jpg (113.25 KiB) Viewed 175 times
Fl307-3.jpg
Fl307-3.jpg (131.3 KiB) Viewed 146 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:
Erik E wrote:Her er et fundament fra Batterie Charlottenlund:
Kom over dette bildet på Riksarkivets sider, som viser bygging av en ganske lik stilling (RAFA-3309-47-1-143b):
Image
Avfotografert med gjenskinn fra taklys, men i alle fall noe bedre enn det som opprinnelig ble postet:
Attachments
IMG_4161.jpg
IMG_4161.jpg (542.89 KiB) Viewed 105 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”