Tysk bunkersanlegg ved Nordstrand, Oslo

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
teodor
Posts: 12
Joined: 28 Mar 2008 20:37

[SLETTET]
Last edited by teodor on 28 Feb 2010 12:36, edited 1 time in total.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

fant dette, men vet ikke hvor nøyaktig denne infoen er.

http://www.gyges.dk/Gefechtsstand%20bun ... ft%205.htm
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

når du kjører utover Mosseveien kommer du til en dør i fjellet på venstre side, her står ett stort skilt med navnet på en kristen motorsykkelklubb utenfor. De har fått låne dette anlegget av Sivilforsvaret. Dette anlegget er i 3 etasjer med alle fasiliteter. Var fra Sivilforsvarets side beregnet på å huse styrker på flere hundre personell. Går ut fra at det er dette anlegget som er det det snakkes om på Nordstrand. Skal prøve å få tak i tegninger og evt. dokumentasjoner på dette anlegget.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Det var opprettet et luftpost sentral i Hønefoss, lå vist under gamle bussgarasjene.
Skal se om jeg får tak i et gammelt bilde.

Den var i to etasjer med kartbord i midten i 1.etasje, rund åpning opp og galleri rundt i etasjen over.

Står litt om det i boka som omhandler gamle HV område 06.

Ligner litt på bilene fra denne bunkeren:
http://www.kystfort.com/forum/topic1338.html
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Nei! Den bunkern som kalles Björnebo har kun ett etage med tuneller.
Det er det samme som jeg var inni da i 1983.
http://www.kystfort.com/forum/topic975.html

Det snakkets om en "Nato" bunker på andre siden mossveien... kan det vare den?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Hei. Det Espen mener er ikke at det er 2 etasjer, men at det inne i kommandorommet/plotterommet er ett galleri som blir som en "2.etasje".
Anlegget ellers er kun i 1 etasje.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jon-Vegard wrote:når du kjører utover Mosseveien kommer du til en dør i fjellet på venstre side, her står ett stort skilt med navnet på en kristen motorsykkelklubb utenfor. De har fått låne dette anlegget av Sivilforsvaret. Dette anlegget er i 3 etasjer med alle fasiliteter. Var fra Sivilforsvarets side beregnet på å huse styrker på flere hundre personell. Går ut fra at det er dette anlegget som er det det snakkes om på Nordstrand. Skal prøve å få tak i tegninger og evt. dokumentasjoner på dette anlegget.
Slik ser den ene inngangen mot mosseveien ut.
Attachments
IMG_1547_resize.jpg
IMG_1547_resize.jpg (223.82 KiB) Viewed 1112 times
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Hei, jeg har fått låne av dette forumets medlem "ervold" et hefte utgitt av Søndre Aker Historielag: "Tysk okkupasjon av Søndre Aker". Meget interessant hefte.
Tunnellen på bildet over er nok den som tyskerne sprengte ut i forbindelse med tankanlegget de planla ved Ljanskollen. De begynte å bygge kaianlegg i Hvervenbukta og skulle pumpe olje opp til et sidespor på Østfoldbanen (del av den gamle jernbanetrasseen før banen ble lagt om Holmlia). Drøyt 100 meter inne i tunnellen ble den utvidet. Pumperommet i tunnellen var 12m bred, 10 m høy og 40 m lang. Stein fra tunnellen skulle brukes til å dekke tankene (6 stk. var planlagt).

Det er endel bilder og tegninger i dette heftet, men de har copyright. Kan de legges ut her?

Hilsen Jan
Last edited by Jan on 20 May 2009 21:22, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er endel bilder og tegninger i dette heftet, men de har copyright. Kan de legges ut her?
Hvis du vet hvem som har gitt ut heftet så kan man jo ta kontakt og spørre om det er greit. reklame for heftet det!

Erik H
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Har sjekket med Søndre Aker Historielag. Ingen tillatelse til offentliggjøring. Men de vil gjerne at så mange som mulig kjøper heftet. Det koster kr 100,- og bestilles her: http://www.sondreaker.com/
Klikk på publikasjoner i margen til venstre.
Heftet heter: Sør i Aker 1989-90: Den tyske okkupasjonen av Søndre Aker beskrevet av Terje Diesen.
Hilsen
Jan
aom2
Posts: 9
Joined: 16 Aug 2011 19:10

Litt gammel post dette.

Når jeg hører Nato-bunker tenker jeg på eterettningstjenestens gamle bygg i rosendalsveien. Husker ikke når denne ble fraflyttet. Men tror det var rundt tusenårsskiftet. Bygget sto tomt i mange år til det ble bygget gamlehjem på nabotomten og ved sprengning kom de ned til fjellanlegget under som var mye mer omfattende enn de hadde blitt informert om. Min informant om dette var byggeleder på prosjektet.
Episoden ble omtalt i lokalavisen minnes jeg.

Videre ble selve natobygget for få år siden ombygget til barnehage. Nå kalt Rosenhagen. Tror fremdeles det finnes en port i fjellet bak bygget, men det er vel lite trolig at det går an å finne noe morsomt der.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jan wrote:Har sjekket med Søndre Aker Historielag. Ingen tillatelse til offentliggjøring. Men de vil gjerne at så mange som mulig kjøper heftet. Det koster kr 100,- og bestilles her: http://www.sondreaker.com/
Har selv kjøpt heftet, men de må åpenbart ha revurdert holdningen til offentliggjøring, i og med at det nå kan leses fritt på NB Digital:
http://www.nb.no/utlevering/nb/aee1f0ee ... b941b8cf30
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

aom2 wrote:Litt gammel post dette.

Når jeg hører Nato-bunker tenker jeg på eterettningstjenestens gamle bygg i rosendalsveien. Husker ikke når denne ble fraflyttet. Men tror det var rundt tusenårsskiftet. Bygget sto tomt i mange år til det ble bygget gamlehjem på nabotomten og ved sprengning kom de ned til fjellanlegget under som var mye mer omfattende enn de hadde blitt informert om. Min informant om dette var byggeleder på prosjektet.
Episoden ble omtalt i lokalavisen minnes jeg.

Videre ble selve natobygget for få år siden ombygget til barnehage. Nå kalt Rosenhagen. Tror fremdeles det finnes en port i fjellet bak bygget, men det er vel lite trolig at det går an å finne noe morsomt der.
At dette var en overaskelse for byggeleder er veldig rart. Sitat fra avhendingsprotokollen fra Skifte eiendom: " Inventar nr 1051, 2 inngangstuneller ca 25 meter lange, med hver sin inngangsport. Innganger fra resepsjon byggning 0001 og fra trappehus i bygning 0003. Hovedtunellen ligger under byggning 0003 og er 5 meter bred og 45 meter lang. Egne innstallasjoner, sikret med betong gulv vegger og tak. Ellers er tunellen grovt tilhugget ".
Den sydligste inngangen er synlig fra Rosendalsveien. Anlegget i Rosendalsveien vae pottestasjon for luftwaffe, de hadde rekvirert flere boliger i nærheten til sitt bruk. Fjellanlegget er på 316 kvadratmeter,
Eiendommen forsvaret avhendet var gårdsnummer 182 bruks nr 661. Tidligere var det 3 eiendommer: Rosendalsveien 31, Rosendalsveien 29B og <Midtåsen 30. Fraflyttet 1999.

ervold
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Natter wrote:
Jan wrote:Har sjekket med Søndre Aker Historielag. Ingen tillatelse til offentliggjøring. Men de vil gjerne at så mange som mulig kjøper heftet. Det koster kr 100,- og bestilles her: http://www.sondreaker.com/
Har selv kjøpt heftet, men de må åpenbart ha revurdert holdningen til offentliggjøring, i og med at det nå kan leses fritt på NB Digital:
http://www.nb.no/utlevering/nb/aee1f0ee ... b941b8cf30
Vel, leses er en ting, lastes ned eller offentliggjøring er en annen ting. Se hva som står når du klikker på linken din:

Du åpner nå ei bok i bokhylla.no. Ved å klikke på "OK" under samtykker du i at denne boka bare kan brukes gjennom tjenesten bokhylla.no. Boka kan ikke i noen form eller sammenheng lastes ned til egen maskin, kopieres eller gjenbrukes uten uttrykkelig samtykke fra den enkelte rettighetshaveren

Hilsen Jan
targus
Posts: 3
Joined: 16 Aug 2012 14:15

Var innom denne i høst. Overaskende stort. Barnehagen hadde satt opp en dør som var låst med tauknuter(!) passerte denne og kom til et nytt gjerde innafor. Kom oss til slutt inn i anlegget som gikk et stykke inn i fjellet, før det snevres inn og går i en hestesko til en rød dør. Senere når vi kom ut igjen viste det seg at den røde døren fører inn i barnehagen. Morsom tur, da vi hadde veldig små forventninger til i det hele tatt å komme oss inn der.
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”