Herdla Fort

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takker! Artig å se igjen disse (og få bekreftet hinsides en hver tvil at jeg ikke skal stole på hukommelsen mer... PDT_Armataz_01_09 ). Får skylde litt på at fokus ikke akkurat var på bygningstekniske detaljer og Regelbau den gangen jeg tilbragte tid innenfor dørene her... PDT_Armataz_01_18
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Når jeg først er i gang... PDT_Armataz_01_18

To andre bunkere som jeg egentlig har "avskrevet" som nyproduserte, men med ref. til tidligere poster i tråden, kan dette muligens også være feil...
Jo mer jeg tenker på det, jo mer lurer jeg på om ikke nr. 2 på dette bildet (ca. plassering!) kanskje kan ha vært en R621 el.? Syntes i grunn det var merkelig at den var plassert såpass avsides (var LV-KO om jeg ikke husker feil), og da er vel gjenbruk av eksisterende bunker et mulig svar...
Jeg regner for øvrig med at denne neppe er i særlig god forfatning nå (om sommeren måtte avfuktingsanlegget tømmes for mellom 10 og 20l vann daglig...).
Nr. 1 (ved spisemessen) var brukt som dekningsrom (her var det også plassert en del sambandsmateriell mener jeg).

Ble disse besøkt på bunker-turen?
Attachments
Herdla-bunkere2a.jpg
Herdla-bunkere2a.jpg (107.12 KiB) Viewed 557 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Jeg kan faktisk ikke huske å ha sett en bunker ved messen, men jeg kan ta feil. Den andre var vi ikke innom.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tarjei wrote:Jeg kan faktisk ikke huske å ha sett en bunker ved messen, men jeg kan ta feil. Den andre var vi ikke innom.
Den bunkeren er nok av de mer "synlige", med et stort, støpt inngangsparti (ikke "nedsenket" i samme grad som bunkerne i øvre leir). Jeg kan imidlertid ha plassert den feil - godt mulig den ligger noe lengre mot nord - ref. vedlagte bilde (på andre siden av "veien" ned mot SHV-bunker og "ny" radarstilling med HOSA-kuppel som er markert med pil)?
Attachments
Herdla_ny plassering.jpg
Herdla_ny plassering.jpg (41.38 KiB) Viewed 529 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Bunkeren du har merket 1 en er vel kommunikasjonsbunkeren. Lå ved veien bak KO rett ved messen. Nr 2 er jeg ikke helt med på. Ligger ett pumpehus omtrent der ved merket. Lå derimot en bunker lenger vest ved enden av veien. Så ut som en ombygget sak, og lå rett ved flakstilligene på vestsiden.
Paul S.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Her er bilde av bunkeren nr 2. Og et bilde av bunker nede ved Flak-stillingen på vest siden.
Erling
Attachments
bunker-3.jpg
bunker-3.jpg (309.77 KiB) Viewed 469 times
bunker-2.jpg
bunker-2.jpg (213.71 KiB) Viewed 469 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Paul S. wrote:Bunkeren du har merket 1 en er vel kommunikasjonsbunkeren. Lå ved veien bak KO rett ved messen.
Stemmer.
Paul S. wrote:Nr 2 er jeg ikke helt med på. Ligger ett pumpehus omtrent der ved merket. Lå derimot en bunker lenger vest ved enden av veien. Så ut som en ombygget sak, og lå rett ved flakstilligene på vestsiden.
Ja, det er selvsagt helt korrekt. Jeg har nok brukt pumpehuset som posisjon ut fra luftfoto (mente det sto lenger mot syd/øst), men når du påpeker det nå "faller" ting litt på plass igjen (hukommelse er skjøre greier, men så skrev jeg vel også "ca." i posten min... PDT_Armataz_01_18 ).
Erling wrote:Her er bilde av bunkeren nr 2. Og et bilde av bunker nede ved Flak-stillingen på vest siden.
Der er den ja :)


Selv om jeg har vært ute på fortet flere ganger ila årene som har gått siden jeg tjenestegjorde der, er det åpenbart behov for en ny runde ute i terrenget... PDT_Armataz_01_04

Takk for oppklarende hjelp i alle fall! :)

Har dere forresten noen oppfatning om hvorvidt de forskjellige 12,7mm og 20mm LV-stillingene på fortet er basert på "originale" tyske stillinger? De er jo alle uansett blitt modifisert, men jeg vil tro at noen er "ny-etablert"...? Pariserholmen var vel jomfruelig mark etter krigen, så alle stillinger og fjellanlegg som er klemt inn på den flekken er vel i alle fall "nye"?
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Har dere forresten noen oppfatning om hvorvidt de forskjellige 12,7mm og 20mm LV-stillingene på fortet er basert på "originale" tyske stillinger? De er jo alle uansett blitt modifisert, men jeg vil tro at noen er "ny-etablert"...?
For meg virker det som om det har vært noen nyetablerte, men at disse lå hovedsakelig ved i nærheten av brakkene. Noen av de LV stillingene nede ved Gavlen lå bla. i eldre(tyske) stillinger.
Paul S.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Paul S. wrote:
Har dere forresten noen oppfatning om hvorvidt de forskjellige 12,7mm og 20mm LV-stillingene på fortet er basert på "originale" tyske stillinger? De er jo alle uansett blitt modifisert, men jeg vil tro at noen er "ny-etablert"...?
For meg virker det som om det har vært noen nyetablerte, men at disse lå hovedsakelig ved i nærheten av brakkene. Noen av de LV stillingene nede ved Gavlen lå bla. i eldre(tyske) stillinger.
Paul S.
Høres rimelig ut - det var spesielt stillingene i øvre leir (og naturligvis på Pariserholmen) som var "ferskest" og tydelig nyanlagt i perioden etter at fortet ble reetablert på 90-tallet.
Må nok ta en tur rundt selv for å friske opp hukommelsen på bla. dette...
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Kva har skjedd med R622/621 og VF-ammobunkeren? Er disse fylt igjen på nokon måte, er dørene sveisa eller berre låst?
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Vil nok tippe at disse har fått stå. Utgjør vel ikke det helt store faremomentet. (Men det gjør vel egentlig ingen av bunkerne som har blitt tettet igjen, så.....) Tror jeg må ta en tur ut på befaring. Kanskje i romjula...
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Skjønner at Herdla museum har (eller skulle?) overta torpedobatteriet på Herdla.... Noen som vet status på dette? Eller for å spørre på en annen måte, blir det museum der ute?

Erik
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er et par linker til info - jeg kjenner ikke til noe utover dette, men i og med at kommunen har satt ned en "styringsgruppe", tyder det i alle fall at noe er på gang?

Juni 2007: http://www.askoyv.no/kultur/herdla-fort-blir-vernet/

April 2008: http://www.askoyv.no/kultur/onskjer-sig ... pa-herdla/

Desember 2008: http://www.askoy.kommune.no/getfile.asp ... dd_id/3558

Inngangen til batteriet var ellers stengt da jeg var innom i januar (ref. bilder i http://www.kystfort.com/forum/topic1517-30.html )

EDIT: Ser ut til at noen planlegger å anlegge en pistolskytebane i et av fjellanleggene...:
http://www.fylkesmannen.no/JournalOrder ... ID=2372665
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

PDT_Armataz_01_18 Deler at Bunkertour Herdla/Gavlen burde vært flyttet over til denne tråden.....
Legger ved en tegning over tunnelene som har vært diskutert. Dessverre har vi ikke kommet noe nærmere hva som skulle bygget i det utsprengte åpningene mellom "steinportalen" og haugen. Men noe sykestue kan vi nok bare slå fra oss.
Erling
Attachments
tunnel-3.jpg
tunnel-3.jpg (173.26 KiB) Viewed 248 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Skjønner at Herdla museum har (eller skulle?) overta torpedobatteriet på Herdla.... Noen som vet status på dette? Eller for å spørre på en annen måte, blir det museum der ute?
Riksantikvaren varsler med brev av 13/3-09 at torpedobatteriet vil bli foreslått fredet ved forskrift. Det nevnes bla at bortsett fra NIKE batteriet i Asker er ingen stridsanlegg fra tiden etter annen verdenskrig representert i Landsverneplanen for Forsvaret.
mvh
Paul S.
Post Reply

Return to “HORDALAND”