Haslemoen flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

voggis wrote:Da må nok jeg nok ta flere turer dit med min F2 detektor for å finne flere brikker for å finne ut om det er skrivefeil, eller ikke :blee:

Leiren som jeg fant brikka i ble nok rasert etter krigen. Jeg sveipet over et område på anslagsvis 30x5 meter på 4 timer. Selv med "iron" slått av pep det i ett sett. Det ble noen kilo med skrap kan man si, selv om det ble tre fine funn. Hele leirplassen er på omlag 200x300 meter, så det vil ta sin tid å komme seg igjennom området. Håper på å få tatt noen flere turer før vinteren setter inn.
Hei
Denne tråden burde vel vært flyttet til Innlandet, Oslo og Akershus er det ihvertfall ikke. Har tenkt på det lenge men ikke somlet meg til å skrive før nå.

Mvh
ervold
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Flytter denne tråden til seksjonen om flyplasser.
Mvh
Tormod
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Da har jeg endelig kommet skikkelig igang med hjemmesiden som skal omhandle krigshistorien på stedet jeg bor. Linken er i signaturen.
Attachments
Tyske soldater og offiserer graver opp en av de 20 russiske soldatene som ble skutt etter at to fanger drepte en vakt og sjåfør under en fangetransport.
Tyske soldater og offiserer graver opp en av de 20 russiske soldatene som ble skutt etter at to fanger drepte en vakt og sjåfør under en fangetransport.
Russergrav13-forum.jpg (180.05 KiB) Viewed 190 times
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

voggis wrote:Da har jeg endelig kommet skikkelig igang med hjemmesiden som skal omhandle krigshistorien på stedet jeg bor. Linken er i signaturen.
Godt jobbet :-)

Ps: Linken din mangler et kolon mellom http og //
--
Tommy
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

TommyG wrote:
voggis wrote:Da har jeg endelig kommet skikkelig igang med hjemmesiden som skal omhandle krigshistorien på stedet jeg bor. Linken er i signaturen.
Godt jobbet :-)

Ps: Linken din mangler et kolon mellom http og //
Fikset! :bra:
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Har vært hos en gammel kar i bygda som hadde tatt vare på en del ting etter tyskerne. Han hadde en kasse med hva jeg tror var reservedeler til flyinstrumenter. Ihvertfall fant jeg et bortimot inntakt speedometer til fly der. Kan man ut i fra bildene si noe om hvilke(n) flytype denne opprinnelig satt i?
Attachments
flyinstrument.jpg
flyinstrument.jpg (65.33 KiB) Viewed 164 times
flyinstrument2.jpg
flyinstrument2.jpg (54.66 KiB) Viewed 164 times
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

voggis wrote:Kan man ut i fra bildene si noe om hvilke(n) flytype denne opprinnelig satt i?
Det bør være en grei sak om man har tilgang til den aktuelle informasjonen (her er det åpenbart snakk om et relativt saktegående luftfartøy - mao neppe jagerfly).

En aktuell kilde hvor du kan finne informasjon er http://www.cockpitinstrumente.de

Sjekk feks denne.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ser at Fiesler Fi-156 Storch hadde fartsmåler med samme måleområde (60-400 km/t), så det kan være en mulig kandidat:
Image
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Natter wrote:Ser at Fiesler Fi-156 Storch hadde fartsmåler med samme måleområde (60-400 km/t), så det kan være en mulig kandidat:
Image
Det var et par der som kunne være mulige kandidater, men enn så lenge har jeg ikke info på at Fiesler Fi-156 Storch fly var på Haslemoen.

Jeg får vel begynne å lete blant de flyene som jeg med sikkerhet var der:

Junkers JU 52/3m
Fockewulf FW 200 Condor
Heinkel HE 111
Messerschmitt Bf 108 Taifun

Ellers skal etteretnings avdelingen "Meldekopf Nordland" ha blitt overført fra Lapplandsarmeen til Haslemoen, og den avdelingen skal hatt egne fly. Hvilke fly det var, har jeg foreløpig ikke funnet ut av.
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

voggis wrote:Junkers JU 52/3m
Fockewulf FW 200 Condor
Heinkel HE 111
Messerschmitt Bf 108 Taifun
Jeg har lite peiling på tyske fly, så dette er bare et velment innspill, men så vidt jeg kan se benyttet både Ju52, Bf108 og He111 Fahrtmesser Fl.22230 (0-550kmt/).
voggis wrote:Ellers skal etteretnings avdelingen "Meldekopf Nordland" ha blitt overført fra Lapplandsarmeen til Haslemoen, og den avdelingen skal hatt egne fly. Hvilke fly det var, har jeg foreløpig ikke funnet ut av.
Her er en link til en side på Axis-forumet, hvor det er listet opp en haug med referanser til materiale hos NARA, bla en mappe for "Meldekopf Nordland":
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=32322
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Natter wrote:
voggis wrote:Junkers JU 52/3m
Fockewulf FW 200 Condor
Heinkel HE 111
Messerschmitt Bf 108 Taifun
Jeg har lite peiling på tyske fly, så dette er bare et velment innspill, men så vidt jeg kan se benyttet både Ju52, Bf108 og He111 Fahrtmesser Fl.22230 (0-550kmt/).
voggis wrote:Ellers skal etteretnings avdelingen "Meldekopf Nordland" ha blitt overført fra Lapplandsarmeen til Haslemoen, og den avdelingen skal hatt egne fly. Hvilke fly det var, har jeg foreløpig ikke funnet ut av.
Her er en link til en side på Axis-forumet, hvor det er listet opp en haug med referanser til materiale hos NARA, bla en mappe for "Meldekopf Nordland":
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=32322
Junkers JU 52 brukte også Fahrtmesser Fl.22229 (0-450km/t). Siden det ser ut som de tre andre flyene er utelukket, så er Junkers enn så lenge eneste kandidat.
Jeg ringte til fyren tidligere i kveld, og han visste heller ikke hvilken flytype det var snakk om. Det eneste han var sikker på var at det var fra ett av de tre flyene som ble ødelagt på Haslemoen etter krigen. Han hadde fått det som en souvenir for at han hjalp til som tolk.
Det finnes sikkert en liste på Riksarkivet som sier noe om hvilke fly dette var. :bra:
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Tidligere i uka guidet jeg arkivaren og en arkeolog fra fylkeskommunen rundt omkring på Haslemoen og omliggende områder. De plottet inn krigsminner inn på kart med GPS.

Endelig fikk jeg anledning til å se på FLAK stillingen som nå er plassert i en privat hage. Den består av en bunker med to rom (Regelbau?), et tanktårn med bunker og selve kanon stillingen. Fikk tatt noen bilder før kameraet bestemte seg for å dø. I påvente at jeg skal få oversendt bildene arkivaren tok både ute og inne, så får dere eksperter ta en titt på disse inntil videre. Jeg lurer på hva dere ut i fra bildene rent teknisk kan si om dette.

Det er brukt en annen type tanktårn her enn på de tre andre som er plassert i nærheten av flystripa. Noen grunn til det, eller bare et resultat at de brukte det man hadde tilgjengelig?
Attachments
Bunker
Bunker
00bunker.jpg (165.75 KiB) Viewed 106 times
Kanonstilling
Kanonstilling
00flak.jpg (147.23 KiB) Viewed 106 times
Kanonløpet?
Kanonløpet?
00kanonlop.jpg (171.6 KiB) Viewed 106 times
Tanktårn på bunker.
Tanktårn på bunker.
00tanktarn.jpg (159.48 KiB) Viewed 106 times
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg kan ikke hjelpe deg med årsaken for at de har brukt et annet tårn, logistikken kan være en konklusjon, men det ser ut til å være et Panzer II tårn.
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:det ser ut til å være et Panzer II tårn.
Jepp: Pz.Kpfw. II (S) med MG-34 eller -42.
Det skal ha vært montert 31 stk i Norge (ref "Panzertracts No. 21-1").
ludvig
Posts: 258
Joined: 20 Mar 2008 12:18

Hei ,
Artige bilder , tårnet ser ut til å være Panzerkampfwagen II , Flamingo ,
Behelfausführung , det er flere slike på Lista :

http://www.network54.com/Forum/47207/th ... B+at+Lista

Bauform 232 b

Mvh

ludvig
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”