Haslemoen flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Noen her som har vært (eller tjenestegjort) på Haslemoen?
Husker for mange år siden jeg var i kontakt med en som nevnte pansertårn ifm. den gamle rullebanen der!?

Erik
OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

Erik E wrote:Hallo

Noen her som har vært (eller tjenestegjort) på Haslemoen?
Husker for mange år siden jeg var i kontakt med en som nevnte pansertårn ifm. den gamle rullebanen der!?

Erik
Var innom og kikket rundt på Haslemoen da jeg gikk på ungdomsskolen på 90-tallet(naturlig valg for utflukt siden nesten alle lærerne våre var tidligere offiserer der). Jeg kan ikke si så noen pansertårn o.l., da vi var ved flystripa,men hva som skjer med rullebana er den skal pløyes opp - nok et eksempel på nær historie rasseres.
tertiten2
Posts: 9
Joined: 25 Dec 2008 13:41
Location: Møre og Romsdal

hei. stemmer det, står et ribbet tårn på en bunker i nærheten av rullebanen. er litt "bortgjemt" så du må vite hvor det står skal du finne det. Veit jeg har noen bilder av det, men har desverre ikke funnet dem etter flyttinga. Skal prøve igjen ved anledning når jeg reiser østover.

mvh einar
jacob160
Posts: 77
Joined: 31 Dec 2010 12:00
Location: Austmarka 2224

Forsøkte å fortelle om nærforsvar av flystripen på haslemoen et annet sted i
forumet. Flystripen er i dag blitt et stort jorde så betongdekket er fjernet,
men det finnes fortsatt mange rester etter jagerflyplassen,som har vært der.
I sørenden finnes to tankstårn i nordenden et . dette er tjsekkiske tårn
produsert på 1930 tallet tror opprinnelig kaliber var 37mm.
Kanonløpene er fjernet og erstattet med festeanorning for makingevær.
Tårnene står på toppen av små betongbunkere.
Det nordre er forhåldsvis lett å finne de i sørenden litt verre.
jacob160
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Erik E wrote:Hallo

Noen her som har vært (eller tjenestegjort) på Haslemoen?
Husker for mange år siden jeg var i kontakt med en som nevnte pansertårn ifm. den gamle rullebanen der!?

Erik
He-he...
Var på et døgns øving i skauen.
Har selv sett rullebanen.
Noen hadde brukt en tanks og knust endel av sementen
på rullebanen når dem kjørte nedover den såg det ut som.

Var på rekruttskole på Haslemoen i 30 dager i perioden Juli-August 1994 før videre tjeneste
på Løren Leir på et lager. Bodde i Kolsås leir.

Husket MP fortalte om NATO fester og drinker til en dollar (7 kroner).
Visst nok hemmelige tunneller mellom bygga der også.
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

sundgot wrote:
Erik E wrote:Hallo

Noen her som har vært (eller tjenestegjort) på Haslemoen?
Husker for mange år siden jeg var i kontakt med en som nevnte pansertårn ifm. den gamle rullebanen der!?

Erik
He-he...
Var på et døgns øving i skauen.
Har selv sett rullebanen.
Noen hadde brukt en tanks og knust endel av sementen
på rullebanen når dem kjørte nedover den såg det ut som.

Var på rekruttskole på Haslemoen i 30 dager i perioden Juli-August 1994 før videre tjeneste
på Løren Leir på et lager. Bodde i Kolsås leir.

Husket MP fortalte om NATO fester og drinker til en dollar (7 kroner).
Visst nok hemmelige tunneller mellom bygga der også.
Det har vært hele sju slike stillinger med pansertårn. Jeg holder på å registrere alt som er av spor fra 2. verdenskrig i og omkring Haslemoen/Våler, og det er ikke rent lite med tanke på at tyskerne bare rakk å være der i drøye 16 måneder før krigen var over. Har så langt tatt over 200 bilder fra bare de få restene som er igjen av AT-leiren og noen få installasjoner rundt flystripa.

Når det gjelder flystripa så oppdaget de først på slutten av 70-tallet at den var underminert i forbindelse med noe grøftgraving. Det var i den forbindelse at denne ble ødelagt. Dog ikke mer enn at man fremdeles ser tydelig malingen etter merkingen av flystripa.

La med noen bilder av to av tanktårnene, tatt bare for to dager siden.
Attachments
tanktaarnpark01.jpg
tanktaarnpark01.jpg (116.56 KiB) Viewed 638 times
tanktaarnpark02.jpg
tanktaarnpark02.jpg (143.86 KiB) Viewed 638 times
tanktaarnpark03.jpg
tanktaarnpark03.jpg (221.79 KiB) Viewed 638 times
tanktaarnsør1.jpg
tanktaarnsør1.jpg (168.63 KiB) Viewed 638 times
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Holder med en omfattende innsamling og registrering av krigsminner på og rundt Haslemoen området. I går begynte jeg så vidt med å kartlegge den ca 6 km lange smalsporet (60cm) som tyskerne bygde fra jernbanelinja (Solørbanen) ved Russerleiren ved Svenneby og til Lager Wilhelm som var lokalisert rett nord for Gjesåssjøen. Selve smalsporet ble fjernet umiddelbart etter krigen, men brua over Hasla åa skal ha vært i bruk lenge etter krigen før også den ble demontert/ødelagt. Denne brua var veldig bred, da den var en forlengelse av rullebanen og tyskerne hadde planlagt å bygge flere parkeringslommer for fly og to hangarer på andre siden av åa.

Lagt med bilde av et av funnene jeg gjorde midt i banetraseen som jeg ikke aner hva er. Noen som kan ha noen formening?

I tillegg har jeg lagt med et flyfoto over området med inntegnet traseer og andre "godbiter". Sier ikke så mye for de som ikke er lokalkjent, men illustrerer hvor mye som fremdeles er synlige bevis for tyskernes aktivitet. En morsom detalj som ikke kommer så godt frem her, er at selv om området mellom småbruket og RS bunkeren forlengst er oppløyd til dyrket mark, så kan man se på flyfotoet hvor jernbanetraseen gikk. I en rett fin linje igjennom åkeren og forbi RS bunkeren så ser man at jordsmonnet er mørkere.

http://olero-k.wix.com/4045haslemoen
Attachments
objekt-smalspor.jpg
objekt-smalspor.jpg (377.17 KiB) Viewed 572 times
flyfoto-smalspor.jpg
flyfoto-smalspor.jpg (181.75 KiB) Viewed 572 times
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Interesante funn. Var og reket litt formålsløst rundt i området der for noen år siden uten å finne noe særlig spennende men ser jo nå at jeg tydeligvis har gått glipp av et og annet.
--
Tommy
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Det er bare å følge med på http://olero-k.wix.com/4045haslemoen fra medium oktober. Håper på mye bra vær frem til elgjakta og snøen kommer, slik at jeg finner mest mulig før jeg for alvor begynner å skrive på nettsiden. Jeg kommer til å poste overskuddsmaterialet her etterhvert. Skulle noen her ha noe som kan knyttes til krigsårene i Våler/Haslemoen er jeg selvfølgelig interessert i det. Enten det er bilder, dokumenter, avisutklipp, personer som kan vite noe o.l., er det bare å ta kontakt :-D

I tillegg til egne funn har jeg vært så heldig å "arvet" endel beskrivelser, kart skisser og bilder fra tidligere offiserer og andre som på forskjellige tidspunkt etter krigen har dokumentert mye av det tyskerne drev med.

Blant de omkring 250 bildene jeg har, er det bare noen få fra krigstiden eller rett etter krigen. Alle disse er dessuten publisert før, så det bringer ikke noe nytt og spennende til historien i så måte.
Derimot vet jeg at det er omlag 60 bilder som er som sunket i jorden, som det er henvist til i en av disse beskrivelsene jeg har fått tilgang til. Vedkommende som gjorde denne jobben, gikk av med pensjon på begynnelsen av 90-tallet etter å ha vært på Haslemoen i nærmere 40 år. Ut fra beskrivelsene vet jeg at det er mange bilder der av anlegg som ble ødelagt rett etter krigen. Det er selvsagt et håp om at de skal komme til rette. Siden tyskerne dokumenterte omtrent hver skrue som ble skrudd, og hver spiker som ble slått inn, så må det finnes bilder et eller annet sted :?:

I tillegg til dette arbeidet, har vi også kommet i gang med å rydde endel av de mest severdige stedene for småskog og kratt. Det vil bli satt opp skilt og informasjons tavler med litt historikk osv. Mesteparten av disse krigsminnene ligger rett ved veier folk i området bruker til gå og sykkelturer. Forhåpentligvis vil vi ha fått opp noe av dette før neste sommer.
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Veldig flott arbeid. Har du vært noe særlig inne på Riksarkivet og sett etter skisser/tegninger der? Tyskerne hadde en egen byggeledelse for Haslemoen ("Bauleitung Vaaler") Det kan være endel ting som har overlevd tidens tann der inne.

F.eks
http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/ ... 0001349083
Korrespondanse div. vedr. plan om bygging av flyplass ved Vaaler
Mvh
Tormod
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Har en tralle lagret på Arkivportalen klar til innhogg når jeg skulle få tid til å ta en tur innom Oslo. :-D

Jeg ser også at dokumenter o.l. som omhandler Vaaler i Solør kan ha havnet feilaktig med matriale som omhandler Vaaler i Østfold. Jeg får se den dagen jeg skulle ta meg en tur. Hvis man ikke kan få noen der til å sende kopier av noe hvis det bare er snakk om noen få sider?
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kopi av katalogen over arkivet til RAFA-5924 Bauleitung der Luftwaffe på Riksarkivet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/386 ... twaffe.pdf

Merk at denne ikke er ferdig, dvs den mangler hylleplasseringer, men gir i alle fall en ide om hva de har.
Prosjektet ble avsluttet før det var ferdig, og det er vistnok pd stadig uvisst når det er ferdig: Om jeg husker riktig av det jeg ble fortalt da jeg var der sist, er arkivet gjennomgått og mapper/esker ordnet, men eskene er ikke merket og lokalisert, slik at det vistnok ikke lar seg gjøre å bestille noe utover det som er tilgjengelig i Arkivportalen.
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Bare i løpet av de siste to ukene hadde det blitt registrert 8 nye mapper eller stykker på Arkivportalen om Luftwaffe Vaaler. Det som har blitt tilgjengelig nå ser tilsynelatende langt mer spennende enn det som var der fra før.

Jeg tok forøvrig å syklet bort på Haslemoen i dag for å se om jeg kunne lokalisere noen av ammunisjons dumpene som tyskerne hadde der. Disse skulle i følge beskrivelsen jeg hadde fått være så store at lastebiler kunne kjøre ned i de. I tillegg skulle de ligge kloss inntil Rullebanen. Med tanke på at jeg har kjørt og syklet forbi det stedet hundre ganger bare i år, så tenkte jeg at vedkommende nok husket feil eller overdrev litt. Riktignok fant jeg ganske raskt en grop som var nærmere to meter dyp, tre meter bred og en og en halv meter bred. Men plass til noe lastebil hadde det aldri vært i den. Sannsynligvis har det vært en mitralijøse stilling eller lignende.

Jeg gikk videre langs veien, men fant ikke noe tegn til disse dumpene. Siden jeg hadde satt fra meg sykkelen der jeg hadde funnet gropa, så bestemte jeg meg for å gå tilbake ved å gå parallelt med veien 25-30 meter inn i skogen. Mest for å se om jeg skulle snuble over noe annet. Jeg hadde ikke gått mange meterne før jeg oppdaget en overgrodd voll foran meg. Der lå den. En tre meter dyp fordypning i bakken, underkant av ti meter bred og omtrent tretti meter lang. Kratt og småtrær hadde vokst på en sånn måte at det i fra veien så helt flatt ut. Femti meter lenger bort fant jeg den andre dumpen. Den var like "usynlig" fra veien.

Jeg tok noen bilder, men det er umulig å se på bildene at det er noe der på grunn av all vegetasjonen. Tenker folk som ferdes der ofte, blir overrasket når vi får ryddet i dumpene. Dumpene skråner svakt oppover helt de kommer til veien.

Med tanke på størrelsen funnet, plasseringen og den forholdsvis tynne furuskogen omkring, så er dette en av de mest morsomme funnene så langt, om ikke spetakulært på andre måter. :-D
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Ryddet rundt restene av en av de ødelagte drivstoffanleggene på Haslemoen for å få tatt noen bilder av det. I tillegg til en hel del rørdeler som koblinger, dyser, filter kraner osv., fant jeg masse strømkabler og sikkert 20 "fjærer" til strømgjerde(?) (se bilde)

I tillegg fant jeg endel annet som ikke umiddelbart kan knyttes til dette anlegget. En hestesko, noe rester av lærbelter/reimer, noe verktøy i form av et par filer, vinkler o.l. Det mest spennende er at jeg fant to beltespenner(?) med motiv av et hestehode. Noe som kan knyttes til tyskerne, eller er det "skrot" som har havnet der senere?
Attachments
hest-beltespenne.jpg
hest-beltespenne.jpg (64.02 KiB) Viewed 471 times
strømgjerde.jpg
strømgjerde.jpg (88.61 KiB) Viewed 471 times
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

voggis wrote:Ryddet rundt restene av en av de ødelagte drivstoffanleggene på Haslemoen for å få tatt noen bilder av det. I tillegg til en hel del rørdeler som koblinger, dyser, filter kraner osv., fant jeg masse strømkabler og sikkert 20 "fjærer" til strømgjerde(?) (se bilde)

I tillegg fant jeg endel annet som ikke umiddelbart kan knyttes til dette anlegget. En hestesko, noe rester av lærbelter/reimer, noe verktøy i form av et par filer, vinkler o.l. Det mest spennende er at jeg fant to beltespenner(?) med motiv av et hestehode. Noe som kan knyttes til tyskerne, eller er det "skrot" som har havnet der senere?
Fjærene stammer sikkert fra en gammel springfjærmadrass. Det var noe som ble benyttet før skumplastens og vannsengens tid, forøvrig begynt å brukes på nytt.

Mvh
ervold
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”