Haslemoen flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

ervold wrote:
Fjærene stammer sikkert fra en gammel springfjærmadrass. Det var noe som ble benyttet før skumplastens og vannsengens tid, forøvrig begynt å brukes på nytt.

Mvh
ervold
Du har sikkert rett :rodme:
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Springmadrass flausen er historie og i dag var jeg på nye eventyr :blee:

Denne har har "alle" omtalt som jordkjeller når man har spurt. Den ligger i skråningen ned mot Glomma, omlag 80 meter rett vest fra den gamle fotballbanen i Våler hvor tyskerne gravde ned drivstofftanker. Jeg begynner å lure på om dette kan ha vært en bunker hvor det har vært et aggregat for drivstoffanlegg?

Innvendig er den omtrent 2x2 meter. Svært liten og upraktisk hvis den har vært bygd som en jordkjeller. Derimot er det høyt oppunder taket. Ca 3 meter. Det står en svær tank der som tar 1/3 av plassen, og det er en forholdsvis grov strømkabel som kommer inn i bygningen.
Veggene er solide. Omlag 50 cm tykke, mens taket må være enda noen desimeter grovere. Når man står utenfor så er det slik at man nærmest forventer at det er inngangen til noe langt større. Det er slik at jeg kan vanskelig forestille meg at noen kan ha laget noe så "lite" og så massivt til privat bruk.
100_4073.JPG
100_4073.JPG (151.19 KiB) Viewed 307 times
100_4071.JPG
100_4071.JPG (78.18 KiB) Viewed 307 times
100_4070.JPG
100_4070.JPG (79.76 KiB) Viewed 307 times
100_4067.JPG
100_4067.JPG (68.91 KiB) Viewed 307 times
100_4069.JPG
100_4069.JPG (82.91 KiB) Viewed 307 times
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg har følgende beskrivelse av drivstoffanleggene i Våler ved krigens slutt:
Øst:
2 stk. tanker a 50 cbm - 100 cbm
Tanker under bakken, elektrisk pumpestasjon.

Vest:
2 stk. tanker tanker a 50 cbm - 100 cbm
Tanker under bakken, elektrisk pumpestasjon.

Anlegg III
2 stk. tanker a 25 cbm - 50 cbm
2 stk. tanker a 10 cbm – 20 cbm
Totalt: 70 cbm
Tanker under jorden. Fylling/tømming fra/til motortankvogner. Provisoriske håndpumper.
Mvh
Tormod
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Stutzpunkt wrote:Jeg har følgende beskrivelse av drivstoffanleggene i Våler ved krigens slutt:
Øst:
2 stk. tanker a 50 cbm - 100 cbm
Tanker under bakken, elektrisk pumpestasjon.

Vest:
2 stk. tanker tanker a 50 cbm - 100 cbm
Tanker under bakken, elektrisk pumpestasjon.

Anlegg III
2 stk. tanker a 25 cbm - 50 cbm
2 stk. tanker a 10 cbm – 20 cbm
Totalt: 70 cbm
Tanker under jorden. Fylling/tømming fra/til motortankvogner. Provisoriske håndpumper.
Vet du om tankene på Øst og Vest henviser til de på selve flyplassområdet på Haslemoen, eller om de som er nevnt lå utenfor flyplass området? For i tillegg til de to på Haslemoen, skal det ha vært ihvertfall to anlegg utenom. Ett på nevnte fotballbane og ett på gården Rivenes noen hundre meter lenger øst. Altså 4 anlegg inkludert de to på flyplassen.
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Dette var alt (helt ordrett) som stod i rapporten vedrørende Våler.
Mvh
Tormod
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

OK. Kan være at ett av anleggene allerede var avviklet/flyttet før krigens slutt. Noe som kan være logisk, da tyskerne hadde mer brukt for drivstoff og annet materiale helt andre steder enn på Haslemoen/Våler mot slutten av krigen. Får nok ikke noe eksakt svar på det før jeg eventuelt har vært en tur eller tre til Riksarkivet.

Forresten. Den rapporten du sikter til, hvor har du funnet den?
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Blitt få turer ut de siste ukene for å lete opp spor etter krigen på Haslemoen. Har derimot fått tilgang til å skanne 31 bilder i fra da tyske soldater og offiserer under oppsyn av norsk militær og det lokale lensmannskontoret gravde opp likene av 31 russiske krigsfanger som møtte sin grusomme skjebne på Haslemoen. 20 av de ble skutt som represalie etter at to russiske fanger drepte sjåføren og en tysk vakt under en transport til Elverum. De to russerne tok seg deretter til Sverige.

Sju av bildene er tidligere publisert i en avis artikkel i Østlendingen i 1997. De andre 24 er det svært få som har sett, og i følge eieren av bildene, aldri vist offentlig.

Legger ved et bilde som var av de som var på trykk i nevnte avis i 1997.
Attachments
Tyske soldater løfter opp en av de 31 russiske likene som ble gravd opp på Haslemoen sommeren 1945.
Tyske soldater løfter opp en av de 31 russiske likene som ble gravd opp på Haslemoen sommeren 1945.
Russergrav06.jpg (206.34 KiB) Viewed 253 times
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

En siste tur ut i Haslemoens skoger før elg jakten, ble belønnet med følgende funn: Et betong fundament på omlag 5x5 meter. I tillegg er det to betong klosser på omlag 100x60x50 cm. Den ene ligger på sitt opprinnelige sted, mens den andre er ved et eller annet tidspunkt flyttet fra motsatt side av fundamentet og plassert på høykant oppå den andre. I hver av de to klossene er det indentiske spor som er felt inn i klossene. Disse sporene er omlag 15 cm dype, 20 cm brede og 60 cm lange.
Fundamentet er heller ikke en hel flate. Et eget fundament på ca. 4x4 meter er innfelt.

Ellers var det lite å finne av "løsøre" under mosen som ble fjernet. Noen rester av innvendig og utvendig strømledninger, litt glasskår og en festesak av jern som brukes i forbindelse med lafting. Kan tyde på at det har stått en laftet bygning her med vindu og innlagt strøm.

Ut fra de sporene i "klossene" og det innfelte fundamentet ser det ut til å ha blitt bygd til et spesielt formål. Men hvilket? Noen som kan ha en formening?

I forhold til andre installasjoner så er den plassert omtrent midt i mellom leiren for den operative driften av flyplassen (Lager Krill med OP-bunker og brannstasjon m.m.) og drivstofftankene vest for flystripa. Omlag to hundre meter fra begge.
Attachments
De to "klossene"
De to "klossene"
oktober-funn01.jpg (373.04 KiB) Viewed 217 times
Sporet i "klossen"
Sporet i "klossen"
oktober-funn02.jpg (359.79 KiB) Viewed 217 times
Den øverste "klossen" har opprinnelig vært plassert på fundamentet nærmest i bildet.
Den øverste "klossen" har opprinnelig vært plassert på fundamentet nærmest i bildet.
oktober-funn03.jpg (390.95 KiB) Viewed 217 times
et "eget" fundament på 4x4m innfelt.
et "eget" fundament på 4x4m innfelt.
oktober-funn04.jpg (389.27 KiB) Viewed 217 times
diverse "løsøre". Innvendig og utvendig kabler, glasskår og en en sak av jern.
diverse "løsøre". Innvendig og utvendig kabler, glasskår og en en sak av jern.
oktober-funn05.jpg (372.98 KiB) Viewed 217 times
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Vil absolutt tro at "jordkjelleren er fra krigens dager, og er et agregat rom.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

voggis wrote:En siste tur ut i Haslemoens skoger før elg jakten, ble belønnet med følgende funn: Et betong fundament på omlag 5x5 meter. I tillegg er det to betong klosser på omlag 100x60x50 cm. Den ene ligger på sitt opprinnelige sted, mens den andre er ved et eller annet tidspunkt flyttet fra motsatt side av fundamentet og plassert på høykant oppå den andre. I hver av de to klossene er det indentiske spor som er felt inn i klossene. Disse sporene er omlag 15 cm dype, 20 cm brede og 60 cm lange.
Fundamentet er heller ikke en hel flate. Et eget fundament på ca. 4x4 meter er innfelt.

Ellers var det lite å finne av "løsøre" under mosen som ble fjernet. Noen rester av innvendig og utvendig strømledninger, litt glasskår og en festesak av jern som brukes i forbindelse med lafting. Kan tyde på at det har stått en laftet bygning her med vindu og innlagt strøm.

Ut fra de sporene i "klossene" og det innfelte fundamentet ser det ut til å ha blitt bygd til et spesielt formål. Men hvilket? Noen som kan ha en formening?

I forhold til andre installasjoner så er den plassert omtrent midt i mellom leiren for den operative driften av flyplassen (Lager Krill med OP-bunker og brannstasjon m.m.) og drivstofftankene vest for flystripa. Omlag to hundre meter fra begge.
Bindhaker brukes ikke i lafting, der er jo hensikten å koble stokkene uten å buke jern. Derimot fantes det bindhaker i alle forbruksatser til arbeidsettene i forsvaret. De ble ofte brukt til å koble sammen stokker under bygging av provisoriske stillinger ved hjelp av stokker. De ble brukt når kunnskapen om lafting var fraværende. De eldre typene var av glatt jern, senere ble de laget av kamjern. Du vil sansynligvis finn slike de fleste steder hvor soldater har bygget stillinger i øvingsområder.

ervold
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Legger inn bildet av brikka jeg fant på Haslemoen forrige uke i denne tråden også.

Jeg lurer på hva forkortelsene nederst med sikkerhet står for.

På en liste med tyske forkortelser jeg fant et annet sted skal MOT. stå for Mororisiert, men hva står ARKT. for?
Attachments
brikke.jpg
brikke.jpg (67.92 KiB) Viewed 131 times
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

voggis wrote:Jeg lurer på hva forkortelsene nederst med sikkerhet står for.
På en liste med tyske forkortelser jeg fant et annet sted skal MOT. stå for Mororisiert, men hva står ARKT. for?
Setter min nyinnkjøpte bok på prøve, og foreslår følgende:

1. Feldwerftstaffel = 1. (Luftwaffe) bombekaster skvadron
Mot. = Motorisiert
Abkt. = Abkommandiert (i betydning "del av"/"enhet" el.)

Som muligens gir følgende mening: Motorisert enhet, 1. bombekaster-skvadron..?
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Kan det tenkes at det er gravert inn en aldri så liten skrivefeil på brikken, for det står tydelig ARKT.? Vi får enn så lenge satse på det, så lenge det gir mening med ABKT...

Takk for hjelpen, uansett! :bra:
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

voggis wrote:for det står tydelig ARKT.?
Jeg leste dette som en B, da det med slik preging er lett å holde jernet litt skjevt slik at deler av bokstaven ikke blir like tydelig, men det er nå uansett bare et forslag fra min side.

Har også sjekket mulige forkortelser som starter med "Ar" i nevnte bok, og finner ingenting. Mulig årsak:
* Det er en "lokal" forkortelse som ikke var allment brukt, og således ikke fanget opp i denne boken
* Skrivefeil

Om det er bevisst skrevet "ARKT." kan det evt være noe relatert artilleri? (igjen bare min - ukvalifiserte - gjetning :) )

Finner forøvrig haugevis av henvisninger til avdelinger som Wertstaffel (mot.) og Feldwerftstaffel (mot.) på nettet, men så langt ingen med den siste forkortelsen... Ser også at det var flyvere i slike enheter, noe som virker litt rart?
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Da må nok jeg nok ta flere turer dit med min F2 detektor for å finne flere brikker for å finne ut om det er skrivefeil, eller ikke :blee:

Leiren som jeg fant brikka i ble nok rasert etter krigen. Jeg sveipet over et område på anslagsvis 30x5 meter på 4 timer. Selv med "iron" slått av pep det i ett sett. Det ble noen kilo med skrap kan man si, selv om det ble tre fine funn. Hele leirplassen er på omlag 200x300 meter, så det vil ta sin tid å komme seg igjennom området. Håper på å få tatt noen flere turer før vinteren setter inn.
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”