HKB 35./979 Risör (981)

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Dette beviser at langsiktig arbeid med informasjon til de riktige personer og instanser er viktig. Når de snakker sammen kan det oppstå slike avgjørelser som dette her, og jeg føler at du og jeg Werner har bidratt til dette, og at det sikkert blir fint der oppe på fjellet i Risør til sommeren.
Kjekt å lese noe positivt :-) Bra arbeid dette !! Tillater meg å også gi honnør til Skifte Eiendom også, de har til tider fått hard medfart her inne :-)
mvh
Paul S.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Kan vel si at i Aust-Agder har skifte vært riktig så snille, alle kystfort er bevart, her er det heller kommune og private utbyggere som ikke deler vår holdning til nyere historie, men forsøker å få til et samarbeid med Arendal kommune, så alt er ikke helsvart der heller.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

I følge ett avisoppslag etter krigen så skal en tysker ha omkommet på Urheia under mineopprydningen.
Mvh
Tormod
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Var på Urheia i dag, og beklageligvis har forfallet/hærverket kommet langt på kommandobunkeren. Vinduene er knust, og det er masse glasskår rundt der nå.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det meste kan vel fikses av vinduer etc. Når Skifte var der sist så måtte de ha et firma til å borre opp de store hengelåsene, som noen hadde prøvd å få opp.
Mvh
Yngvar
jonandk
Posts: 3
Joined: 18 Aug 2011 17:52

Hei,
jeg lurer på om noen her kan hjelpe meg litt.

Jeg synes å minnes at forsvaret hadde aktivitet i Urheia, og at de hadde en stor antenne/satelittdisk der oppe, til kanskje utpå 1990-tallet. Stemmer dette? Er det noen som tilfeldigvis har bilder av dette tatt fra byen?

Når sluttet forsvaret med å ha personell i Urheia?

På forhånd takk :)
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

forsvaret har vært på Urheia frem til 2006, det var radar frem til det, og linkestasjon.

Bunkeren har stått tom etter dette, det er nå snakk om at Risør Kommune skal overta denne.

Skal se om jeg finner noen bilder.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
jonandk
Posts: 3
Joined: 18 Aug 2011 17:52

Takk for svar Werner!

Visste ikke at de holdt til der så lenge, var sikker på at de forlot stedet på 90-tallet.. Noen bilder hadde vært artig å se :)
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Her er link til Austagder blad. http://www.austagderblad.no/lokale_nyhe ... 035288.ece

Bilder fra Risør http://risorbilder.origo.no/-/image/sho ... k-i-urheia

Og jeg har ikke hørt noe annet enn at Olaf Nordli forsatt lever, han er den siste av de som overtok festningen på Urheia.

Litt generellt om Urheia http://www.visitrisor.no/index.php?opti ... e&Itemid=2

Ta kontakt med Ronald Ramberg så kan du sikkert få en omvisning av han, en mann med mye informasjon og historier, kan si at timene går fort med han, han kan også eventuellt vise deg bilder fra innsiden av R636 bunkeren, tatt på 90 tallet.

Kan ellers si at Urheia er et av de best bevarte festningene på sørlandet, med stokketaksbunkere fra 1941 til Regelbau bunkere fra 1944, altså hele tidslinjen, og området er stort med gjemte stillingere og huler.

Mvh

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
jonandk
Posts: 3
Joined: 18 Aug 2011 17:52

Der var det mange gamle bilder, mye morsomt :)

I dette bildet, rett over flekken til høyre, er det noe fra festningen, antenna? Du har vel ikke tilfeldigvis en link til et nyere bilde av den?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Var en tur på Urheia i helgen, og blir bestandig imponert over hvor kompleks og stort dette fortet er. Nesten alle løpegravene er mannshøye og har hatt tak/ kamuflasje over. Dette har jeg bare sette på Krikken fort ved Kragerø og ved Kalvøysund. Mengden av bunkere, løpegracer og MG-stillinger er store, og jeg fant en stilling med tre skyteskår/vinduer men uten tak helt til høyre for Risørflekken og langt utenfor fortsområdet som man kun ser når man står og ser opp på fortet fra Risør/Holmen.
Gjerde rundt kommandobunkeren er reparert, antagelig av Skifte før området ble overført til Risør kommune
Attachments
DSC04907.JPG
DSC04907.JPG (76.57 KiB) Viewed 130 times
Mengder av slike løpegraver
Mengder av slike løpegraver
DSC04915.JPG (105.6 KiB) Viewed 130 times
Mange slike små bunkere er det over hele fortet
Mange slike små bunkere er det over hele fortet
DSC04913.JPG (105.33 KiB) Viewed 130 times
DSC04927.JPG
DSC04927.JPG (104.03 KiB) Viewed 130 times
God utsikt fra fortet
God utsikt fra fortet
DSC04921.JPG (69.76 KiB) Viewed 130 times
Skytestilling til høyre for Flekken
Skytestilling til høyre for Flekken
DSC04982.JPG (120.54 KiB) Viewed 130 times
Skytestillingen
Skytestillingen
DSC04996.JPG (199.1 KiB) Viewed 130 times
Fremdeles noen fine sommerblomster på Sørlandet
Fremdeles noen fine sommerblomster på Sørlandet
DSC04934.JPG (79.57 KiB) Viewed 130 times
Mvh
Yngvar
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Fikk benyttet en av de korte oppholdene i regnværet til å få kikket på litt betong? Ser at det fremdeles er mye interessant nedover Sørlandet en har til gode å besøke. Får se hva man rekker over til neste år. :-)
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det begynte å regne rett etter en lengre tur i Urheia, og det regnet noe så inn i h... helt til Søndag, da det satt igang igjen :)
Hadde vært fint med en "stor" tur til Urheia med mange mennesker slik at vi kunne se litt på de startegiske plasseringene av løpegraver, bunkere og annet her oppe.
Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei Yngvar

Sniker du deg rundt på sørlandet uten å si i fra, gi et hint neste gang, så er jeg med om jeg har mulighet til det.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei Werner, joda jeg sniker litt rundt her og der :) Denne turen ble raskt bestemt, og det var bare en avslapningshelg med bobilen til et Risør uten turister. Men jeg har jo en baktanke med slike turer da de nesten bestandig legges til et sted der det er et fort eller lignende. Merete er jo glad i å gå turer, så da ble det en fin tur rundt i Urheia. Sier fra neste gang :)
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “AGDER”