Aksla i Ålesund

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Nå når høsten har satt sitt inntog og vegetasjonen forsvinner gradvis, så hadde det jo vært morro å fått samlet en gjeng med "bunker-jägere" herfra og tittet på Aksla og tunnellanleggene.

Jeg er ikke flink til å organisere ting, men det hadde jo vært artig om man hadde fått til en tur inne i anlegget inne i Aksa via. Byparken, samt utforsket området v. Steinerskolen og området rundt Fjellstua. Noen som kjenner noen m. nøkkel/adgang til anlegget inne i Aksla f.eks? Noen som kjenner J.O. Flatmark godt og kunne hørt om han kunne tenkt seg å stille opp sammen m. andre entusiaster for 2. Verdenskrig på Sunnmøre, for en kanskje guidet tur eller noe? Flatmark sitter jo på "gullkisten" når det gjelder info. og arkiv fra krigen her byen, og han har nok trolig mye å tilføye pr. i dag, siden 'Sunnmøre i Festing Norwegen' ble utgitt i '94.

Snakket faktisk med han når han hadde guidet tur på Tueneset og foredrag om marinekystbatteriet der, på SIF-huset for noen uker siden. Da sa han at han vurderte å gi ut 'Sunnmøre I Festung Norwegen' på nytt en gang, ettersom han nå sitter på mye mer bilder, akrivmateriale og generell info. Samt han har mer detaljerte våpenoversikter og kart over de enkelte kystfortene. Noen ting er borte pr. 2012 (som eksisterte i '94, og noen nye ting har dukket opp). Så dette får vi satse på skjer, siden det er flere som etterlyser den boken. :) Og skjønner godt de som kunne tenke å eie den, og ikke bare låne på biblioteket. Den er meget nyttig å ha med i tursekken om man besøker steder på Sunnmøre m. eks-tysk aktivitet. :)
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Etter å ha lest artikkelen ser jeg mange likhetstrekk til en sak vi har i Florø: En tysk soldat bekrefter et større fjellanlegg men vi finner ikke spor, tyske lister antyder også anlegg. En annen fellesnevner er Hauptflugwache og Radiolink sambandet. Ser man på strukturen i dagens radiolink samband er den helt lik den opprinnelige tyske. Min teori er derfor at anleggene både i Florø og Ålesund eksisterer, de har vert knyttet til Hauptflugwache og radiolinksambandet, og de er i bruk den dag i dag av forsvaret sitt samband og dermed gradert. Dette med kanoner inne i fjellet har eg lite tro på.
Flora krigshistorielag
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

KGJ wrote:Etter å ha lest artikkelen ser jeg mange likhetstrekk til en sak vi har i Florø: En tysk soldat bekrefter et større fjellanlegg men vi finner ikke spor, tyske lister antyder også anlegg. En annen fellesnevner er Hauptflugwache og Radiolink sambandet. Ser man på strukturen i dagens radiolink samband er den helt lik den opprinnelige tyske. Min teori er derfor at anleggene både i Florø og Ålesund eksisterer, de har vert knyttet til Hauptflugwache og radiolinksambandet, og de er i bruk den dag i dag av forsvaret sitt samband og dermed gradert. Dette med kanoner inne i fjellet har eg lite tro på.
Interessant! Jeg og tviler på det med kanoner i fjellet, men samtidig er det det at alt som Walter har sagt og beskrevet stemmer. Kan jo være at Walter Voss har sett kanoner, men at dette har vært kanoner som har midlertidig vært lagret der, og ikke nødvendigvis som forsvar av Aksla. Man vet aldri, og det skader ikke å lete. :)

Noen som vet om Aksla var utstyrt med luftvern? Eneste jeg vet, var at en bombekastergruppe/et bombekasterbatteri var utplassert i området mellom Fjellstua og Ravneskaret/"Dammane", samt at de hadde mg/mitraljøser. Har ennå ikke lokalisert en eneste luftvernstilling der, men det betyr ikke at der ikke var. Kan ha vært feltmessig selvfølgelig.
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Natter wrote:
KGJ wrote:Hei, det hørest spennende ut. Noen som får lagt ut en kopi av artikkelen i smp her kanskje?
Her:
He he, er ikke dette å anse som piratkopiering...??? :D
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hehe, ikke så lenge det går til en god sak ;)
Flora krigshistorielag
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Jokeren wrote:
KGJ wrote: Noen som vet om Aksla var utstyrt med luftvern?
Har ennå ikke lokalisert en eneste luftvernstilling der, men det betyr ikke at der ikke var.
Kan ha vært feltmessig selvfølgelig.
Selv Kvitneset hadde luftvern, så tenker jeg nok Ålesund hadde det... :m16:
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

sundgot wrote:
Jokeren wrote:
KGJ wrote: Noen som vet om Aksla var utstyrt med luftvern?
Har ennå ikke lokalisert en eneste luftvernstilling der, men det betyr ikke at der ikke var.
Kan ha vært feltmessig selvfølgelig.
Selv Kvitneset hadde luftvern, så tenker jeg nok Ålesund hadde det... :m16:
Hei, ja er nok fullt klar over at Ålesund hadde luftvern. Der var jo et "mini"-luftvernbatteri m. 3-4 stk. 2cm skyts på Kronå ovenfor "Gågata"/Kongensgate. I dag er der kun en R.105, en mindre betongbunker og restene av en rasert skytestilling som er synlig. En svær boligblokk står på stedet.
På Voldsdalsberga lå der vel ett par luftvernstillinger der brannstasjonen nå ligger. På Sørneset hadde også tyskerane ett par luftvernkanoner. Storhaugen på Aspøya hadde to stk. 2cm, pluss en 4x2cm (i en periode). Kloss inntil nordsiden av veggen på Aspøyskolen lå der en samtlig 2cm-kanon.
Mellom Jens-Haugen og Hans Martha-haugen på Aspøya/Steinvågen var der satt opp ett par stk visstnok, men i feltmessige stillinger/standplass. Ei luftvernkanon lå i enden av Ringgata i Steinvågen, sammen m. en skytestilling i luftvernoppsett. Skal ha vært 1-2 stk. på Bogneset også, og på Hessøya, så skal det ha stått en oppe på Skolefjellet (mellom Sukkertoppen og Slinningen), og to stk. 3,7cm lå oppe på "Lingehaugane" på Slinningen. Godt mulig de tre leirene Tyskerene hadde på Gåseide, Hatlane & Daaeskogen (Moa) og hadde luftvern, men dette kommer ikke fram noe sted. Men ingenting om selve Aksla.

Våpenoversikt over Aksla (ytre del) / Omr. rundt Fjellstua/Kniven etc:

4 stk. Bombekastere
5 stk. Rakettkastere
? stk. Maskingevær

Aksla (indre del):

2 stk. Bombekastere
6 stk. Maskingevær i luftvernoppsett (ja luftvern, men tenker på kraftigere skyts, og i ytre del, ikke indre)
12 stk. Maskingevær
2 stk. Rakettkastere

Hva er forresten forskjellen på en Bombekaster og Rakettkaster? Noen som har ekspempler? I omr. rundt fjellstua ligger der flere Ringstand, som trolig har vært til bombekastere eller maskingevær. Mellom Ravneskaret og Kniven/Fjellstua ligger der noen runde (satt sammen av to halvrunde betongvegger) mindre stillinger, som tidligere her har blitt nevnt som stillinger for bombekastere. Er ett par stk. i betong og ett par stk. feltmessig tror jeg, som ligger i området.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hva er forresten forskjellen på en Bombekaster og Rakettkaster?
Hallo

Bombekastere skyter en granat i krumbane, ikke ulikt tradisjonelt artilleri. Tyskernes bombekastere var i utgangspunktet mobile, men det ble også laget permanente stillinger for disse. Videre kom et bredt utvalg av krigsbyttevåpen, hovedsakelig franske og russiske bombekastere.
Av de franske var et spesielt en som var utbredt i kystforsvaret, den såkalte Festungsgranatwerfer 210(f) som er omtalt her: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=164

En rakettkaster derimot er kanskje et litt diffust begrep, men er jo et flatbanevåpen for direkterettet ild hovedsakelig mot stridsvogner eller pansrede kjøretøy.
Tyskernes versjoner av rakettkastere i Norge var Panzerfaust og Panzerschreck, men dette er bærbare våpensystemer som ikke monteres fast i stillinger....

Mvh
Erik E
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:En rakettkaster derimot er kanskje et litt diffust begrep, men er jo et flatbanevåpen for direkterettet ild hovedsakelig mot stridsvogner eller pansrede kjøretøy.
Nå skal jeg være forsiktig med å oversette tysk gitt mine begrensede språkkunnskaper, men "raketenwerfer" blir vel noenlunde direkte oversatt til "rakettkaster"?

Igjen er jeg ikke noe ekspert, men "werfer" begrepet har jeg ikke sett brukt ifbm. de tyske håndholdte panservernvåpnene? Derimot har en flere langtrekkende systemer (mer lik "krumbanevåpen") med slik betegnelse som "nebelwerfer", "panzerwerfer" etc. Noen av disse er jo også mer eller mindre stasjonære (f.eks. de forskjellige "wurfrahmen") som kunne være montert i faste eller feltmessige stillinger (sistnevnte ble jo også testet ut som kystartilleri på franskekysten).

Om oversikten det er snakk om for Ålesund henviser til noe slikt har jeg ingen forutsetning til å mene noe om, men det hadde jo vært interessant å få avklart (ikke mindre sannsynlig enn "kanoner i fjell" hypotesen i alle fall :) ).


Finnes det noe dokumentasjon på bruk av tyske rakettsystemer som nevnt ovenfor i Norge?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Usikker på hvor begrepet "rakettkaster" kom inn fra, men er høyst usannsynlig at vi snakker om annet enn håndholdte våpen når antalet er så høyt som 5+2 stk... Ser andre steder at noen av fortene hadde Panzerfaust, så jeg tror nok det er samme her på Aksla. http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... anzerfaust

Wurfrahmen har jeg sett bilder av fra Troms, lurer på om ikke det var Simon O. som fant noen i Lyngen/Skibotn?
Ellers var såkalte "Rakettenabschussgeräte" tydeligvis mye mer utbredt enn litteraturen antyder. Har selv funnet en del dokumentasjon, bilder og ikke minst rester etter 38 cm Rag her i Rogaland. Vet positivt om minst tre plasser slike var utplassert bare her i fylket. Ellers er kanskje de mest kjente de to som sto i Troms, begge er i dag på musem hhv. i Narvik og Tromsø. (Annen type enn de som sto her i Rogaland)

I tillegg var det også mindre Rag som bla var montert på eskorteskip, lurer på om ikke det var 86mm rør...

Mvh
Erik E
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Høres mest logisk ut at det er snakk om Panzerfaust.

Tror det er en 4-5 Ringstand'er i nærheten av Fjellstua (Aksla ytre del), samt samme nummer Bombekastere, men stillingene til bombekaster (noen postet bilder av de tidligere i denne tråden) er funnet og stort sett intakt, og ligger alle mellom Ravneskaret og Fjellstua, stort sett like v. en sti eller ikke langt unna. Har Ringstandene vært brukt til maskingevær da? Antall maskingevær i ytre del er ukjent, men logisk at de hadde. Der er forresten nesten ingen spor av "vanlige" skytestillinger i ytre del. Kun ett par stk. som er rasert og i betong/stein, samt noen feltmessige. Samt der ligger 1-2 MG-"bunkere" helt ytterst på nordsiden av Aksla, mellom Ravneskaret og Fjellstua, for å dekke Flatholmen etc?

Tingen var vel at der ikke var utplassert luftvernkanoner, noe jeg synes er merkelig siden det er byens høyeste punkt, og Fjellstua/Aksla var sterkt befestet m. mg-stillinger, bombekastere, tuneller, radiostasjon osv. Jeg har iallefall ikke kommet over noen Flak-stillinger, og har lett og lett faktisk og. Noen her på forumet fortalte meg nylig at der skal ligge en betongplate m. en "boltekrans" eller "noe" over veien fra den store bunkeren i svingen ned mot Fjellstua, helt ytterst på kanten av fjellet. Så skal i nærmeste framtid ta en titt på hva dette kan være, men skal vente noen uker, så vegetasjonen blir enda mindre.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Er det aktuelt med en ekskursjon til Aksla, både på innsiden og utsiden? Noen som har tilgang til nøkler? Kunne tenkt meg å hive meg med dersom det blir.
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Tok meg en tur bak Aksla, på Borgernes Vei, og her finner man flere spor etter tysk aktivitet også. Tyskerne hadde blant annet drivstofflager i en tunell, som på 80 og 90-tallet var ibruk av Ålesund skyteklubb. Den ser "fraflyttet" ut den dag i dag. Kunne høre drypping fra fjellet gjennom hullet i betongen over inngangsporten. Noen som vet om den fremdeles er ibruk?

Her kommer uansett noen bilder jeg tok.
Attachments
Inngangspartiet til den eks-tyske tunnellen som var ibruk som drivstofflager. En lang gang med to sideganger. Var på 80 -og 90-tallet ibruk av Ålesund pistolklubb/skyteklubb, men virker "fraflyttet" den dag i dag.
Inngangspartiet til den eks-tyske tunnellen som var ibruk som drivstofflager. En lang gang med to sideganger. Var på 80 -og 90-tallet ibruk av Ålesund pistolklubb/skyteklubb, men virker "fraflyttet" den dag i dag.
Tunell02.jpg (740.84 KiB) Viewed 63 times
Nærbilde av inngangen til tunnellen. I hullet til høyre over inngangspartiet, hørte jeg lyden av vann som dryppet fra grunnfjellet.
Nærbilde av inngangen til tunnellen. I hullet til høyre over inngangspartiet, hørte jeg lyden av vann som dryppet fra grunnfjellet.
Tunnel03.jpg (709.96 KiB) Viewed 63 times
Grunnmuren til vaktbrakke/mannskapsbrakke like v. tunnellen som var ibruk som drivstofflager.
Grunnmuren til vaktbrakke/mannskapsbrakke like v. tunnellen som var ibruk som drivstofflager.
Brakke01.jpg (647.25 KiB) Viewed 62 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ser nesten ut som om noen har forsøkt å slå seg vei inn i anlegget via det hullet på siden av døren?
--
Tommy
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”