Hei alle sammen!

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Nytt medlem fra Trondheim.
Litt om meg:
Snart halvveis til 60, en sønn på 3 år og samboer.
Fikk vel interesse for det som skjedde her til lands under krigen ganske tidlig da jeg var så heldig å ha snakkesalige beste og olde foreldre.
Min oldefar var med på Gulltransporten i april dagene 1940 og han var tydeligvis stolt over sin innsats. Han var med fra Åndalsnes og ut til Frøya og opplevde vel sitt på denne turen,han nevnte blant annet at han etter å ha sovnet av ren utmattelse våknet til Molde under bombing og i brann. Dette var vel noe som satte dype spor da han ofte ramlet inn på hva han opplevde der.
Min bestefar var i April dagene nøytralitetsvakt på Værnes og husket godt invasjonsdagen og at de hjelepløst måtte stå og se på at Tyskeren kom.
Han sa at de var mere opptatt av å se på utstyret de hadde enn å tenke på å gjøre motstand. Var en meget spesiell dag som han sa,og det stemmer vel bra:)

Ellers har jeg vokst opp på Jonsvatnet og har alltid interissert meg for historier om hendelser under krigen i nærområdet og jeg fikk jo en opplevelse jeg aldri glemmer da de tok opp de tyske flyene. Visste jo de lå der..Fikk også 1 stk ammo fra MG15 som står fint her på hylla som ett minne.

Ellers vil jeg si dette er en utrolig interessant side med masse fine bilder og info. Sitter mange her med mye informasjon og det er jo spennende.Så håper etterhvert kanskje å bli mere kjent med dere.

Mvh
John Fredrik
User avatar
DanBodø
Posts: 107
Joined: 14 Mar 2008 22:42
Location: Bodø

Heij og velkommen.

Mye bra skrevet om deg selv
Mvh
Dan
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei John og velkommen til forumet. Var selv opp i jonsvannet da det tok opp flyene, møtte også han tyske flyveren som var operasjonsleder da de landet på Jonsvannet. husker ikke helt navnet, Karsimir?

jeg må iallefall finne de bildene jeg tok der oppe på Jonsvannet.

Erik H
User avatar
flyvrak
Posts: 243
Joined: 16 Aug 2007 20:44
Location: Heimdal
Contact:

Hei John, og velkommen hit.

Kjenner du forresten til noe om Messerschmitten som styrtet på Solemsvåttan ved Jonsvatnet? Jeg har hørt at det var populært for barna i området og leke i restene. Lurer på om det finnes noen fotografier av dette.

mvh.Kjell
Heimdal
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

flyvrak wrote:Hei John, og velkommen hit.

Kjenner du forresten til noe om Messerschmitten som styrtet på Solemsvåttan ved Jonsvatnet? Jeg har hørt at det var populært for barna i området og leke i restene. Lurer på om det finnes noen fotografier av dette.

mvh.Kjell
Heimdal
Hei!
Så det var en Messerscmidt..har alltid trodd det var en engelsk type fly. Jo undersøkte dette litt her ifjor men fikk til svar at ting var fjernet. Men ante vel litt det at de som bodde der i nærheten ikke ønsket å si noe. Det som jeg imidlertid vet er at det skal ligge motor rester ganske nære den ene lysløypa. Skal høre om lokasjon da jeg har 2 onkler som har trent sin del der oppe og de vet sikkert sånn cirka hvor ting kan være.
Kanskje kunne dette vært en ekspedisjon? hehe
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Erik H wrote:Hei John og velkommen til forumet. Var selv opp i jonsvannet da det tok opp flyene, møtte også han tyske flyveren som var operasjonsleder da de landet på Jonsvannet. husker ikke helt navnet, Karsimir?

jeg må iallefall finne de bildene jeg tok der oppe på Jonsvannet.

Erik H
Kasismir het han visst.
Fikk også sett han der oppe og må si jeg ønsker også å bli like sprek :)
Synes dette var en kjempe opplevelse og få se så jeg krangla meg fri fra jobb osv...ikke daglig kost det der.
Flott at Kasimir fikk oppleve det også før han la inn padleåra.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

du finner mer om Casimir og flyet hans her: http://www.ju88.net
Mvh
Tormod
User avatar
flyvrak
Posts: 243
Joined: 16 Aug 2007 20:44
Location: Heimdal
Contact:

Hei igjen John.
Jeg har vært på havaristedet et par, tre ganger nå, men det er sørgelig lite igjen på stedet.
Har laget en liten presentasjon på det vi har funnet ut om havariet her:
http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/malvik.html

Kjell
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

flyvrak wrote:Hei igjen John.
Jeg har vært på havaristedet et par, tre ganger nå, men det er sørgelig lite igjen på stedet.
Har laget en liten presentasjon på det vi har funnet ut om havariet her:
http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/malvik.html

Kjell
Ser ut til at det stemmer det at ting er stort sett fjernet da...fikk ett inntrykk av "naboene" der at de ønsket at ting skulle ligge i fred.
Har vært på noen vrak du ser jeg...hvor får du informasjon om krasj steder osv?
Vandreassen
Posts: 6
Joined: 28 Aug 2017 2:48

Hei!
Er det noen som vet nøyaktig hvor dette vraket i Solemsvåtten ligger og ønsker å dele dette?. Skal en tur oppover i august og kunne tenke meg å vært innom stedet. Send gjerne en PM.
Hadde satt stor pris på hjelp.

Vidar
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Vandreassen wrote: 31 Jul 2022 2:23 Hei!
Er det noen som vet nøyaktig hvor dette vraket i Solemsvåtten ligger og ønsker å dele dette?. Skal en tur oppover i august og kunne tenke meg å vært innom stedet. Send gjerne en PM.
Hadde satt stor pris på hjelp.

Vidar
Fungerende lenke 14 år senere er: https://flyvrak.info/malvik.html
--
Tommy
Vandreassen
Posts: 6
Joined: 28 Aug 2017 2:48

Denne siden har jeg brukt mye, men i dette tilfellet så klarer jeg ikke å plassere stedet særlig nøyaktig, kun et sted på Solemsvåtten. Det blir et stort område å lete i, på måfå.
Hadde satt stor pris på en mer nøyaktig posisjon.

Vidar
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”