Schwere Flakbatterie Justnes (Kristiansand)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Torbjørn
Posts: 20
Joined: 20 Mar 2008 13:52
Location: Randesund, Kristiansand
Contact:

Jeg ser at batteriet er omtalt under andre tema, men mener det fortjener en egen plass. Batteriet synes å være uteglemt i litteraturen om festningsverkene rundt Kristiansand. Som født og oppvokst på Justnesgården har jeg samlet en del informasjon og bilder, og lagt noen smakebiter ut på http://www.flak.justnes.net
Flakbatterie Justnes
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Dette er nok et "glemt" område, til tross for at det i løpet av krigen ble stasjonert en rekke tyske artilleriavdelinger her, bla et tungt og lett feltbatteri fra hæren i tillegg til luftvernbatteriet. Det lette feltbatteriet lå på Eidet, sør for Justnes i 1945.

Luftvernbatteriet på Justnes lå, i følge Paul S under tema "Sumatra" under KM i 1945. Jeg kan ikke se at batteriet tilhørte Mar-Flak Abt 714, som hadde de andre tunge batteriene rundt byen på dette tidspunktet. Dette er kanskje en del av årsaken til at det er "glemt". Hvor hører det så hjemme?
User avatar
Torbjørn
Posts: 20
Joined: 20 Mar 2008 13:52
Location: Randesund, Kristiansand
Contact:

Jeg vet positivt at det var et Luftwaffebatteri under hele krigen, og en del av mannskapene tilbrakte alle fem krigsårene på Justnes. Tyskerne brukte "kartversjonen" av stedsnavnet, altså Gjusnes. Det hadde eget feltpostnummer 03748 C 19.Battr./Art.Rgt. 274 - Gjusnes .
Postkontoret var hjemme i bestestua, som var rekvirert under hele krigen, mens familien bodde i resten av huset.
Når det gjelder det lette luftvernet de kallte Eidet, lå nok dette på det som heter Bleget. Der er det vel spor av stillingen ennå, og et utsprengt rom i fjellet.
Flakbatterie Justnes
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Angående feltskytset, så har jeg funnet dette fra oktober 1943:

"Zum Schutz des Flugplatzes K j e v i k , bei Kristiansand ,
werden der 710.I.D. 4 - 15,5 cm s.F.H.414 (f) zugweisen.
Bedienung der Geschütze wird duch Division gestellt.
Einsatzort der Batterie in Gegend G j e r n e s westlich Flugplatz
K j e v i k."
Mvh
Tormod
User avatar
Torbjørn
Posts: 20
Joined: 20 Mar 2008 13:52
Location: Randesund, Kristiansand
Contact:

Ja, det stemmer at det var innstallasjoner også på Jærnes, som ligger enda nærmere Kjevik enn Justnes. Jeg har sett bunkers og tuneller der, men vet ikke noen detaljer om hva de hadde der. Jeg skal forhøre meg hos den eldre garde. :)
Flakbatterie Justnes
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg vet positivt at det var et Luftwaffebatteri under hele krigen
Hm.... Dette får jeg ikke til å stemme helt.... Men for all del kan du ha rett. Merkelig nok finnes dette batteriet ikke i Luftwaffe oppsetningene fra 1944. Enten er det glemt, eller så har marinen overtatt det.
Det hadde eget feltpostnummer 03748 C 19.Battr./Art.Rgt. 274 - Gjusnes .
Dette er divisjonsartilleriet til Artilleriregiment 274, altså feltartilleriet fra hæren som lå i nærheten.
Vet du evt. noe om hvilken avdeling luftvernet tilhørte?


Erik
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Luftvernbatteriet på Justnes lå, i følge Paul S under tema "Sumatra" under KM i 1945. Jeg kan ikke se at batteriet tilhørte Mar-Flak Abt 714, som hadde de andre tunge batteriene rundt byen på dette tidspunktet.
Nå skrev jeg Gjesnes, som også står i de tyske lister. Justnes var det vel du selv som kom med. Hva som er det riktige kan jo dere spekulere på.
mvh
Paul S.
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Er ikke mange tunge luftvernbatterier "å ta av" i Kr.sand, så tipper at "Gjesnes" i lista di, er Gjusnes (kartversjonen)/Justnes...

Navnet rimer iallefall ikke med de andre lokalitetene på Dvergsøya, Sumatra, Kuholmen/Galgebergtangen, Fiskå og Møvik.

Det var i den forbindelse jeg mente det var interessant at "Gjesnes" var på ei KM liste, og ikke LW. Hadde vært moro å få plassert dette batteriet.
User avatar
Torbjørn
Posts: 20
Joined: 20 Mar 2008 13:52
Location: Randesund, Kristiansand
Contact:

Jeg er i ferd med å gjenreise et av de siste originale byggverk i tre, som er igjen etter det tunge FLaK-batteriet på Justnes.
Se http://home.no.net/tjustnes/flak8.html.
Er det noen som kan hjelpe meg med fargekoden som Luftwaffe brukte på sine bygninger?
Last edited by Torbjørn on 21 Oct 2008 22:49, edited 1 time in total.
Flakbatterie Justnes
User avatar
Torbjørn
Posts: 20
Joined: 20 Mar 2008 13:52
Location: Randesund, Kristiansand
Contact:

Nær kommandostillingen på Justnes står understellet til det jeg mener er en FuMG 39T (D4) Würzburg radar. Er det noen som kjenner til om det finnes slike som fremdeles er komplette?
Se http://home.no.net/tjustnes/flak5.html
Flakbatterie Justnes
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Torbjørn wrote:Jeg er i ferd med å gjenreise et av de siste originale byggverk i tre, som er igjen etter det tunge FLaK-batteriet på Justnes.
Se http://home.no.net/tjustnes/flak8.html.
Er det noen som kan hjelpe meg med fargekoden som Luftwaffe brukte på sine bygninger?
Mange tak for billedet. Det er et Regelbau felt lokum (Abort). Jeg har aldrig set et nutidigt billede før.
mvh
SES
User avatar
Torbjørn
Posts: 20
Joined: 20 Mar 2008 13:52
Location: Randesund, Kristiansand
Contact:

Takk for opplysning. Er det virkelig Regelbau felt lokum (Abort). :)

Hva med denne brakka da?

http://home.no.net/tjustnes/flak19.html
Flakbatterie Justnes
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
Ligesom mandskabsbunkers (501, 502, 621 og 622 mmmmm.) blev Abort und Wasch Baracke lavet i mange udgaver. Det første billede viste en model, der kunne findes spredt ud i en stilling.
Den anden model findes typisk i belægningsområdet.
mvh
SES
User avatar
Torbjørn
Posts: 20
Joined: 20 Mar 2008 13:52
Location: Randesund, Kristiansand
Contact:

Det flotte været på julaften fristet til en tur rundt på Justneshalvøya, med dette bildet som resultat. Se http://home.no.net/tjustnes/flak20.html

God Jul!
Flakbatterie Justnes
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Nu vi er ved det emne.
Et latrin i en Luftschütz Bunker på FlH Grove anno 2008.
mvh
SES
Attachments
05-055 (6) (Large).JPG
05-055 (6) (Large).JPG (113.32 KiB) Viewed 774 times
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”