HKB 21./ 972 Rödberghamn

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

winther
Posts: 3
Joined: 09 Mar 2008 20:25
Location: Troms

Hei,

Si fra om du kommer, og i tilfelle når du beregner å være i Rødbergshamn, så kan vi møtes.

Det er flott å dra til Husøy. Samtidig trenger dere ikke avsette mer enn et par timer for også å få med dere Rødbergshamn og restene av kystfortet på veien.

Mvh Fred H. alias Winther
RasmusTerne

Kompromiss inngått :D Husøy først,så Rødberghamn og mulig Finlandsnes på retur. Regner med å være i Rødberghamn i morgen ettermiddag,dersom det ikke regner eller snør!
Mvh.Sigfred R.
RasmusTerne

Flott tur til Rødberghamn.Takk til "winther" :) Er nok ikke den beste tiden for besøk grunnet mye vegetasjon, men likevel intressant. En merkelig sak var "betonghuset" med observasjonstårn. Noen som har sett noe lignende? Ligger et lite stykke bakenfor K-bunker, med utsikt til innløpet av Finnsnesrenna fra Malangen.
Fikk dessverre ikke sett på fortet på Rødbergodden denne gang, får ha det til gode.
Sigfred R.
Attachments
Rødberghamn 017.jpg
Rødberghamn 017.jpg (136.18 KiB) Viewed 591 times
Ukjent bruk.jpg
Ukjent bruk.jpg (166.19 KiB) Viewed 591 times
Ødelagt stilling for K331.jpg
Ødelagt stilling for K331.jpg (197.94 KiB) Viewed 591 times
Stilling K331 .jpg
Stilling K331 .jpg (196.01 KiB) Viewed 591 times
Ringbolter for sokkellavett KWK.jpg
Ringbolter for sokkellavett KWK.jpg (221.24 KiB) Viewed 591 times
Ammorom mulig KWK stilling.jpg
Ammorom mulig KWK stilling.jpg (188.81 KiB) Viewed 591 times
Mulig KWK stilling.jpg
Mulig KWK stilling.jpg (144.75 KiB) Viewed 591 times
LV stilling.jpg
LV stilling.jpg (129.39 KiB) Viewed 591 times
Firkantet LV stilling.jpg
Firkantet LV stilling.jpg (193.03 KiB) Viewed 591 times
Firkantet LV stilling 2.jpg
Firkantet LV stilling 2.jpg (185.06 KiB) Viewed 591 times
Innside.jpg
Innside.jpg (111.42 KiB) Viewed 591 times
Betonghus 2.jpg
Betonghus 2.jpg (174.32 KiB) Viewed 591 times
Betonghus med obs.tårn.jpg
Betonghus med obs.tårn.jpg (131.35 KiB) Viewed 591 times
K-bunker.jpg
K-bunker.jpg (149.75 KiB) Viewed 591 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

En merkelig sak var "betonghuset" med observasjonstårn. Noen som har sett noe lignende?
Vel, vi har jo Flak U-Gruko-standplassen her i Bergen, men jeg vet ikke om den teller. I tillegg er den murt, ikke støpt.

Image
presten
Posts: 15
Joined: 07 Feb 2007 23:22
Location: bodø

Skal være 2-3 ammobunkere til videre sørover . Blir nesten rett ned mot havet fra det ukjente bruket. Har bilder men bare på papir desverre .
Skal nordover helga 14-16 august , får se om jeg ikke rekker en snartur med kameraet.. PDT_Armataz_01_36


Fant forresten en kasse for 2 cm ammo i huset med op-tårnet den gangen jeg var der
hilsen presten
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Fine bilder fra Rødbergshamn. Vandret endel i området da jeg hadde førstgangstjenesten på RØF på 70-tallet. Jeg husker et observasjonstårn i betong som det ble sagt tjente som ko-plass inntil den permanente stod ferdig. Men det lignet ikke helt tårnet på bildet. Kan det være revet? Reiser ofte forbi med hurtigbåten til Harstad men får ikke øye på det fra sjøsiden.

Videre husker jeg en inskripsjon over en av bunkerdørene der det stod noe sånt som "Gebaut ..... " + et årstall.
RasmusTerne

Hei.
Kan "betonghuset" muligens være kopi av et kystfyr? Har i alle fall ikke sett noe lignende her nord før.Tak,vegger og gulv er i 20 cm tykk betong,ett rom i hovedetasjen og to rom i "kjelleren" Tilgang til "kjelleren" kun fra trappehuset,hvor det også er trapp opp til tårnet.Talerør fra tårnet og til hovedrommet.
Dersom dette var en midlertidig K-post lå den veldig utsatt til,på den høyeste ryggen bak stillingene.
En annen ting er at fortssjefen muligens brukte opp hele betongkvoten på dette bygget,for det var sparsomt med betong på de andre stillingene :)
Sigfred R.
Attachments
Kopi.jpg
Kopi.jpg (64.25 KiB) Viewed 516 times
010 Hauglid
Posts: 2
Joined: 01 Apr 2010 0:42

TM wrote:Mener å ha hørt at 93 var siste året der folk bodde inne i fjellet. Fortet hadde visstnok gått på dispensasjon i 10-12 år grunnet boforholdene der.
Det er feil, det bodde folk i fjellet helt til siste dag. Jeg tjenestegjorde på RØF fra mars til desember 96, i staben. Satt på telefonsentralen, MSO og signalstasjonen. Genial tjeneste for en som hatet felt og militær tjeneste. :)

Da vi ble informert om at fortet skulle stenges sommeren 97, kan jeg ikke huske at det var noen planer om å flytte staben ut av fjellet og på kaserna. Det var snakk i det, men tviler på at det ble gjort for det halve året etter at jeg dro. Kan selvfølgelig ikke utelukkes da jeg ikke hadde kontakt med noen på fortet etter dimmisjonen, men det er garantert at det var forlagt personell i fjellet ut 1996.
Rick
Posts: 1
Joined: 31 May 2010 23:05

Hei!
Er en ny bruker her som snublet over forumet med ett søk på Rødberghamn etter å ha mimret litt for meg selv.
Jeg vokste opp på Tennskjær, en av de små bygdene i område for dere som ikke er så lokalkjent. Husker jeg som liten pleide å være med min far å handle på kiosken på fortet, og spilte på automaten som sto der.. selv om jeg har glemt hvordan spill det var.

I mine glade mopeddager på slutten av 90- og begynnelsen av 2000-tallet (Føler meg gammel når jeg skriver dette) pleide jeg å være oppfør forte å kjøre bare for å se meg rundt, husker blant annet at jeg og en kompis kom oss inn i fortet gjennom noen hull i bakken helt på toppen.


Er det noen som har vært inne der de siste årene, etter at noen av de lokale fikk anfall og gjorde sånn at det skulle bli stengt for all adkomst? Jungeltelegrafen vil ha det til at en av de mer bortgjemte inngangene kan man enda komme seg inn vist du har en 14 fastnøkkel, noen her inne som kan bekrefte det eller er det noe jeg må finne ut av neste gang jeg er hjemme hos mine foreldre? Har ikke vært der på 4 eller 5 år, så må vel kanskje uansett ta meg en tur iløpet av sommeren bare for å friske opp i gamle minner. Var iallefall gøy å se bilder der ifra :)


Ser det er flere her som tjenestegjorde der, det gjorde min far også, må vært sent på 70 tallet. Fra han jeg fikk tips om hvor jeg skulle komme meg inn når jeg var i tennårene.
presten
Posts: 15
Joined: 07 Feb 2007 23:22
Location: bodø

Et par av mine bilder fra fjorårets tur til Rødberghamn
Attachments
rhmn7.jpg
rhmn7.jpg (162.59 KiB) Viewed 284 times
rhmn8.jpg
rhmn8.jpg (156.01 KiB) Viewed 284 times
hilsen presten
presten
Posts: 15
Joined: 07 Feb 2007 23:22
Location: bodø

Dette er fra bunkerne jeg var med å åpne i 2002
Attachments
rd1.jpg
rd1.jpg (89.75 KiB) Viewed 283 times
rd2.jpg
rd2.jpg (106.7 KiB) Viewed 283 times
hilsen presten
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

"For the records", 4. Bau-Bataillon 424 som inskripsjonen viser hadde hovedkvarter på Finnsnes :-)

Erik
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Ingen som har besøkt fortet siden 2010?
Mvh Henning Dalsvåg
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Henning Dalsvåg wrote:Ingen som har besøkt fortet siden 2010?

Jeg har planlagt en ny runde på fortet i år, men det blir nok litt utpå høsten.
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Er i avisen igjen att det er åpent ned til kanonene og livsfarlig for ungene.
MVH

Stig G
Post Reply

Return to “TROMS”