HKB 18./979 Landehovden

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Det skal være "Bunker Ernst" det var tydeligere for 20 år siden :)

Disse er navnet med betong plate over inngang:

Bunker Seiler

Bunker Fanz

Bunker Kremer

Bunker Landser

Bunker Herrmann

Bunker Ernst

Bunker Feldmeier
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Bildet over kan være tatt på taket av R636'en, mot sør.
User avatar
nøding
Posts: 22
Joined: 27 May 2009 10:38
Location: Mandal

Asbjørn² wrote:Bildet over kan være tatt på taket av R636'en, mot sør.
R636'en, er det en «Leitstand für Heeresküstenbatterie 636» dvs ildgivningssentralen?
Vil tro han mere kikker mot syd, mens bildet er tatt mot ost, og at det er Aspholmen vi ser i høyre billedkant? Må kanskje ta en tur opp og sjekke, men spørs om det ikke er såpass igjengrodd at det ikke er stort å se i den retningen.

Legger ved et annet bilde her (husker å nedskalere det først denne gangen). Tror dette er ifra samme turen i Landehobde, men klarer ikke å se hva som er på bildet. En av kanonstillingene?
Attachments
Foto: M.M.Nøding, 1945
Foto: M.M.Nøding, 1945
mmn_05_1944-45_185.jpg (341.68 KiB) Viewed 703 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

nøding wrote:R636'en, er det en «Leitstand für Heeresküstenbatterie 636» dvs ildgivningssentralen?
Vil tro han mere kikker mot syd, mens bildet er tatt mot ost, og at det er Aspholmen vi ser i høyre billedkant? Må kanskje ta en tur opp og sjekke, men spørs om det ikke er såpass igjengrodd at det ikke er stort å se i den retningen.
Det er leitstanden ja, du har nok rett i at bildet er tatt mot øst, jeg blanda litt med vinkelen på kysten her i Stavanger.

Ganske igjengrodd, du ser flere bilder fra taket av bunkeren lenger oppe i tråden. IMG_4333.jpg er tatt i ca. samme retning.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

kom over denne nøkkelen i dag. Vet ikke hvor langt jeg kommer med den nå :D
Attachments
landehovde.jpg
landehovde.jpg (142.38 KiB) Viewed 411 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Sannsynligheten er meget stor for at den egentlig tilhører kommandoplassen på Uranienborg, da det ikke er noen stengte dører på Landehobde. Det er sivilforsvaret som har drift på Uranienborg i dag, og de har byttet låser, da det var mange nøkler i omløp.
Jeg skal treffe de om ikke alt for lenge, så send den gjerne til meg, så skal jeg få overrakt den til rette person.
mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Har du noen forklaring på hvorfor nøkkelhanken er merket selvskudd?
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Går ut i fra at det er en påminning, eller mest trolig en advarsel dersom nøkkelen kommer på avveie. Det står jo også på nøkkelhanken hva nøkkelen passer til så det er vel for å skremme noen fra å la seg friste til å låse seg inn.

Husker jeg kom over en bunker der det nylig hadde vært innbrudd. Bunkeren tilhørte Heimevernet og nyskjerrig som jeg var gløttet jeg inn døren som var brutt opp, og det første jeg så var en stor plakat på veggen innenfor døren med teksten "utlagt selvskudd" eller "utlagt minefelle" (husker ikke eksakt). Trolig var det ingen felle der men en tenker seg om to ganger før en går inn.
dagn
Posts: 9
Joined: 14 Oct 2010 20:59

Hei! Første gang jeg legger inn noe- har ikke funnet knappen for "nytt innlegg"- så jeg legger inn et "svar". Har oppsøkt en del kystfort- og legger inn en del bilder fra Landehovde her, om jeg lykkes med det!
Attachments
Landehovde Bunker Seiler.jpg
Landehovde Bunker Seiler.jpg (141.95 KiB) Viewed 396 times
Landehovde bunkers nedgang.jpg
Landehovde bunkers nedgang.jpg (119.25 KiB) Viewed 396 times
Landehovde kontrollrom v inngang.jpg
Landehovde kontrollrom v inngang.jpg (117.97 KiB) Viewed 396 times
Landehovde oversikt kryss bunker m luftkanal.jpg
Landehovde oversikt kryss bunker m luftkanal.jpg (97.56 KiB) Viewed 396 times
Landehovde Skyteskår mot inngang Bunkers.jpg
Landehovde Skyteskår mot inngang Bunkers.jpg (123.73 KiB) Viewed 396 times
Landehovde ståldør til batteri.jpg
Landehovde ståldør til batteri.jpg (136.09 KiB) Viewed 396 times
jopaerya
Posts: 55
Joined: 26 Jul 2008 22:47

Takk Carsten

Do you know if there is a pit under the bunker for the empty shells ??
because on your picture's I see two iron pipes .

Vet du om det er en grop under bunker for tomme skall??
fordi på bildet er jeg ser to jernrør.

Regards Jos
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo Jos

The pit for empty shells was indeed built in this one, but most of the R 671`s in Norway were built without...
Access through the hatch as seen on attached photo:
Attachments
Lande671.jpg
Lande671.jpg (91.48 KiB) Viewed 385 times
jopaerya
Posts: 55
Joined: 26 Jul 2008 22:47

Thanks Erik
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Selvskudd på Landehobde.
Jeg snakket med en av naboene mine i helgen, han kunne fortelle en historie fra han var guttunge.
De viste om skilt og advarsler på at det var lagt ut selvskudd på utvalgte steder på landehobde, og som "ung og dum" måtte de selvfølgelig utfordre skjebnen litt :-D
De brukte en lengere pinne til å sende inn gjennom en av lukene på 636 og klarte ved denne å lirke opp en av trådene, og det smalt i følge ham. De tok seg ned til sjøen og rodde hjem, og holdt kjeft om det.

Så det virker som at det måtte kunne være en bekreftelse på at det var lagt ut selvskudd på Landehobde.

Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
kintii
Posts: 1
Joined: 08 Nov 2013 11:25

Hei folkens

Jeg bor i Holum og har bare hørt om landehovden men aldri vært der. Hvor langt kan man kjøre inn og hvor kan man parkere? Jeg er absolutt ikke kjent utover sånum
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

kintii wrote:Jeg bor i Holum og har bare hørt om landehovden men aldri vært der. Hvor langt kan man kjøre inn og hvor kan man parkere? Jeg er absolutt ikke kjent utover sånum
Batteriet ser du på luftfoto her. Slår du på kartvisning, ser du at det går sti fra enden av Landevn. Plassen hvor dumperen står parkert er så vidt jeg vet offentlig?
Post Reply

Return to “AGDER”