Hva/hvor er du i forsvaret i dag?

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TrulsM
Posts: 130
Joined: 30 Aug 2008 20:57
Location: Harstad

Nå er det vel jeg som er yngst på Forumet ? HEhe:-)
Er 18 år og er aktiv i HVU-16209 Harstad (Heimevernets Ungdom) på Trondens.
Jobba 1 år i Forsvarsbygg på Trondenes, kjempeflott tid der oppe!

Ellers så er jeg veldig Bunker intrisert, og intrisert i Forsvaret.
TM
T1N
Posts: 33
Joined: 04 Oct 2008 11:29
Location: Nordmøre

38 år.
Forhenværende infanterist uten hverken vinkler eller stjerner.
Ble holdt tilbake like før dimitering pga den første Golfkrigen begynte de dagene.

Heimeværnet manglet en MG'ener, og jeg gikk noen øvelser med den på ryggen/magen og med HV-logoen på arma.

På øvelse på Andøya skulle tre av oss klippe oss gjennom gjerdet med avbitertang, og plassere ut noen "eksplosivdummies".
Det ble slått alarm da vaktene hadde oppdaget tre hull i mannstørrelse ved siden av hverandre. ( Vi ankom møtepunktet litt for tidlig, og tenkte at vi likesågjerne skulle klippe ett hull for hver og en av oss).
Vi hørte at de lette etter tre inntrengere, og vi ble etter mye om og men tatt til fange, men det var først etter at streifvakta sa etter et minutt ordveksling - "Gøh! Er ikke dere Fi' a?"

Av interesser: Historie. 2.verdenskrig og middelalderen spesielt.
Kelly
Posts: 9
Joined: 20 Feb 2007 1:48
Location: Drøbak

Hei.

Trålet gjennom info om tjeneste og fant ut at jeg skulle skrive litt jeg også.

Jeg er nå 36 år og startet min tjeneste på skolekompaniet på Steinkjer i 94. Etter tre måneder der ble det TOW utdanning på BSIT.
Lagfører TOW, senere NK BK på Skjold frem til 97. Instruktør TOW BSIT 97-98. Påfølgende år med sivil landmålingsutdanning.
NK Kyststormpioner, Kystjegerkommandoen på Hysnes 2000/2001. POI (Presse og informasjon) for KJK med hovedvekt på å lage info og rekrutteringsfremmende filmer. Satt så på Oscarsborg fra 2001 til midten av 2003. Jobber nå sivilt som landmålingsingeniør.

Mvh Geir Kelly. Drøbak.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Tja.... Vel.... Ka kan ein sei? PDT_Armataz_01_15

Min forsvarskarriere består vel av sesjon, med stempling som tjenestedyktig, etterfulgt av et brev om at "...du er overført til vernepliktsreserven..." Det året jeg egentlig skulle inn var det året man begynte å legge ned forsvaret for alvor mener jeg å huske, så dett var dett... Over før det begynte.

Det morsomme oppi det hele er at av en kompisgjeng på fire, så var jeg den eneste som virkelig ville i militæret, men den eneste som "slapp". De tre andre ble innkalt, men etterhvert gjennomførte de siviltjeneste, med stor misunnelse på meg. - Og jeg var sur på dem som kunne, men ikke ville inn i det militære. Verden er ikke alltid slik man ønsker den skal være nei... hehe.

Bunkerinteressen har vel alltid vært der tenker jeg. Ihvertfall facinasjonen for "betonghyttene" som jeg vel nesten trodde de var i barndommen. Mine første møter med bunkere tror jeg faktisk var på HKB Ferkingstad, Rogaland, som mine oldeforeldre bodde ikke så mange steinkast fra... Vi kunne se bunkerne nede fra "krabbe-fiske" moloen, men fikk ikke lov å gå opp til dem... - Men nå har jeg!

Ettersom jeg ikke har noen militær bakgrunn av noe slag, så kan man vel trygt si at jeg lærer mye på dette forumet. Mye som blir skrevet er direkte gresk for meg som ikke har kjennskap til kanoner og typer og bruk slik som mange jo her inne har. Men jeg er bare 35 år, så jeg har planer om å leve en stund til, og som kjent så lærer man så lenge man lever.

Så nå vet dere litt om denne karen også... PDT_Armataz_01_18


Mvh. Kai A.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Jeg er en stille og rolig sivil fyr, ingen som helst peiling på noen ting- annet enn jeg har litt innteresse for historie.

Heh- ja den var kort vel! PDT_Armataz_01_18
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
T.L
Posts: 57
Joined: 07 Apr 2007 12:10
Location: Trondheim

Jeg er en mann på 35 år som var i forsvaret i 1993, (det året det var så bratt), rekrutten på Steinkjer i 1 mnd. Så var det rett til Harstad på BSIN Trondenes som sjåfør på feltvogn og BV. Har 218 feltdøgn med bestandig pølser å pølsebrød i varmeapparatet, har 2 ganger hvert på rep. å det er det.

Jobber i dag som biloppretter å lakkerer i Trondheim, har kjørt en del lastebil.

Ellers så har jeg stort sett hvert over hele landet å jobbet.

Det var min historie i korte trekk.

PDT_Armataz_01_41
Last edited by T.L on 12 Jan 2009 21:53, edited 1 time in total.
Bestandig i farten
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

T.L wrote:Jeg er en mann på 35 år som var i forsvaret i 1994, (det året det var så bratt), rekrutten på Steinkjer i 1 mnd.

Da var det i 1996 det var så bakglatt - nei, må nok har vært i 1997 PDT_Armataz_01_05

Gikk tre mila på ski sammen med en fra Steinkjer; litt av en type - måtte innom kantina for en General og Cola da uten snus og drikke duger skiløperen ikke.


PDT_Armataz_01_14
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Skulle egentlig inn i sjøforsvaret sommeren 1995, men da jeg ikke hadde noe å gjøre etter jul det året, så ringte jeg likegodt vernepliktsverket og spurte om de hadde noen ledige plasser noen plass. Jeg ble da sendt oppover til GSV (Garnisonen i Sør-Varanger), og ankom dit noen dager forsinket i forhold til generelt innrykk.
Gjennomførte da 3 måneder grensejeger-rekrutt der. Av forskjellige årsaker endte jeg ikke opp på grensa, men ble overført til transporten i stabskompaniet ved GSV og endte isteden med å kjøre Finnmark rundt i MB240.
Var dessverre den gang ikke klar over alt som befant seg av betong innen rimelig nærhet, og selv om jeg var en del rundt omkring i området rundt leiren der og kikket på det som fantes av etterlatenskaper, så var det nok en gylden sjanse til en del bunkerjakt som ble forspilt PDT_Armataz_01_16
--
Tommy
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ja da gikk du nok glipp av en del. PDT_Armataz_01_18 dolmen
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

dolmen wrote:Ja da gikk du nok glipp av en del. PDT_Armataz_01_18 dolmen
Jada, bare gni det inn du PDT_Armataz_01_09 PDT_Armataz_01_18
--
Tommy
T.L
Posts: 57
Joined: 07 Apr 2007 12:10
Location: Trondheim

EspenS wrote:
T.L wrote:Jeg er en mann på 35 år som var i forsvaret i 1994, (det året det var så bratt), rekrutten på Steinkjer i 1 mnd.

Da var det i 1996 det var så bakglatt - nei, må nok har vært i 1997 PDT_Armataz_01_05

Gikk tre mila på ski sammen med en fra Steinkjer; litt av en type - måtte innom kantina for en General og Cola da uten snus og drikke duger skiløperen ikke.


PDT_Armataz_01_14

Må beklage, det var ikke i 94, det var i 93. Var 18 når jeg dro inn i forsen.
Bestandig i farten
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

,,
Last edited by Ole on 25 Mar 2011 19:36, edited 1 time in total.
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

Startet karrieren som 18-åring i 1974 på Forsvarets Gymnas, Fredriksten i Halden. Gikk BSKA B-kl. 1976/77, og avtjente plikttj. som Kvm på Bolærne LK/LV i 1977/78. Tilbake som instr. ART ved BSKA i 1978/79, og gikk BSKA/ØA i 1979/80. Ble yrkestilsatt i KA og beordret som TRSJ til Odderøya i 1980/81. Politiskolen på forsvarets kvote i 1981/82, og beordret til KNMT/MPS som NK/HI i 1982/84. Gikk til det sivile i 1984, før jeg var tilbake som ØVOFF på Odderøya 1987. Var også FOFF der før jeg gikk på KNMT/SADS i 1989. Beordret til OSCF i 1990 og var 1 år på stasjonsavdelingen der før jeg sluttet i 1991.
Gav aldri helt opp det grønne livet, og begynte på siden av annet arbeid i HV-016 Oslo i 1998. Gav meg som 50-åring i 2006 ( det ble litt for tungt å henge med i svingene!).
Min hovedinteresse er naturlig nok KA-relatert, og kjenner anleggene i Kr.sandområdet, Bolærne, Oscarsborg og Bergensregionen rimelig godt.
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Ble fritatt for tjeneste i krig og fred på sesjon. innkalt til sivilforsvaret, (skrekk og gru). Fikk tilbakedatert søknad til HV (Bekjentskaper) Startet direkte på befalskurs 1966. Ble Hv befal samme år. Jobbet i transport bygg og anlegg til 1983. Begynte som sivil på vedlikehold Lutvann leir HV-02, flyttet over til våpenteknisk 1988, fortsatte der, etterhvert med ansvar for all ammunisjon i distriktet fram til pensjon 2007. Har hele tiden vasset rundt i bunkere og mil anlegg med stor fornøyelse. Sluttet som HV-befal i 1994 da hele avsnittstaben måtte ha mer lys og lesebriller under en nattøvelse. Tok følgene av det og leverte inn det grønne stoffet, beholdt kjeledressen.
ervold
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

ervold wrote:Ble fritatt for tjeneste i krig og fred på sesjon. innkalt til sivilforsvaret, (skrekk og gru). Fikk tilbakedatert søknad til HV (Bekjentskaper) Startet direkte på befalskurs 1966. Ble Hv befal samme år. Jobbet i transport bygg og anlegg til 1983. Begynte som sivil på vedlikehold Lutvann leir HV-02, flyttet over til våpenteknisk 1988, fortsatte der, etterhvert med ansvar for all ammunisjon i distriktet fram til pensjon 2007. Har hele tiden vasset rundt i bunkere og mil anlegg med stor fornøyelse. Sluttet som HV-befal i 1994 da hele avsnittstaben måtte ha mer lys og lesebriller under en nattøvelse. Tok følgene av det og leverte inn det grønne stoffet, beholdt kjeledressen.
ervold
..da kjenner vi hverrandre fra Lutvann! (016 fra 98 til 2006).
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”