Hva/hvor er du i forsvaret i dag?

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Tror at du skal møte meg når jeg er det oppe på neste øvelse. Blir sikkert i mai igjen hvis jeg husker rett. Så får vi sett på de tingene der, tuslet litt rundt i området på måfå. Så jeg fikk langt fra med meg de viktige tingene.
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Jeg interesserte meg også tidlig for våpen og militæret.
Da jeg var 16 meldte jeg meg inn i HV-ungdommen og var der i et par år. Førsteganstjenesten ble avtjent på Madla og på Hysnes. Sistnevnte plass var en interessant plass for meg.

C. Hoff
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Jegertropp, Telemark Bataljon 1995, Heistadmoen


Petter
Last edited by petter on 22 Nov 2010 15:00, edited 2 times in total.
Alf
Posts: 29
Joined: 01 Aug 2007 11:07
Location: Askøy

Tiden min i grønt / blått har vært:
Transporten i Kystartilleriet 1989 - 90. Rekrutten på Hysnes og tjenestegjorde på Nes fort ved Lødingen.
Sivilt ansatt i SFK på Haakonsvern 1990 - 91.
6 mnd FN-tjeneste i Libanon 1991.

Er fra Askøy, og har siden jeg var guttunge vært mye på Herdla flyplass, men selvsagt uten fotoapparat PDT_Armataz_01_02
Nå er vel det meste av interessante bunkere utenfor det militære området borte. Tenkte å ta meg en tur i løpet av våren for å se hva som er igjen.
Last edited by Alf on 21 Apr 2008 9:24, edited 1 time in total.
Odd-H
Posts: 16
Joined: 09 Jan 2008 4:00

får vell henge meg på her.

avtjente verneplikten i 96/97 på Rødbergodden Fort i nærforsvarstroppen som lagfører geværlag.
Etter en lite heldig omgang med diverse eksplosiver som førte til midlertidig nedsatt hørsel på et øre ble jeg overflyttet i staben som Fortsoff assistent (vaktmester er vell det mest dekkende ordet) samt ansvarlig for inn/utlevering av våpen/ammo.
var også på slepebåten for målbøyen under skytting med batteriet på fortet.
Morsomt år jeg ikke ville vært foruten(med unntak av hørselstapet)

får fra tid til annen brev om overflytting til HV men har enda tilgode å være på rep/øvelse PDT_Armataz_01_36
Espen_M
Posts: 14
Joined: 29 Sep 2007 18:35
Location: Steigen/Bodø

Ingeniørstøttekompaniet/IngBn/6.div på Skjold i 2004 PDT_Armataz_01_36

Mvh.
Espen
Christian S
Posts: 23
Joined: 07 Apr 2008 8:40
Location: Fredrikstad

Jeg har heller ikke presentert meg noe sted, så tar en kjapp liten sak her:

26 år, bor i Fredrikstad med samboer.
Førstegangstjeneste på GSV i 00-01 hvor jeg var grensejeger, og vasset i brukte og ubrukte ting som smeller, husker spesielt det var mye 88-ammunison i teigen jeg var i.
Oppklaringslinja BSIN på Trondenes 02-03, men brukte fritiden dårlig må jeg innrømme nå i ettertid.
Sjt i jegertroppen i Garden året etter. NK eskortetropp 05-06.
Er fortsatt i systemet, nå som student. Etterpå blir det nok 3-5 år på Skjold... :D

På fritiden prøver jeg å få oversikt over tyskernes gjøren og laden i Østfold, spesielt i Fredrikstad-området. Håper å kunne bruke dette til Bacheloren jeg etterhvert skal skrive.

Liker forøvrig godt å være utendørs, og gleder meg til å oppta dykking når jeg skal etterhvert skal nordover.

Mvh
Christian S
User avatar
John J.
Posts: 37
Joined: 25 Sep 2007 18:50
Location: Bodø/Steigen

Ser ut som jeg er en av de yngste her med mine beskjedne 21 år på baken. Min militære bakgrunn begrenser seg til førstegangstjenesten, som ble avtjent på Skjold 05/06. Jeg var i 2. Bataljon, Stø.Kp som vognfører på beltevogn. Har alltid hatt interesse av militære kjøretøy på belter, så dette var i grunnen midt i blinken for meg.

Mitt sterkeste minne fra perioden er utvilsomt den tragiske ulykken på Nato-øvelsen Cold Response '06, hvor en norsk Leopard 2 A4NO gikk gjennom isen på et tjern og kostet to unge soldater livet. Vi var bare noen snaue kilometer unna ulykkesstedet da dette skjedde, og jeg husker svært godt meldingen som kom over sambandet i beltevogna mi den kvelden.

Min interesse for bunkere startet for alvor i 2004, da jeg og min medsammensvorne bunkerjeger (Espen_M over her) for alvor begynte å utforske bunkere i nærmiljøet. Har dog alltid elsket historie, og da spesielt militærhistorie og vokste opp, som mange andre her, på en plass om hadde rikelige "forekomster" av bunkere til disposisjon, så man kan si jeg har fått det inn helt fra starten av. Interessen er økende, og man kan bare håpe at kunnskapen på området øker proposjonalt med interessen, for her er det mange hull som trenger fylling, gitt PDT_Armataz_01_18
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Jer eg 34 år og kommer Fra Fredrikstad. Tjenestegjorde 4 uker på Odderøya Fort før turen gikk til Haakonsvern på kurs i 2 uker. Søkte meg da nordover, og havnet i Troms.
Tjenestegjorde på Rødbergodden Fort som stabsoldat, med ansvaret for diverse depoter samt som sjåfør. Hadde også 1mnd tjeneste som "vaktmester" sommeren 92 på Skorliodden Fort. Dimmet Mars 93.

Er pr dags dato i HV ved Rygge Flystasjon. Min store innteresse er WW2 og tyskt krigsmateriell.
Kystartillerist 9204
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Alf wrote:Tiden min i grønt / blått har vært:
Transporten i Kystartilleriet 1989 - 90. Rekrutten på Hysnes og tjenestegjorde på Nes fort ved Lødingen.
Sivilt ansatt i SFK på Haakonsvern 1990 - 91.
6 mnd FN-tjeneste i Libanon 1991.

Er fra Askøy, og har siden jeg var guttunge vært mye på Herdla flyplass, men selvsagt uten fotoapparat PDT_Armataz_01_02
Nå er vel det meste av interessante bunkere utenfor det militære området borte. Tenkte å ta meg en tur i løpet av våren for å se hva som er igjen.
Det finnes også en del på øyene rundt (f.eks. et monument på Skarvøy), men det er jo vanskelig tilgjengelig (gjengrodd). Er usikker på status ift. salg osv, bortsett fra at Pariserholmen ikke skal avhendes pd.
TM
Posts: 3
Joined: 27 Aug 2008 12:08

Tjenestegjorde på Rødbergodden Fort som stabsoldat, med ansvaret for diverse depoter samt som sjåfør. Hadde også 1mnd tjeneste som "vaktmester" sommeren 92 på Skorliodden Fort. Dimmet Mars 93. [/quote]


-tok over for berg eller viken?

Jeg var signalist der t.o.m. august '92, så jeg har sikkert sett deg, uten at jeg har noen mulighet til å huske. Skulle bety at signalistene fra din kontigent var Knutsen og Askedal, og kodemannen var Jensen. Som sagt, dette blir relativt internt. Regner med at du var med på å plage Thraning som alle andre.
Stein e K
Posts: 14
Joined: 23 Jul 2008 15:09
Location: Skedsmo

IngeniørMaskinkompaniet/IngBn/6.div på Skjold i 1996
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Min interesse for krigs installasjoner har vel vert der fra barndommen.

Min millitære kariere startet januar 97 med førstegangstjeneste i sambandet på jørstadmoen i 6mnd også videre i HV.
Ble insatt i jegertroppen til Vestfold URS med øvelse hvert år siden det.
Tok også opptaket til innsatsstyrke jegertropp i HV01, men grunnet familieøkelse og ny stilling på jobben ble det tilbake til Vestfold URS.
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

litt annerledes kanskje PDT_Armataz_01_18

tjenestgjorde 12 år i den Britiske hæren fra 1985 til 1998 da jeg flyttet hit til Norge. mest parten av dette med 20 Commando Battery Royal Artillery, luftverns artilleri til 3 Commando Brigade Royal Marines.

Var med på hele 9 vinter øvelser i Norge, til sammen nesten 2 år så har da tjenestgjorde lenger i Norge som Britisk soldat en dere gjør under førstegangs tjeneste PDT_Armataz_01_08
ULKA Roland
Posts: 2
Joined: 14 Sep 2008 23:46
Location: Beijing, Kina

Førstegangstjeneste i 91-92. Først rekrutt på Hysnes. Etter havarivernskolen på Håkonsvern bar det til Rødbergodden Fort . Var på ABC-laget til Thraning, og 12,7/OP-post. Dimmet sommeren 92. Ikke vært på rep. Hadde en flott tid på RØF. Tror vi var siste kontingent som bodde inne i fjellet.
RØF 1992
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”