HKB 20./978 Eigerøy

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Arnt R
Posts: 26
Joined: 09 Jan 2008 21:55
Location: Egersund

Hei.. Lurte på om noen har litt peiling på hva som var i egersund under krigen... Har bodd mange år på Egerøy rett ved et militært området fra krigen men hvet veldig lite om det... Hadde hvært morro å fått noe svar. PDT_Armataz_01_04

Skal se om jeg kan få ut noen bilder etter påsken fra stedet.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei Arnt R, og velkommen til TKIN-Forum !

Håper du får noen "lokalkjente svar" etterhvert - og at det kanskje kommer noen fine bilder etter påsken.

I påvente av gode lokale svar tok jeg og flyttet posten din ut av Rogaland-tråden til det mer altomfattende "Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge".
EDIT: Etter innlegging av bilder fikk jeg like godt flyttet posten tilbake - og omdøpt til "HKB 20/978 Eigerøy" - så nå er Eigerøy tema for tråden. Andre batterier under "ART.GR.EGERSUND" får få sin "egen" tråd.

Som du ser i Rogaland-tråden er der ganske ryddig, og postene er egentlig lette å finne fram i om en vet avdelingsbetegnelse og/eller sted.

Det du nevner er som jeg forstår under
ARTILLERIGRUPPE EGERSUND(ART.GR.EGERSUND. HKAA II/978),
og bildene dine kan du gjerne legge i en ny tråd "HKB 20/978 Eigerøy" når de er klare.

Her er hva boken "Tyske kystfort i Norge"(1982) av Jan Egil Fjørtoft (J E F her på Forum) sier om batteriet:
HKB 20/978 Eigerøy (964)med fire 10 cm K17/04, skuddvidde
15000 meter. Dette batteriet ble bygget på Janshola
ved Jøssingfjord i mai 1941, for å dekke innseilingen til Jøssingfjorden.
Batteriet ble flyttet til Eigerøy i november 1943
og satt opp i stillingen til det tidligere 21 cm batteriet. Ved
kapitulasjonen var dette 10.5 cm batteriet under demontering,
da det på stedet skulle settes opp et batteri med fire 15
cm SKC/28, skuddvidde 23000 meter. Kanonene stod på
lager i Stavanger, der de var kommet fra btt Lyngen i
Troms tidligere på året.
Under 10,5 cm batteriet fantes det en tropp på Midbrød,
som bemannet to 12 cm tårnkanoner, skuddvidde 9000 meter
.
Dette var to 12 cm L/40 Schneider kanoner som tyskerne
demonterte fra de gamle norske grensefestningene på
Mysen. Batteriet var klart i januar 1943.
Andre batterier under ART.GR.EGERSUND. HKAA II/978 var:
HKB 18/978 Ogna
HKB 19/978 Tengsereid
MKB 4/503 Egersund

mvh
KOS
Last edited by KOS on 13 Mar 2008 1:23, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Det du nevner er som jeg forstår under
ARTILLERIGRUPPE EGERSUND(ART.GR.EGERSUND. HKAA II/978),
og bildene dine kan du gjerne legge i en ny tråd "HKB 20/978 Eigerøy" når de er klare.
Hei igjen, vet ikke om du leser meldinger på forum... PDT_Armataz_01_03

I alle fall. Enten du, eller andre, som skal utover der kan kanskje sjekke om der finnes stillinger som kan bekrefte påskriften i vedlagte fotos.
I så fall, et nytt bilde fra samme ca. posisjon hadde gjort seg for å bekrefte dette.

mvh
KOS
Attachments
32_1.jpg
32_1.jpg (133.97 KiB) Viewed 1592 times
27_1.jpg
27_1.jpg (89.44 KiB) Viewed 1592 times
Arnt R
Posts: 26
Joined: 09 Jan 2008 21:55
Location: Egersund

Hei

Trodde jeg svarte sist gang.men nei..
Meget takknemlig for responsen..

Skal ut å ta bilder, tror jeg hvet hvor dette er.. det øverste bilde er fra "vedafjedle" som vi kaller det.. du ser egerøy fyr på venstre side.. lang svart, hvit, svart ting.... det andre bilde tror jeg er på vei ut til fyret.. skal se jeg.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei igjen, vet ikke om du leser meldinger på forum...
Dette er bare en digresjon, men det er utrolig mye informasjon som går andre veier enn forumet her. Jeg vet selvsagt ikke hvilken informasjon dette er, selv om jeg driver nettstedet så kan jeg ikke se PM og eposter som blir skrevet på forumet. Det er vanlig å sende PM til hverande, men tenk bittelitt på om dette kunne blitt skrevet på forumet. Selv om meldingen skulle være personlig kunne man også skrive litt om og poste på forumet?

Erik H
Arnt R
Posts: 26
Joined: 09 Jan 2008 21:55
Location: Egersund

Har tatt bilde.. må bare finne ut hvordan jeg skal få de i grei størrelse....
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Arnt R wrote:Har tatt bilde.. må bare finne ut hvordan jeg skal få de i grei størrelse....
Sjekk denne linken

http://www.kystfort.com/forum/topic351.html

Erik H
Arnt R
Posts: 26
Joined: 09 Jan 2008 21:55
Location: Egersund

Image

Her er bildet nesten fra samme sted som bilde nr 1
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Går det ikke att få den litt större?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Arnt R
Posts: 26
Joined: 09 Jan 2008 21:55
Location: Egersund

Image

Lurer på hva slaks stilling dette er... og va slaks bnker den er rett frem.. den er veldig liten og går som en "hestesko".
Svert lav men det kan vere at den er fylt opp på gulvet med jord ved årene..
Arnt R
Posts: 26
Joined: 09 Jan 2008 21:55
Location: Egersund

Trykk på bildet
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Takk! Uskyld en som er litt ny med datorer.
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Leif J.
Posts: 43
Joined: 16 Mar 2008 21:44
Location: Egersund

Etter å ha kikket vel og lenge på bildet av MG stillingen tok jeg meg en tur ut til Egerøy i dag for å prøve å se om jeg kunne kjenne igjen plassen. Det første som slo meg var at det kunne være kanalen mellom Midbrød og Midbrødhalvøya som Schneider kanonene stod, altså en vaktpost like ved stenbroen som går over kanalen der. Det har jeg nå slått i fra meg siden fjellformasjonene ikke stemmer i det hele tatt. Jeg gikk ut i fra at fjellene i bakgrunnen kunne være innseilingen til seksarvika med fyrtårnet til høyre (vises ikke på bildet). Alternativ nr.2 er at bildet viser det andre utløpet fra kanalen, altså motsatt av fyret. Alternativ nr.3 er på Østebrød, på vei ut til lyskasteren for de av dere som har gått den veien. Jeg fikk tatt et bilde som viser retning fyret/havgapet så var batteriet på kameraet dødt.
Attachments
Midbrød 001.jpg
Midbrød 001.jpg (61.5 KiB) Viewed 1357 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Spørsmål til KOS...

Hvor har du bildene fra?
Har sett disse + flere før faktisk og la merke til at noen av bildene har feil stedsnavn. Bla. er flere bilder fra Kristiansand også merket Eigerøy....

Kort sagt er det ikke 100% at det bildet Leif leter etter faktisk er fra Eigerøy PDT_Armataz_01_07

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Kort sagt er det ikke 100% at det bildet Leif leter etter faktisk er fra Eigerøy PDT_Armataz_01_07

Erik
Helt enig - det er derfor jeg etterspør nå-bilder som kan bekrefte akkurat disse lokasjonene - ettersom disse har mulige karakteristiske trekk som kan kjennes igjen.
Håper du forstod det Leif - det kan altså være at bildene er feilmerket ;-)
Men i denne hobbyen finner en ofte annet en en leter etter - så en kommer jo videre da.

EDIT: Men kanonbildet ser da ut til å stemme ihvertfall. Et annet kanonbilde ( med Mrs.18 ) som ser ut til å være "fra samme setting" er navnsatt "Vest-Karmøy" - men det så for tvilsomt ut...

mvh
KOS
Post Reply

Return to “ROGALAND”