Bunkere militære byggninger Hedemark/Oppland?

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Nix,sier aldri B.B er for meg selv og en utfordring for dere andre....
Heldigvis er der få slike navlebeskuende XXXXXXX man treffer på.
Hullet er kommet de siste år. Når jeg var borte og titte var den lukket.
Det har vært sagt at den ble brukt som arkiv for Lillehammer kommune en tid, når nestemann tar bilder og poster på forumet kan man jo se om dette stemmer.
mvh
PAul S.
feridirk
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2010 16:56

må si meg litt enig med at B er private

siden bunkeren er lokal og jeg skal ta en titt i nermeste fremtid så er det bra at jeg ikke ser hva jeg skal utforske før jeg kommer dit, for ikke-lokale mennesker med sine grunner til og ikke besøke kan man jo alltids legge ut noen bilder på internettet ;)

nå som jeg har en peiling på hvor denne bunkeren er skal jeg parkere på Radisson Blu og gå og finne denne bunkeren og gå inn
etter jobb i dag, gi meg 7 timer =D
tar kanskje med et kamera inn hvis det er noe veldig interesant der

nybu grotte\bunkeren er like i nærheten så kan bli kamera tur dit også, får se :3


ingen som har noe om balbergkampen\vallkampen\ Balberg? har vært det nokk engang for å lete etter sprekker i fjellet :\
jeg skulle skrive en signatur....
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

ingen som har noe om balbergkampen\vallkampen\ Balberg? har vært det nokk engang for å lete etter sprekker i fjellet :\
Har en del info og kart med ting fra Hedemark/Oppland.
Holdninger som over og som postet av Dolmen gjør at for min del er stort sett A og B forbeholdt meg selv :-)
mvh
PAul S.
feridirk
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2010 16:56

hvis du kan peke meg til noe info om hva alle de gamle tysker veiene har og gjøre på balberkampen\ og hvor eventuelt hulen ender og om det er noe mere der inne et sted så skal jeg bære deg inn i alle bunkere i lillehammer :D eller filme det hele

jeg sitter kun og venter på og besøke denne bunkeren det har vært snakk om, men istede for og spoile B på forumet tilfelle det er noen andre lillehamringer her som har samme interesse kunne jeg ikke ha spolert en god utforsknings tur under bakken. hvis det er noe spennende der inne så skal jeg rapportere med bilde(r)?


lukter jeg byttehandel?
AogB mot AogB


har selv en del historie om hulen balberg, hørt meg rundt med noen lokale "gamlinger" som fikk meg mest interesert, lest i en "lokal historie" bok fra barneskole biblioteket at det var tilflukts sted innover i balberg hulen, + gamlingen hadde vært laangt innover
har vært et stykke innover men det er ikke et særlig koselig sted, ikke bare edderkopper men total mørke, dårlig terreng og trangt!

nevnte jeg minnemerke til en avdødd soldat oppe i fjellsiden?
jeg skulle skrive en signatur....
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har en del A og B selv, men dette er ting jeg ikke vil ha på et offentlig forum. Men ønsker man ikke å dele med B så så ikke fortell om A.

Jeg er meget obs på tråder som er potensielle krangletråder så tenk litt før man poster rett i fra leveren.. Det er lett det blir både A, B , C.. og F...... H........ PDT_Armataz_01_14

de som ikke har lest linken ang. takt og tone gjøre det nå og hvis man har glemt dette så kan man gjøre det igjen.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Før alle tar helt av vil jeg bare si at jeg ikke ville legge ut bilder av innsiden nettopp av den grunn at feridirk hadde tenkt seg inn der om kort tid.Hvorfor skulle jeg ødelegge opplevelsen hans dagen før han skulle krabbe inn?
Paul S må gjerne synes det er navlebeskuende,det vet han nemlig alt om. :wink: Da har jeg ikke flere kommentarer til denne saken.Håper du får en fin tur og en flott opplevelse feridirk og kanskje vi møtes der inne...? :bra:
Dolmen.
feridirk
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2010 16:56

tar med et kamera så skal jeg få noen bilder opp på webben, tenkte og sjekke innom noen av lillehammers steder under bakken når man først er igang nå som snøen er borte :D
lukker jeg pcn for nå og tar en dags tur, snakkes :cool:
jeg skulle skrive en signatur....
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Paul S må gjerne synes det er navlebeskuende,det vet han nemlig alt om.
Helt riktig det Dolmen, bruker dagen til å se og pille på navlelo..
mvh
Paul S.
feridirk
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2010 16:56

hei, nå har jeg kommet hjem og tatt en dusj etter under-bakken eventyr med en god kamerat!

litt overasket at den bunkeren ved badedammen var så veldig nære! aldrig hørt om.
var noen sekunder gåing fra parkeringen ved undergangen (nærmere parkering :sjef: )
ser at det er en nedgravd bunker der, med en liten åpning som jeg krabbet inn i

var noen stygge ord på veggene og bare rot, hovedsakelig 2 inganger, en gang og et større rom med masse planker inne i
ganske stilig, værdt og ta en titt...


tok også en tur innom bunkeren i nybu, var iskaldt der inne og mye vann, men vi bestemte oss for å gå i sokkelesten innover der det er vann, gikk med iskaldt vann til lårene innover :wink: denne grotta\bunkeren går mye lengre en der man stopper og ikke gidder og gå mere på grun av allt vannet. denne bør sjekkes ut med gummi båt eller fiske støvler

tok en del bilder av den lille turen,

er bilder ønskelig? :-)
jeg skulle skrive en signatur....
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

er bilder ønskelig?
Selvsagt! kjør på, men opprett en ny tråd slik at vi skiller den ut fra denne.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
feridirk
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2010 16:56

legger ved 2 kjappe bilder, 1 fra insiden av AogB bunkeren og et annet av meg selv inne i nybu bunker\grotten
hadde et forfryst utrykk i ansiktet så erstattet det med et pent smile fjes :-)



men nå har jeg veldig lyst til og høre litt om vallkampen \ balberg :D tenkte en tur så langt jeg får dratt med kameraten min innover i hulen som er der
PAUL, hadde du info om noe spennende på dette fjellet\berget? er veldig interessert!

vet ikke om noen kilder eller databaser som kan ha info om eventuelle åpninger i fjellet, gamle historie bøker eller et arkiv på kommunen

tenkte det blir drøyt med 40 bilder på en ny? tråd så skal se om jeg får laget et fotoalbum eller lignende på hjemmesiden min eller en host på internet

har bilder fra ingangen og innover i nybu og nok bilder til og beskrive hele AogB bunker i bilder

- Fredrik!
Attachments
lukket døra da jeg gikk inn og tok bilde..
lukket døra da jeg gikk inn og tok bilde..
bunker_14.jpg (191.52 KiB) Viewed 149 times
her står jeg i ISKALDT vann et godt stykke inn i nybu bunker\grotten<br /><br />dro opp buksa for å ungå og bli helt bløt, så ganske rart ut x)
her står jeg i ISKALDT vann et godt stykke inn i nybu bunker\grotten

dro opp buksa for å ungå og bli helt bløt, så ganske rart ut x)
ass.jpg (117.76 KiB) Viewed 149 times
jeg skulle skrive en signatur....
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Er dette den bunkeren som Dolmen viste utenfra?
Mvh.
Jon-Vegard
feridirk
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2010 16:56

ja det er det
Attachments
metall dører
metall dører
123_0.jpg (53.1 KiB) Viewed 133 times
rommet fra en annen vinkel
rommet fra en annen vinkel
123-6.jpg (111.46 KiB) Viewed 133 times
jeg skulle skrive en signatur....
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Flott. Lavde du en tegning av den?
Mvh.
Jon-Vegard
feridirk
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2010 16:56

Jon-Vegard wrote:Flott. Lavde du en tegning av den?
siden du nevner det så, her er et lite "blueprint"
Attachments
kartlignende.png
kartlignende.png (6.56 KiB) Viewed 122 times
jeg skulle skrive en signatur....
Post Reply

Return to “INNLANDET”