Bunkere militære byggninger Hedemark/Oppland?

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Villaen i nærheten av hotellet der den tyske kapitulasjonen foregikk (nevnt i hjemmesiden om Storrusten), hvor (eksakt) er den? Storrusten kaller den Villa Wang, men jeg finner ikke det med google.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Har opplysningene ett eller annet sted, men Wang er navnet på den tidligere eier av villaen.
mvh
PAul S.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

[quote="feridirk"]hei, jeg måtte registrere meg her på forumet kun for å fortelle litt om bunkere\huler i lillehammer
er lillehamring selv og har en liten galskap med huler\bunkere\ rare bygninger osv

Tenkte jeg skulle se litt nærmere på disse bunkerne denne uken.
Er det noen som vet mer nøyaktig plassering på de bunkerne som er nevnt her og som ligger på Røyslimoen?
Dolmen.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Herstad wrote:Heisann, Lillehammering med felles interesse her! hørte snakk på bunkeren ved lillehammer hotell, Birkebeiner motell ligger på andre siden av mesna elva, ikke langt unna lillehammer hotell, Bunkeren er der, og det er muliget for å gå inn oxo, men må bare finne inngangen;) For ett par år siden hadde jeg og en kamerat ett skole projekt om den bunkeren. mens vi gikk uttafor og tok bilder av den datt plutselig foten til kameraten kameraten min igjennom muren, det man ser av bunkeren i dag er bare toppen av den, resten er gravd igjen, men etter årene som har gått så har fyllemassen sunket, så om man graver litt langs veggen på bunkeren vil man finne inngangen, var selv inne i den, men grunnet att jeg ikke kan fordra edderkopper så turte jeg ikke gå lengre inn:P før den ble gravd igjen så murte de opp med leka steiner på inngangene, men den muren har forfalt så man kan krabbe inn i bunkeren uten problemer, etter vi var der så dekket vi igjen hullet i veggen med jord, men den er ikke vanskelig å finne=) det er to innganger, når man står på fremsiden av bunkeren så er det en på høyre og en på venstre side, den vi brukte var på venstre=) om man graver ca 10 cm ned i bakken uttafor muren vil du se inngangen da ere bare å grave nok til å kunne krabbe inn.
Er det denne inngangen du mener?
Attachments
008.jpg
008.jpg (322.24 KiB) Viewed 286 times
feridirk
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2010 16:56

dolmen:
liten kjapp veibeskrivelse fra KIWI på røyslimoen:
gå ned langs messenliveien fra kiwi(veien siden av inn til hus og div) gå samme vei som svinger mot venstre og gå til du kommer til en liten slette med parkerte biler\gjerde osv
så er det rett opp i skogen der, skal være en sti der

etter en titt på kartet så trekker jeg tilbake den beskrivelsen, men ca her:
http://kart.gulesider.no/m/pW93o
mere grotte en bunker, med stor plass

hvor nøyaktig er denne bunkeren som herstad skriver om?:) har ikke hørt om denne før! må sjekkes ut
(ditt vedlegg og quote)



http://kart.gulesider.no/m/pW9er her er link til den ene huleingangen til balberg. hvis noen vet noe mere om denne hulen, SKRIV!
jeg skulle skrive en signatur....
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Takk for veibeskrivelsen feridirk.Tenkte det var i det området der ja.
Dolmen.
feridirk
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2010 16:56

hvor er denne bunkeren i nærheten av lillehammer brikebeiner motell? (badedammen)

har vært overallt i området og aldri vært borti denne :O
har noen en lokasjon på denne mere konkret en mellom alle hotellene i lillehammer:P?

finner jeg denne skal jeg krabbe inn, kanskje med kamera =D


hvor er bildet tatt? dolmen
jeg skulle skrive en signatur....
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Jeg krabbet inn og det anbefaler jeg deg også å gjøre.Fantastisk bunker!
Attachments
010.jpg
010.jpg (141.2 KiB) Viewed 175 times
Last edited by dolmen on 05 May 2010 17:44, edited 1 time in total.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Her er inngangen,og utgangen.
Attachments
009.jpg
009.jpg (273.63 KiB) Viewed 175 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Bilder fra innsiden da? Når du sier A får du si B.... :wink:
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Nix,sier aldri B.B er for meg selv og en utfordring for dere andre....La nå de som er interessert få utforske og fotografere denne bunkeren selv først. PDT_Armataz_01_18
Dolmen.
feridirk
Posts: 12
Joined: 21 Apr 2010 16:56

ingangen virket bedre en i tidligere beskrivelse, så for meg krabbende på magen oppunder taket.
må teste ut denne [nye] bunkeren!

tok meg en liten tur til badedammen tidligere i dag for å sjekke om jeg fant noe, ble en tur frem og tilbake mellom birkebeiner motell \ lillehammer hotell og litt rundt
fant ingen ting som ligner >:(

men ser på det ene bildet at det er et rødt hus, noe og gå etter

hvilken side av mesna elva og i nærheten av hotellene?

trenger skattekart =P
jeg skulle skrive en signatur....
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

dolmen wrote:Nix,sier aldri B.B er for meg selv og en utfordring for dere andre....La nå de som er interessert få utforske og fotografere denne bunkeren selv først. PDT_Armataz_01_18
Dolmen.
jeg kan med en gang si at jeg ikke kommer meg gjennom dette hullet. En ting er en del kilo for mye, men det andre er vel heller en rygg som jeg prøver å ta vare på.. 2 prolapser på like mange år har gjort meg mye mer forsiktig.

Siden jeg ikke vet hvor dette er er jo sjansen stor for at jeg heller aldri vil komme til førstnevnte problemstilling... jeg kunne jo selvsagt ha gjort en del undersøkelser og sikkert klart å finne den, men med mindre det er ting i bunkeren som vi ikke ønsker å poste direkte på forumet så ser jeg ikke noen grunn til at bunkeren ikke blir dokumentert med x antall bilder og delt med oss andre bunkerentusiaster.

Kan aldri huske at bilder på forumet har ødelagt for den opplevelse der er å besøke disse.

Anbefaler ny tråd på denne bunkeren under "Regelbau bunkere og andre installasjoner" http://www.kystfort.com/forum/viewforum.php?f=5

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Denne bunkeren ligger nedenfor Radisson Blu.Ta av fra Messenliveien forbi Maihaugen og rett før du kommer til brua over badedammen ligger den på høyre side.Når du kommer til badedammen har du allerede passert den.
Det enkleste er å parkere ved Radisson Blu og ta gangstien ned til venstre for badedammen.Ikke gå under brua men følg gangstien opp til venstre og vips,der ligger den oppe i bakken mot hotellet.Se hele tiden opp og til venstre når du går. :)
Dolmen.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

dolmen wrote:Nix,sier aldri B.B er for meg selv og en utfordring for dere andre....La nå de som er interessert få utforske og fotografere denne bunkeren selv først. PDT_Armataz_01_18
Dolmen.
Gudene vite når jeg måtte få sjansen til det. Tror ikke det blir så veldig populært at vi må ta en omvei for at pappa skal undersøke gammel betong mens mamma og to barn må vente i bilen i sommervarmen neste gang vi haster forbi Lillehammer (når det enn måtte bli...)

Men ok, kan selvsagt ikke tvinge deg, eller bli sur for at du ikke legger dem ut. Det er dine bilder og du gjør som du vil, men det var en oppfordring til å dele med oss som ikke får sjansen til å utforske denne. Opplevelsen med å utforske en bunker blir uansett ikke ødelagt om en har sett noen bilder av den før...
Post Reply

Return to “INNLANDET”