MFB 5./802 Olsvik (Bergen)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Noen bilder fra søndagsturen...

Dette er et relativt kjent og trafikkert batteri, ettersom det ligger midt oppi et boligområde, og flere av brukerne her på forumet har nok vært her før.

Ganske standard utførelse, fire stk 10,5 SKC + 2 x 2cm. Ildlederbunker, tidligere utstyrt med avstandsmåler, i midten.

Prøver å finne ut hvilken regelbau ildlederbunkeren er, uten hell. Noen tips?
Attachments
Stilling for 10,5 cm.
Stilling for 10,5 cm.
mini-DSC_0169.JPG (207.05 KiB) Viewed 769 times
Kanonstilling
Kanonstilling
mini-DSC_0170.JPG (180.04 KiB) Viewed 769 times
Brønn for avstandsmåler. Hva trenger man nisjer til?
Brønn for avstandsmåler. Hva trenger man nisjer til?
mini-DSC_0172.JPG (231.21 KiB) Viewed 769 times
Brønn for avstandsmåler
Brønn for avstandsmåler
mini-DSC_0171.JPG (177.54 KiB) Viewed 769 times
Ildlederbunker
Ildlederbunker
mini-DSC_0178.JPG (195.56 KiB) Viewed 769 times
Ildlederbunker
Ildlederbunker
mini-DSC_0179.JPG (235.97 KiB) Viewed 769 times
Granatfelle på ildlederbunker?
Granatfelle på ildlederbunker?
mini-DSC_0180.JPG (245.19 KiB) Viewed 769 times
Utsikt mot vest
Utsikt mot vest
mini-DSC_0176.JPG (122.65 KiB) Viewed 769 times
Utsikt mot sør
Utsikt mot sør
mini-DSC_0175.JPG (166.13 KiB) Viewed 769 times
Søppelspann?
Søppelspann?
mini-DSC_0184.JPG (270.82 KiB) Viewed 769 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Prøver å finne ut hvilken regelbau ildlederbunkeren er, uten hell. Noen tips?
Har aldri vært inne.... Hvis noen har en noenlunde skisse skal vi vel finne ut av noe?

Erik
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Har ikke vært inni den jeg heller. Deler av denne er fremdeles i bruk av Telenor og er stengt. Men, når tar vi de utvendig målene, ser det noe slik ut. Det ene rommet oppi avstandsmålere er en innvendig tilgang til den minstre rommet. Antar at det er her regnemaskinene også har stått. Det store rommet tror jeg har vært et oppholdsrom med sengere og ovn. Men, dessverre har jeg ikke sett noe tegning på denne. Du vil også se at det er make på noen av de andre luftvernstillingene rundt Bergen også.
Det er ikke søppelspann, men kaggedo.
Erling
Attachments
avstandsmaalere_1.jpg
avstandsmaalere_1.jpg (82.44 KiB) Viewed 481 times
utedo_2.jpg
utedo_2.jpg (62.05 KiB) Viewed 480 times
Last edited by Erling on 28 Mar 2009 18:35, edited 2 times in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Men, når tar vi de utvendig målene, ser det noe slik ut.
Tja... Er så mye som likner på hverandre at det er ikke godt å si....
Ser ut som denne har en del likheter med "Fl 184", men det ser ut til at inngangene har byttet side og er dermed nesten identisk med Munkholmen i Trondheim.
Det er et notat på denne som sier at dersom bunkeren skal ha ovn, så skal bunkeren plasseres slik at evt. røyk driver bort fra bunkeren i den vindretning som oftest finnes på stedet, altså "Hauptwindrichtung".
Om dette derfor er en Fl 184 tilpasset vindretning, eller noe helt annet skal likevel være usagt da det er en drøss med ukjente Marineregelbau!
Hvis vi uansett kan anta at rommenes bruksområde er de samme, så er det store rommet "Planfeuerrechenraum", det lille "Kleinkograum".

Mvh
Erik E
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Ser ut som denne har en del likheter med "Fl 184", men det ser ut til at inngangene har byttet side og er dermed nesten identisk med Munkholmen i Trondheim.
Har du en typetegning av en Fl 184 som du kan legge ut?
Jeg har laget en skisse (ikke oppmålt/målsatt tegning) over ildledningsbunkeren på Munkholmen, og jeg kan ikke si at den stemmer helt med 3D-tegningen overfor. Hva tror dere?
Attachments
Skisse ildledningsbunker Munkholmen, resized.jpg
Skisse ildledningsbunker Munkholmen, resized.jpg (21.75 KiB) Viewed 713 times
JornN
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Fant en tegning av en Fl 184 her http://www.festungstnazaire.be/TYPO/FL184.jpg, og kan ikke umidelbart si at det er så mange likheter. Da ligner den mer på en slags light verson av en L 304.

Siden du har målene Erling, og allerede har tegnet den i 3d, har du en plantegning av den aktuelle bunkeren? Storrinden hadde så vidt jeg kunne se ikke en slik. Hvordan var det med Løvås?
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Dessverre så har jeg ingen originale tegninger på den. Har målt opp utvending og brukt en tilsvarende tegning som du la ut som et utgangspunkt.
På Storrinden har det vært maken, men den er ombygget og fylt igjen der som avstandsmåleren har stått og brukes av Telenor(?). Løvåsen er den fjernet og nye hus står på samme stedet.
Tilsvarende er dessverre også på en del av de andre luftvernstillingene rundt byen.
Så det hadde fint om det var noen som hadde tegninger eller bilder som viste innvending, så kunne jeg fått fullført 3D tegningen.
Eller finnes det tilsvarende i resten av landet?
Erling
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

I følge oversikten på NUAV er det kun Olsvik og Askøy (2/802) som er utstyrt med såkalt Kleinkog. De andre er utstyrt med såkalt "Dreiwag" (Dreiwalzenkommandogerät). Mulig jeg har misforstått, men såkalte Dreiwag stod vel under åpen himmel, mens Kleinkog var pansret?
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Forresten, jeg trekker tilbake den påstanden. Ser ut til at dreiwag og kleinkog (kleinkommandogerät) kun har med type avstandsmåler å gjøre, men jeg må innrømme at jeg er litt forvirret. Batteriene har jo samme type skyts. Kan noen oppklare de forskjellige begrepene?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
I følge Knut Sivertsen sitt kart over Munkholmen, så hadde dette batteriet 2 stk "Leitstand".
1 Dreiwag LS I, 6m REM og
1 Kleinkog LS II, 6m REM

Den jeg la ut skisse på er bunkeren (som står i dag) med Dreiwag LS I.
Bunkeren med Kleinkog LS II lå på sørsiden av rundtårnet, men er desverre borte. Bunkeren vises på gamle bilder riktignok.
Se bildeutsnitt av s/hv-foto fra Sverresborg-samlingen. (Bildet kan bestilles derfra med FTTF-koden som står i bildeteksten)
Bunkeren har jeg ringet inn i rødt, mens den blå innringingen markerer kanonstillingen som er restaurert.
Så NUAV bør nok justere listene sine.
Attachments
Ildledningsbunker, Munkholmen, Dreiwag LS II.jpg
Ildledningsbunker, Munkholmen, Dreiwag LS II.jpg (96.77 KiB) Viewed 657 times
Sverresborg, FTTF.64223 Munkholmen FW, utsnitt.JPG
Sverresborg, FTTF.64223 Munkholmen FW, utsnitt.JPG (71.91 KiB) Viewed 657 times
JornN
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Så hvis begge er like store (6m) hvofor heter den ene kleinkog da? Og hva er betegnelsen på panserkuppelen?
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Er det ikke rart att bilde "mini-DSC_0184.JPG" er ett kaggedo.
Satt de under bar himmel da? Eller har det vart ett tak over?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Tarjei wrote:Så hvis begge er like store (6m) hvofor heter den ene kleinkog da? Og hva er betegnelsen på panserkuppelen?
Beklager, jeg vet desverre ingen ting om de detaljene og det som blir skrevet av KS under http://www.munkholmen.no/formidlingsplan.htm#batterie
er bare følgende:
Batterie Munkholmen, Schw. Marineflak-Battr. 2./701

Batteriet ble ledet av 2 stk 6-meters “Rund-Entfernungsmesser” eller avstandsmålere; 1 Kleinkommandogerät (“Kleinkog”) samt en Dreiwag. Batteriet var satt opp med 180 manns besetning. Første batterisjef var Kapitänleutnant Mohrmann, siste batterisjef var Oberleutnant der Reserve Hans-Günther Kranzuch.

Batteriet på holmen er idag relativt inntakt. Den gjenværende avstandsmåleren (“Dreiwag”) på nordsiden er den eneste gjenværende i Norge. Også internasjonalt er avstandsmåleren i sin relativt komplette stand unik. Avstandsmåleren lar seg i tillegg restaurere, da det forefinnes reservedeler i Kystartillerimuseets besittelse.

Kanskje kan du få noe ut av denne linken (tyskspråklig):
http://www.schatzsucher.de/Foren/archiv ... 13031.html
Den første setningen man legger merke til er:
Das Kommandogerät "Kleinkog C5" ist ein Gerät zur Berechnung der Vorhaltewerte und Zünderlaufzeiten.
Men det hersker tydligvis noe forvirring her også omkring Kommandogerät 40, og 4 eller 6m...?
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

kan ikke umidelbart si at det er så mange likheter
Hvis du speilvender den og flytter trappa er det egentlig bare rommet rundt avstandsmåleren som skiller den fra Fl184, hvis ikke målene er helt på trynet da....

Erik
Attachments
FL184 redigert.JPG
FL184 redigert.JPG (24.13 KiB) Viewed 621 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

JornN wrote:
Tarjei wrote:Så hvis begge er like store (6m) hvofor heter den ene kleinkog da? Og hva er betegnelsen på panserkuppelen?
Beklager, jeg vet desverre ingen ting om de detaljene og det som blir skrevet av KS under http://www.munkholmen.no/formidlingsplan.htm#batterie
er bare følgende:
Batterie Munkholmen, Schw. Marineflak-Battr. 2./701

Batteriet ble ledet av 2 stk 6-meters “Rund-Entfernungsmesser” eller avstandsmålere; 1 Kleinkommandogerät (“Kleinkog”) samt en Dreiwag. Batteriet var satt opp med 180 manns besetning. Første batterisjef var Kapitänleutnant Mohrmann, siste batterisjef var Oberleutnant der Reserve Hans-Günther Kranzuch.

Batteriet på holmen er idag relativt inntakt. Den gjenværende avstandsmåleren (“Dreiwag”) på nordsiden er den eneste gjenværende i Norge. Også internasjonalt er avstandsmåleren i sin relativt komplette stand unik. Avstandsmåleren lar seg i tillegg restaurere, da det forefinnes reservedeler i Kystartillerimuseets besittelse.

Kanskje kan du få noe ut av denne linken (tyskspråklig):
http://www.schatzsucher.de/Foren/archiv ... 13031.html
Den første setningen man legger merke til er:
Das Kommandogerät "Kleinkog C5" ist ein Gerät zur Berechnung der Vorhaltewerte und Zünderlaufzeiten.
Men det hersker tydligvis noe forvirring her også omkring Kommandogerät 40, og 4 eller 6m...?
REM = Räum-Enfernungsmesser, dvs at den var rent stereoskopisk (tysk Räumbild)
Kleinkoog = betegnelse (navn) på kommandoapparat konstruert og produsert av de tyske marinearsenaler.
Dreiwag = tilsvarende apparat produsert av våpenindustrien.
LS I og LS II referer seg til rollen = Leit-Stand I (eins) og Leit-Stand II (zwei)
Begge apparater var basert på bruk av Zeiss 6 m REM.

Kommandogerät 36 og 40 var Luftwaffemateriell, basert på bruk av henholdsvis 4 m REM 36 og 40 fra Zeizz.
JEF
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”