MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Erik E
Site Admin

anbefales det å ta en tur innom nå som kveldene er mørke. Etter stengetid vel å merke...
Hørtes ikke helt stuerent ut ved første gjennomlesning:-)
For oss som ikke er kjent der går jeg utifra at denne anbefalingen ikke oppfordrer til ulovligheter, klatring på porter, gjerder eller lignenede?
Vinghøg ser ikke ut som et sted hvor man er så veeeldig begeistret for "kikkere" og lange linser;-)

Erik
superfuzz

Vinghøg ligger midt i et boligområde med kommunal vei rett forbi inngangsdøra. Ingen gjerder eller noen fysiske stengsler. Ligger rett ved Nesskogen idrettspark og lysløype så det er vel det området på Nøtterøy som har størst tetthet av turgåere. Men jeg skjønner at oppfordringen kan se litt suspekt ut for de uinvidde ;-) Etter stengetid av respekt for de som sitter på nevnte kontorer da det sikkert er litt ekkelt å ha folk hengende på vinduet mens du prøver å drikke kaffen din ;-)
Erik E
Site Admin

Regnet nesten med det, men takk for oppklaring!

Er vel rimelig å tro at de har fått disse fra et eller annet arkiv?
Her er noen bilder fra boka til franskmannen nevt i en annen tråd her...
Ser dette kjent ut?
Attachments
cif-vardås3.jpg
cif-vardås3.jpg (87.47 KiB) Viewed 1502 times
cif-vardås2.jpg
cif-vardås2.jpg (69.67 KiB) Viewed 1502 times
cif-vardås.jpg
cif-vardås.jpg (197.55 KiB) Viewed 1502 times
superfuzz

Det ser ut at dette er noen av de samme bildene. Står det noen kildehenvisning?
Erik H
Site Admin

Legger ut noen "sommerfriske" bilder fra en liten tur seint på en august dag.

Ikke mange timer å dekke et så stort område, men jeg kom meg helt på toppen. Døra til området var åpen :)

Erik H
Attachments
Med dårlig lommelykt så ble det ikke noe tur innover fjellet, etter så mange år som bunkerjeger så har jeg ennå ikke lært leksa mi med å ta med nok lys. Uansett en fin tur som jeg tar igjen.. men denne gangen håper jeg noen kan åpne bunkeren på toppen sli
Med dårlig lommelykt så ble det ikke noe tur innover fjellet, etter så mange år som bunkerjeger så har jeg ennå ikke lært leksa mi med å ta med nok lys. Uansett en fin tur som jeg tar igjen.. men denne gangen håper jeg noen kan åpne bunkeren på toppen sli
notteroy2009_xx.jpg (64.31 KiB) Viewed 1386 times
Ser man på fronten av bunkeren så er den også forskjellig fra Fjell. Mulig det måtte modifiseres noe pga. forskjellig utstyr?
Ser man på fronten av bunkeren så er den også forskjellig fra Fjell. Mulig det måtte modifiseres noe pga. forskjellig utstyr?
notteroy2009_15.jpg (105.39 KiB) Viewed 1386 times
Har ryddet litt plass på toppen for å vise mulig plassering av bunkeren. Litt vanskelig å måle men rundt 21 meter langt og 16 meter bredt. Fronten av bunkeren er forskjellig fra Fjell batteri da det ser ut som den største delen helt foran (bilde 8) er mye
Har ryddet litt plass på toppen for å vise mulig plassering av bunkeren. Litt vanskelig å måle men rundt 21 meter langt og 16 meter bredt. Fronten av bunkeren er forskjellig fra Fjell batteri da det ser ut som den største delen helt foran (bilde 8) er mye
notteroy2009_13.jpg (112.83 KiB) Viewed 1386 times
Opp til venstre kan vi se oppgangen til en MG bunker.
Opp til venstre kan vi se oppgangen til en MG bunker.
notteroy2009_12.jpg (45.17 KiB) Viewed 1386 times
nedgang til bunker. det er ca. 3.5 meter fra toppen av bunkeren ned til dørkarmen. Nå snakker vi klasse A bunker!
nedgang til bunker. det er ca. 3.5 meter fra toppen av bunkeren ned til dørkarmen. Nå snakker vi klasse A bunker!
notteroy2009_11.jpg (82.12 KiB) Viewed 1386 times
På baksiden er det inngang ned til bunkeren. Ikke dumt å forsterke slike nedganger. Dette burde muligens vært gjort på Lerberen også da en bombe lett ville ha fylt opp nedgangen.
På baksiden er det inngang ned til bunkeren. Ikke dumt å forsterke slike nedganger. Dette burde muligens vært gjort på Lerberen også da en bombe lett ville ha fylt opp nedgangen.
notteroy2009_10.jpg (191.15 KiB) Viewed 1386 times
På toppen av bunkeren
På toppen av bunkeren
notteroy2009_9.jpg (127.89 KiB) Viewed 1386 times
Helt på toppen finner man kommandobunkeren. Vi er vel ikke blitt helt enige om hva slags observasjonbunker dette er, men jeg liker å tru at det er en S446.
Helt på toppen finner man kommandobunkeren. Vi er vel ikke blitt helt enige om hva slags observasjonbunker dette er, men jeg liker å tru at det er en S446.
notteroy2009_8.jpg (106.96 KiB) Viewed 1386 times
På toppen av fjellet finner man flere merkelige konstruksjoner. Det er flere av disse rundt om, mulig disse ble satt opp etter krigen? kan ikke tenkte meg at det skulle være noe mast på toppen av kommandobunkeren?
På toppen av fjellet finner man flere merkelige konstruksjoner. Det er flere av disse rundt om, mulig disse ble satt opp etter krigen? kan ikke tenkte meg at det skulle være noe mast på toppen av kommandobunkeren?
notteroy2009_7b.jpg (74.44 KiB) Viewed 1386 times
Til å være fra 1945 åra så er dette en meget solid trapp/bane
Til å være fra 1945 åra så er dette en meget solid trapp/bane
notteroy2009_7.jpg (132.15 KiB) Viewed 1386 times
På toppen av "jernbanen" så finner man muligens rester av det som trakk vognene opp. Bak denne går en gang inn som er stengt av nye dører.
På toppen av "jernbanen" så finner man muligens rester av det som trakk vognene opp. Bak denne går en gang inn som er stengt av nye dører.
notteroy2009_6.jpg (51.04 KiB) Viewed 1386 times
Russler litt rundt på det som må være oppsamlingsplassen. Mot fjellet så går det en trapp som tydligvis også brukes til å trekke opp vogner, til ammunisjon? går man opp så kommer man på plan med kanon "1"
Russler litt rundt på det som må være oppsamlingsplassen. Mot fjellet så går det en trapp som tydligvis også brukes til å trekke opp vogner, til ammunisjon? går man opp så kommer man på plan med kanon "1"
notteroy2009_5.jpg (87.75 KiB) Viewed 1386 times
en bukk med piggtråd, ikke umulig at denne har blitt brukt som en del av veisperring.
en bukk med piggtråd, ikke umulig at denne har blitt brukt som en del av veisperring.
notteroy2009_4.jpg (120.79 KiB) Viewed 1386 times
En russisk fange har tatt bryet med å signere en av de mange murene som måtte til for å få opp kanon og kran.
En russisk fange har tatt bryet med å signere en av de mange murene som måtte til for å få opp kanon og kran.
notteroy2009_3.jpg (186.51 KiB) Viewed 1386 times
På "baksiden" av fjellet kan man finne rester fra f.esk tippvogn.
På "baksiden" av fjellet kan man finne rester fra f.esk tippvogn.
notteroy2009_2.jpg (210.79 KiB) Viewed 1386 times
notteroy2009_1b.jpg
notteroy2009_1b.jpg (106.31 KiB) Viewed 1386 times
Fundament til kanon "1" som var den eneste som ble ferdig.
Fundament til kanon "1" som var den eneste som ble ferdig.
notteroy2009_1A.jpg (186.29 KiB) Viewed 1386 times
ikke overraskende så er det god utsikt fra kommandoplassen på batteriet. Ikke helt sikker på hvilket fyr som vises til venstre.
ikke overraskende så er det god utsikt fra kommandoplassen på batteriet. Ikke helt sikker på hvilket fyr som vises til venstre.
notteroy2009_1.jpg (66.56 KiB) Viewed 1386 times
Yngvar

Ja, dette fortet har fremdeles mange ubesvarte spørsmål. Mange rare "jerndingser" rundt om på fortet. Ta en tur på våren så får vi med oss lokalbunkerjegeren :D på fortet.

Sist jeg sjekket så var ITK folka ennå veldig "hemmelige" ang bunkeren. Men det øvrige fortet skal jo sikres av Skift Eiendom
Mvh
Yngvar
superfuzz

Kjempefine bilder! Den trappa med spor til vogn er faktisk så høy at den leder opp til 1 "etasje" over kanon 1 og har nok heller blitt brukt til å transportere aggregater og ildlederutstyr inn til selve kommandobunkeren.

Når du står ved foten av trappa derimot er du ca. på samme plan som kanon 1. Det er lett å miste oversikten på grunn av det bratte terrenget rundt der.

Det går ammojernbane parallelt med den bratte veien opp, inne i buskaset på venstre side. Denne går inn i fjellet, møter ammohulene bak kanon 1 og går gjennom hele åsen og munner ut der du fant tippvogna. Lett å komme til når det ikke er så mye snø.

La du merke til ut / inn-gangene til bunkeren på aksen øst - vest? Den ene ligger rett ved siden av inngangen ved skinnetrappa, den andre rett ved tippvogna. Disse fungerer som utblås for ventilasjon i dag. Det er altså innganger på 3 nivåer. 1 på toppen. 3 på midten og 1 (muligens 2) i bunnen.

Hadde vært kjempegøy om noen som kjente noen kunne ordne tilgang før ting evt. blir sikret sønder og sammen.
Yngvar

På vårturen i april 2010 lot jeg min GPS lage et spor og merket alle tunnell åpninger, slik at det skulle være mulig å måle høyder. Den laveste tunnellen som kan være i forbindelse med hovedbunkeren ligger på 13 m høyde, bunkertoppen ligger på 81 m, altså en høyde på 68 m? Vedlagt bilder av dette
Attachments
Vardås.JPG
Vardås.JPG (70.48 KiB) Viewed 1585 times
vardås 2.JPG
vardås 2.JPG (68.8 KiB) Viewed 1585 times
Mvh
Yngvar
superfuzz

Viser tunnel G den åpningen som ligger på kanten av stupet ut mot veien i tilknytning til kanon 2?

Jeg tror at den posisjonen som er mest interessant for å måle høyde på KO-bunker er tunnell F, 46m, siden denne er antatt å være hovedinngang til bunkeren. Det er allikevel imponerende 34 meter fra dørstokk til tak. Også interessant å se høyden på tunnellene i nivå 2 (H, B og D, vi droppet jo den ene på toppen av metall-trappen). De er ganske jevnhøye

Hvilken målestokk er kartet i?
Yngvar

Tunell G er den første du og jeg var på. Hvilken målestokk det er vet jeg ikke da jeg kan skanne ut og inn med musa.
34 meter er jo stort, ja
vedlagt to bilder av karter. Om du laster ned Garmin Map Source, og installere den først, så laster du ned Garmin Base Camp, og installerer den, så sier du fra så får du resten av meg, med spor og punkter
Attachments
vardås 4.JPG
vardås 4.JPG (70.57 KiB) Viewed 1580 times
Vardås 3.JPG
Vardås 3.JPG (235.15 KiB) Viewed 1580 times
Mvh
Yngvar
jansen

Fra kanon 2 var vi inne i tunnell G i det 5 hullet i stillingen, kom helt igjennom til muren ca.250-300m. I kanon 1 er det samme hullet støpt igjen med ventilasjon som til tider blåser, kan denne ha forb. med toppen? Det er bare i kanon 2 det er mulig å komme inn i denne tunnellen, da denne også er støpt igjen i kanon 3. Denne skal føre til ammolager ved lasterampene som har vært i brukt ut på 90 tallet. Ser bare lasterampen da tunnellen er godt fylt fra utsiden.Snakka med Superfuss, og han snakket om div. ammolager sør for Vardås. Er det mulig at de planla et nettverk av ammotog da tunnellene kommer ut flere steder rundt åsen.Det er jo rester etter veier flere steder spesielt sør for kanon 3 ,noen fører også mot skogen sørover.Når man går rundt i åsen er det vanskelig å finne noen sammenheng i systemet. Muligens skulle alle kanonene forbindes sammen med dette ammolageret når alt sto ferdig. Anlegget ville i så fall strukket seg ut over et ganske stort omegn.Pratet med Superfuss om å ta en tur og se på det som ligger ut i skogene rundt Vardås og håper det lar seg gjøre i løpet av mai\juni ,kansje flere som vil være med, hadde vært morro med flere så bare si ifra,
Natter

Yngvar wrote:Den laveste tunnellen som kan være i forbindelse med hovedbunkeren ligger på 13 m høyde, bunkertoppen ligger på 81 m, altså en høyde på 68 m? Vedlagt bilder av dette
Nå er ikke høydemåing med GPS mye å stole på - spesielt når man er på bakken og beveger seg i gangfart/ står i ro. Jeg ville nok verifisert målingene mot et kart med høydeinformasjon for å sjekke om de er realistiske.

Hvilken GPS-mottager bruker du (vurderer å kjøpe meg en ny garmin til "turbruk")?
Yngvar

Hei Natter, jeg har kjøpt en Garmin oregon 450, (tilbud på disse nå) med berøringsskjerm og den tåler litt røff behandling. Fin å bruke i felten. Så legger jeg inn data på Garmin Base camp. Bruker Topo Adventure maps.

Man kan stille inn forskjelige typer høydemåling, så den blir OK. Korrigerer det med kartet etterpå.
Mvh
Yngvar
superfuzz

Reell høyde over havet stemmer faktisk på en prikk på GPS'en til Yngvar. Vardås er i følge kartet 82 meter på høyeste punkt.
Og i og med at tunnellinnslag på nivå 2 er såpass tett på hverandre i høyde så tror jeg nok at avviket er maks et par meter. Uansett funker det som en målestokk.

Perimetertur blir det og jeg kan gjerne stå for litt enkel guiding da jeg har vært høyt og lavt i skævven rundt her. Det er mye som er gjengrodd og / eller vanskelig tilgjengelig. Uka som kommer er tettpakka men evt. uka etter? Nå er det greit lys til 22 så da går det an å bruke ukedager også.
Espen K

Har de samme høydemålingen på min garmin etrex legend så det stemme rnok med den høyde forskjellen mellom øvre og nedre inngang :)
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”