MKB 4./501 Toraas (Torås fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
ervold

AndersHJ wrote:
Jon-Vegard wrote:Legger med snittegning av kommandobunkeren på Torås. Denne er bygget oppå fjellknausen som en ekstra fjelltopp.
Flotte tegninger :D Takk skal du ha
Har du en tegning som viser horisontalplanet også så kan jeg lage en 3d modell som jeg kan publisere ?

Mvh Anders
Det har jeg Anders. Var faktisk på tur innom deg onsdag kveld men ble forsinket på Kolsås. Tar en tur så snart jeg skal til Oslo. Du kan låne hele permen.

ervold
AndersHJ

Kommando bunkeren på Torås er ett landemerke for halve Tjøme. Nesten hele bunkeren er synlig da det meste av toppen er kunstig. Skulle gjerne tatt en prat med den som murte igjen den, burde i såfall sprengt vekk hele toppen. Håper den som kjøper tomten tar en runde med betongskjærer. PDT_Armataz_01_19

Flott Erling, :D nei jeg har ikke glemt deg, men sier aldri nei takk hvis det dukker opp flere kilder.
ervold wrote:
AndersHJ wrote:
Jon-Vegard wrote:Legger med snittegning av kommandobunkeren på Torås. Denne er bygget oppå fjellknausen som en ekstra fjelltopp.
Flotte tegninger :D Takk skal du ha
Har du en tegning som viser horisontalplanet også så kan jeg lage en 3d modell som jeg kan publisere ?

Mvh Anders
Det har jeg Anders. Var faktisk på tur innom deg onsdag kveld men ble forsinket på Kolsås. Tar en tur så snart jeg skal til Oslo. Du kan låne hele permen.

ervold
Jon-Vegard

Har sendt deg tegningene i PM. + 1 bunker til.
Mvh.
Jon-Vegard
Yngvar

En gledelig melding om Torås. Den fjerde juni klokken 1200 er leiren åpen, for da skal overleveringen foretas. Det kommer et musikkorps, skoleklasser og flere fra Kommunen, Skifte og Vernegruppa.
Den ene fjellhallen vil bli åpnet og det vil henge bilder fra Torås under krigen, på veggene slik at publikum kan se historien.
Alt som vi ser i dag på fortet inkludert kanoner, lutverstillinger, trapper, byggninger og annet VIL BLI STÅENDE SOM DET ER. :bravo

Kanonstillingen som er utenfor leiren og som allerede tilhører Tjøme kommune er nå åpnet. Fjellanlegget under er foreløpig stengt med gitterdør.
Når det gjelder de mange små fjellrommene (ammo, våpent etc) så vil de fleste bli stengt.
Det er diskusjoner om å ta vare på den ene nederste fjellhallen med flere rom, og alle tilhørende til en av kanonene inne i leiren.
Noen av byggningene som er bygget etter krigen i nedre leir blir revet. Paradeplassen som er asfaltert håper man kan bli stående til parkeringsplass for busser med skoleklasser som vil kunne få omvisning på fortet etterhvert.
Torås fort er jo bygget på to høye og meget bratte fjellkammer, så det er en diskusjon på gang om Skifte kan koste noen gjerder rundt for eksempel kanonene
Alle interserte og venner av Torås fort bør vel ta en tur ditt fredag den fjerde juni klokken 1200, vi sees

(se bilder av fjellanlegget på forumet)
Attachments
Torås fort
Torås fort
DSC02211.JPG (79.84 KiB) Viewed 1462 times
Mvh
Yngvar
Yngvar

Å komme inn her er noe jeg har ventet på lenge. Ytterst er det en gitterport som fører innover ca 20 meter til en ståldør. Så er det en gang som deler seg i en tunell til venstre med ståldør. Innefor det er det et rom med strømagregat, styringstavle og en vanntank.
Tar man til høyre i veiskille er det en ståldør. Innefor er det et rom til venstre der det har ligget en vanntank, til høyre går det en trapp opp til to rom med buet tak, som har vært brukt til lagring. Alle tunellanleggene er modernisert etter krigen og alt utstyret, kanskje foruten telefonene er byttet ut.
Attachments
Dette er inngangen til fjellanlegget
Dette er inngangen til fjellanlegget
DSC02139.JPG (59.18 KiB) Viewed 1363 times
Innenfor gitterdøren
Innenfor gitterdøren
DSC02261.JPG (57.46 KiB) Viewed 1363 times
Her deler tunellen seg i to delere, dekket med skyteskår
Her deler tunellen seg i to delere, dekket med skyteskår
DSC02277.JPG (62.39 KiB) Viewed 1363 times
Til venstre er døren inn til strømagregatet
Til venstre er døren inn til strømagregatet
DSC02270.JPG (58.05 KiB) Viewed 1363 times
Strømaggregat
Strømaggregat
DSC02263.JPG (47.47 KiB) Viewed 1363 times
Styringspanel
Styringspanel
DSC02266.JPG (45.7 KiB) Viewed 1363 times
Drivstofftank (?)
Drivstofftank (?)
DSC02264.JPG (36.66 KiB) Viewed 1363 times
DSC02265.JPG
DSC02265.JPG (33.67 KiB) Viewed 1363 times
Gangen til høyre
Gangen til høyre
DSC02268.JPG (62.8 KiB) Viewed 1363 times
Lagerrom
Lagerrom
DSC02272.JPG (32.99 KiB) Viewed 1363 times
DSC02271.JPG
DSC02271.JPG (34.07 KiB) Viewed 1363 times
DSC02269.JPG
DSC02269.JPG (56.02 KiB) Viewed 1363 times
Mvh
Yngvar
ervold

Yngvar wrote:Å komme inn her er noe jeg har ventet på lenge. Ytterst er det en gitterport som fører innover ca 20 meter til en ståldør. Så er det en gang som deler seg i en tunell til venstre med ståldør. Innefor det er det et rom med strømagregat, styringstavle og en vanntank.
Tar man til høyre i veiskille er det en ståldør. Innefor er det et rom til venstre der det har ligget en vanntank, til høyre går det en trapp opp til to rom med buet tak, som har vært brukt til lagring. Alle tunellanleggene er modernisert etter krigen og alt utstyret, kanskje foruten telefonene er byttet ut.
Her kommer du inn i det som var lageret for Stay Behind virksomheten etter krigen. Halve anlegget er støpt igjen innenfor de to rommene til høyre. Her ble matriell fra gamle dumper sortert, kastet eller ompakket. Anlegget lenger oppe i bakken på høyre side var henholdsvis laver for sprengstoff og ammunisjon nederst og intendantur øverst.
Hvis du går til ventre langs spisesalen og sykestua og nesten ned til grunnmuren av bygning 17 vil du finne en overgrodd veitrase som går inn i bushen mot høyre, hvis du brøyter deg et stykke inn der vil du finne dekningsmuren som ble brukt ved sprengningsøvelser. Dengang var det skuddsikkert glass i observasjonslissen men det er borte. Her ble det sprengt tanker skinner og alt mulig som det kunne bli aktuelt å sabotere.

ervold
Jon-Vegard

Dette er da altså venstre halvdel av forlegningsbunker, inventar nr. 1012?
Mvh.
Jon-Vegard
Yngvar

Hei Jon-Vegard, jeg har ikke inventarkartet og kan da ikke svare deg på om det er det nummeret
Mvh
Yngvar
TommyG
Site Admin

Yngvar wrote:En gledelig melding om Torås. Den fjerde juni klokken 1200 er leiren åpen, for da skal overleveringen foretas. Det kommer et musikkorps, skoleklasser og flere fra Kommunen, Skifte og Vernegruppa.
Den ene fjellhallen vil bli åpnet og det vil henge bilder fra Torås under krigen, på veggene slik at publikum kan se historien.
Alt som vi ser i dag på fortet inkludert kanoner, lutverstillinger, trapper, byggninger og annet VIL BLI STÅENDE SOM DET ER. :bravo
Det var jo kjempegode nyheter. Er det da kommunen som skal overta hele området?
--
Tommy
Yngvar

Hei Tommy, ja etter det jeg forstår så er det kommunen som overtar. Hva de bruker de åpne områdene mot nord i nedre og øvre leir til, vet jeg ikke.
Mvh
Yngvar
Yngvar

Hei ervold, er det denne du menere
Attachments
DSC02242.JPG
DSC02242.JPG (300.54 KiB) Viewed 1336 times
Mvh
Yngvar
ervold

Yngvar wrote:Hei ervold, er det denne du menere
Helt riktig det er den jeg mente. Ellers har Jon Vegar rett det er venstre del av inv.1012. Jeg husker at du spurte meg om kartet jeg la ut en gang, da sendte jeg deg en PM men det er mulig noe gikk galt siden jeg ikke hørte noe fra deg. Jeg har mye fra Torås så bare ta kontakt.

ervold
Yngvar

Infiormasjon fra Skifte Foto: Skifte

Tjøme kommune har kjøpt friluftområdet på Torås Fort dvs 372 dekar til friluftsformål. Nå gjenstår salget av tre parseller som ligger midt i friluftsområdet -totalt ca 26 dekar.
Attachments
Friluftsområdet er markert med lysgrønn på bildet. De skraverte og det gule arealet er de tre parsellene som kommer for salg
Friluftsområdet er markert med lysgrønn på bildet. De skraverte og det gule arealet er de tre parsellene som kommer for salg
1259851735_93.jpg (469.2 KiB) Viewed 1394 times
Mvh
Yngvar
TommyG
Site Admin

Yngvar wrote:Infiormasjon fra Skifte Foto: Skifte

Tjøme kommune har kjøpt friluftområdet på Torås Fort dvs 372 dekar til friluftsformål. Nå gjenstår salget av tre parseller som ligger midt i friluftsområdet -totalt ca 26 dekar.
Det er altså de delene av leiren der det fremdeles står igjen noe bygningsmasse som skal selges separat da? Parkeringsplassen og bygningene i nedre leir, og befalsmessa mm. i øvre leir? Blir jo ikke akkurat så veldig lett å ta seg rundt i på de andre områdene, om man ikke kan gå gjennom disse plassene da.
--
Tommy
Yngvar

Byggningene i øvre leir er fredet og skal stå, men jeg er ikke sikker på byggningene nede.
Det er en meget aktiv vernegruppe som holder på med dette, så de kjemper sikkert for at det meste skal stå.
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”