Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Hva er dette?
- Attachments
-
- Quiz.jpg (387.09 KiB) Viewed 1876 times
Ikke helt korrekt, men du er inne på noe.
Som du ser så er det rester av et jordingsband der
Som du ser så er det rester av et jordingsband der

Hint: Det er en coaxkabel vi ser til venstre på bildet 

Det ble kanskje vanskelig eller er folk på ferie
Svaret er en isolator. Her har vi en antennekabel som kommer ut av bunker som skal videre opp til antenna
som stikker opp langt bunkerveggen. Fritt fram for nestemann...

Svaret er en isolator. Her har vi en antennekabel som kommer ut av bunker som skal videre opp til antenna
som stikker opp langt bunkerveggen. Fritt fram for nestemann...
- Attachments
-
- Isolator.jpg (80.25 KiB) Viewed 1807 times
Da legger jeg ut et bilde fra et stor kystfort som ble brukt lenge etter krigen, faktisk er det militært ennå.
Hvor/hvem?
Hvor/hvem?
- Attachments
-
- 2-DSC_0018.JPG (125.63 KiB) Viewed 1800 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Da jeg snart er i Nordmandi og mister tilgangen til stabilt Internett,legger jeg ut et hint til.
Dette kystfortet var det som forsvarte seg lengst og løsnet flest skudd da krigen begynte.
Dette kystfortet var det som forsvarte seg lengst og løsnet flest skudd da krigen begynte.
Mvh
Yngvar
Yngvar
- Henning Dalsvåg
Hegra festning?
Mvh Henning Dalsvåg
Kan det være snakk om Bolærne fort? Måkerøy var vel det siste til å overgi seg men skjøt vel ikke nevneverdig mange skudd?Yngvar wrote:Da jeg snart er i Nordmandi og mister tilgangen til stabilt Internett,legger jeg ut et hint til.
--
Tommy
Tommy
Etter deg jeg vet så forsvarte vel Rauøy fort seg lenge og nedkjempet en landgangsstyrke, men Bolærne hold også på lenge til de ble bombet.
Svaret var Rauøy, men du får for godt forsøk Tommy, din tur.
Sitter forsåvidt på Maginot linjen ved byen Nancy i Frankrike når jeg skriver dette.
Svaret var Rauøy, men du får for godt forsøk Tommy, din tur.
Sitter forsåvidt på Maginot linjen ved byen Nancy i Frankrike når jeg skriver dette.
Mvh
Yngvar
Yngvar
Rauøy fort overga seg tidlig på dagen den 9. april. Pga en missforståelse fikk de ordre om å overgi seg. Bolærne holdte ut til litt etter lunsjtider den 10. april mens Måkerøy og Håøya antageligvis var de siste fortene til å overgi seg. Det skjedde ikke før sent på dagen den 14. april.
--
Tommy
Tommy