Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Godt spørsmål: Jeg tror "varmtvannsbereder" vil være mer korrekt (dvs vannforsyning), men godt mulig den kunne levere vann til ventilasjonsanlegget for romvarme også (noen som vet?).TommyG wrote:Så.... sentralfyr?
Begge ting omfattes vel uansett av det vi i dag kaller "VVS", så jeg gir deg godkjent svar

- Attachments
-
- 00524.jpg (591.11 KiB) Viewed 1223 times
Ja, nettopp. Den på bildet over er fra kommandobunkeren på Hambaara, og der fikk jeg inntrykket av at den var tilkoblet sentralvarmen, men jeg kan selvsagt ta feil. Har også et bilde fra dusj-bygningen på Rugsundøy, som definitivt er en varmtvannsbereder.Natter wrote:Godt spørsmål: Jeg tror "varmtvannsbereder" vil være mer korrekt (dvs vannforsyning), men godt mulig den kunne levere vann til ventilasjonsanlegget for romvarme også (noen som vet?).TommyG wrote:Så.... sentralfyr?
Begge ting omfattes vel uansett av det vi i dag kaller "VVS", så jeg gir deg godkjent svar
- Attachments
-
- nordfjorden_boiler.jpg (794.04 KiB) Viewed 1213 times
--
Tommy
Tommy
Har gode bilder av alle rørene på Hambaara, men de ser ut til å gå ut av rommet, så det er vanskelig å si (varmeveksleren til ventilasjonen er uansett fjernet).TommyG wrote:Ja, nettopp. Den på bildet over er fra kommandobunkeren på Hambaara, og der fikk jeg inntrykket av at den var tilkoblet sentralvarmen, men jeg kan selvsagt ta feil. Har også et bilde fra dusj-bygningen på Rugsundøy, som definitivt er en varmtvannsbereder.
Det er vel også forskjell på vann til varmeveksler og vann til forbruk mht trykk? Vet ikke om det er forskjell på en "fyrkjele" og en "bereder" i så måte (vil tro sistnevnte er trykksatt i det minste, ellers ville det vel bli for mye varmetap via en ekstern trykktank el?).
Jeg synes dette minner veldig om HKB 34./976 Kvitnes i Hareid?TommyG wrote:Okei, neste oppgave. På hvilket batteri er det man har denne flotte utsikten.