Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
-
Det vet sikkert du bedre enn meg. Jeg var der i mai. Og da var de vel ikke ferdige med opprydningsarbeidet. Er redd mye er stengt igjen nå. Synd hvis den er fjernet.Natter wrote:Denne står vel ikke lenger der - er det ikke samme kanon som RKM fjernet i august?

Det stemmer ja, Tjønneberget på Hvasser i Tjøme kommune (bildet er tatt fra Verdens Ende). Tysk lyskasterstilling for Torås fort, senere med (i følge det jeg har funnet på nett i hvert fall) FuMo 2 radar. Fra begynnelsen av 1950-tallet norsk kystradar (Sjøforsvarets Stasjon Hvasser) som fra slutten av 60-årene var utstyrt med en ARGOS 800-2 radar. Nedlagt sammen med Kystradarkjede Sør i 2003. Radaren som står der nå er Kystverkets, området er kjøpt av Tjøme kommune og fra 2010 åpent for almenheten. Den tidligere forlegningen er nå kystledhytte.
En kort presisering av radartype.
- Attachments
-
- 1-DSC_0078.JPG (169.7 KiB) Viewed 1409 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Jeg har ikke vært der selv, men det ligger en lengre bildeserie fra arbeidet med demontering/flytting på RKM's FB-profil.Rock'n Roll wrote:Det vet sikkert du bedre enn meg. Jeg var der i mai. Og da var de vel ikke ferdige med opprydningsarbeidet. Er redd mye er stengt igjen nå. Synd hvis den er fjernet.Natter wrote:Denne står vel ikke lenger der - er det ikke samme kanon som RKM fjernet i august?
Neste oppgave: Hva og hvor?lilje wrote:Det stemmer ja, Tjønneberget på Hvasser i Tjøme kommune (bildet er tatt fra Verdens Ende).
- Attachments
-
- IMG_6619.jpg (166.87 KiB) Viewed 1399 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!