Brattås, Brunlanes

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich

ja, det ligger 2 på forsida og 2 på baksiden , kan man nesten si......

Men...det var hovedveien opp til anlegget som var spørsmålet mitt i utgangpunktet da :)

Morten
MVH Morten C.
Jon-Vegard

Klar over det. Vi er vel ikke helt klar over det enda, må se fra toppen og evt. enkleste adkomstmulighet. Kan virke som den kan være fra baksiden eller mer mot vest.
Mvh.
Jon-Vegard
EspenS

Mye snadder ved Brunlanes, så om det er mer enn en RS overrasker meg ikke.
Er det noe konsentrasjoner ved den Regelbauen lengre nede ved veien mot Stavern?
Jon-Vegard

Tenker du på ved den store skjulte MG-bunkeren?
Mvh.
Jon-Vegard
TommyG
Site Admin

Mulig det blir litt utenfor området, er ikke så godt kjent med stedsnavnene der nede. Spurte om en bunker ( http://www.1881.no/Kart/?lat=59.0265024 ... 1&r=&o=&p= ) som lå ved veien vi kjørte forbi da vi var på omvisning på Oddane fort, som ble påstått at var en potetkjeller. Stoppet ved den på tur hjem, og det der ligger det iallfall en dekningsbunker og en MG-stilling. Skulle vel kanskje dekke veien innover i landet?
--
Tommy
molich

Jon-Vegard: jeg har en følelse av at det er langs den traseèn" jeg fant RS'ene, men det blir bare hypotetisk. Det er jo brei traktorvei og videre grusvei ned mot noen gårder og ut på Helgeroaveien i motsatt ende.

Tommy G: Denne bunkeren ved Tanum i Brunlanesveien, er neppe noen potetkjeller. Hvis du ser litt nord og østover på kartet ligger det enda en MG-stilling i det krysset.

Mvh Morten C.
MVH Morten C.
TommyG
Site Admin

molich wrote:Jon-Vegard: jeg har en følelse av at det er langs den traseèn" jeg fant RS'ene, men det blir bare hypotetisk. Det er jo brei traktorvei og videre grusvei ned mot noen gårder og ut på Helgeroaveien i motsatt ende.

Tommy G: Denne bunkeren ved Tanum i Brunlanesveien, er neppe noen potetkjeller. Hvis du ser litt nord og østover på kartet ligger det enda en MG-stilling i det krysset.
Nei, som jeg skrev, så stoppet vi der på tur hjemover, og fant en MG-stilling og en dekningsbunker :-)
--
Tommy
molich

Slik ser den MG-stillingen ut :)

Morten
Attachments
Tanum.JPG
Tanum.JPG (197.61 KiB) Viewed 2128 times
MVH Morten C.
Jon-Vegard

Problemet er at det i nesten alle kryss ol. i området ligger slike nærforsvarsstillinger og i mange tilfeller også ammo-/dekn.bunker.
Mvh.
Jon-Vegard
molich

Jon-Vegard wrote:Problemet er at det i nesten alle kryss ol. i området ligger slike nærforsvarsstillinger og i mange tilfeller også ammo-/dekn.bunker.

hehe, det vil jeg ikke kalle noe stort problem, med mindre man har begge beina i gips :-D

Morten
MVH Morten C.
Jon-Vegard

Enig i det, men det kan bli litt mye! PDT_Armataz_01_18
Mvh.
Jon-Vegard
EspenS

Jon-Vegard wrote:Tenker du på ved den store skjulte MG-bunkeren?
Åh? Hva for noe? :)

Den jeg tenkter på er en Regelbau som ligger på venstresiden av Helgeroveien når du kjører mot Stavern. Du kjører forbi Brattås og får da Foldvikveien inn på venstre side. Rett etter dette krysset får du en vei på venstre side som fører mot en husklynge og her skal det ligge en Regelbau. Den skal være omtalt på forumet her i en annen tråd, så skal søke litt rundt og se hva jeg finner. Kanskje vi snakker om det samme.
molich

EspenS wrote:
Jon-Vegard wrote:Tenker du på ved den store skjulte MG-bunkeren?
Åh? Hva for noe? :)

Den jeg tenkter på er en Regelbau som ligger på venstresiden av Helgeroveien når du kjører mot Stavern. Du kjører forbi Brattås og får da Foldvikveien inn på venstre side. Rett etter dette krysset får du en vei på venstre side som fører mot en husklynge og her skal det ligge en Regelbau. Den skal være omtalt på forumet her i en annen tråd, så skal søke litt rundt og se hva jeg finner. Kanskje vi snakker om det samme.

Da er det sikkert denne du tenker på :) ( rød firkant)

http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 1&start=30
Morten
MVH Morten C.
EspenS

Bingo :) Takk for lokaliseringen!
Jon-Vegard

Ikke denne jeg tenkte på. Den jeg tenkte på ligger før denne når man kjører samme vei, og er større.
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”