Stillinger i Horten/ Vestfold
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Og arbeidet med å få innvilget at den blir revet, det koster nok også mer enn å ha den stående. Men det er vel Skifte og vår kjære venn Nordby, som har stått på for å få riksantikvaren til å snu i saken, formoder jeg, og det er vel intet annet enn bortkastede resurser.
Alt håp er fremdeles ikke ute.
Etter denne overtalalesen av riksantekvaren (som sikkert har fått en sum på konto) så er det oversendt klage til kommunen.
Klagen vil bli behandlet av Hovedutvalg for bygg og regulering i neste møte som er 27.04.2010.
Så om jeg har tid så stikker jeg innom dette møtet og høre hva utfallet blir.
Etter denne overtalalesen av riksantekvaren (som sikkert har fått en sum på konto) så er det oversendt klage til kommunen.
Klagen vil bli behandlet av Hovedutvalg for bygg og regulering i neste møte som er 27.04.2010.
Så om jeg har tid så stikker jeg innom dette møtet og høre hva utfallet blir.
Da ble det bestemt at klagen tas til underretning og bunkeren skal rives.
Nei, nå ble jeg overrasket! 

Mvh
Yngvar
Yngvar
Ja det var jo merkelig at riksantekvaren plutselig tolket reglene anneledes nå, lurer på hvor mye penger har får fra skifte under bordet jeg.Yngvar wrote:Nei, nå ble jeg overrasket!
Var nede og tok endel bilder av den her om dagen og kommer til å dokumentere rivingen daglig når de starter.
- Jon-Vegard
Faktisk så er denne fremdeles gradert selv om den skal rives!
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Espen K wrote:Etter denne overtalalesen av riksantekvaren (som sikkert har fått en sum på konto)
Seriøst?Espen K wrote:lurer på hvor mye penger har får fra skifte under bordet jeg.
Om det enda var noe logikk bak slike påstander, men gitt at Skifte Eiendom (i motsetning til f.eks. grunneiere/ utbyggere ol.) naturligvis ikke har noen egeninteresse (eller potensiell gevinst å oppnå) utover det å ivareta sine pålagte oppgaver, så blir den slags spekulasjoner ganske tøvete synes jeg...

Er jo litt merkelig at først sier riksantekvaren og kommunen at den står på fredet område og kan ikke rives, for deretter å snu på hælene og godta at dene rives
Den bunkeren kunne trolig stått i hundre år til før den utgjorde noen som helst fare for at den ville rase sammen, den er jo heller ikke til hinder eller ulempe for verken forsvaret eller turgåere i område
Den skal kun rives fordi område skal tilbakesettes til slik det engang var, selv om det er så lenge siden at de som så det den gangen er nok ikke blandt oss lenger pga alderdom

Den bunkeren kunne trolig stått i hundre år til før den utgjorde noen som helst fare for at den ville rase sammen, den er jo heller ikke til hinder eller ulempe for verken forsvaret eller turgåere i område

Den skal kun rives fordi område skal tilbakesettes til slik det engang var, selv om det er så lenge siden at de som så det den gangen er nok ikke blandt oss lenger pga alderdom
Litt i siste liten her, men kanskje det er noen som rekker å svare 
Skal levere bilen på verksted i Moss i morgen Så tenkte jeg at i stedet for å bruke halve dagen på å komme meg hjem etterpå, og deretter tilbake til Moss igjen for å hente den på ettermiddagen, så kunne jeg ta ferja over til Horten og vase litt rundt og kikke på ting og tang der. Det er jo selvsagt Karljohansvern som en kan rusle rundt på noen timer. Er det noe annet i noenlunde gangavstand fra ferjeleiet som er verdt å kikke på? Så nevnt tidligere i tråden noe om «Russerhula på Røråsen»? Ev. andre forslag?

Skal levere bilen på verksted i Moss i morgen Så tenkte jeg at i stedet for å bruke halve dagen på å komme meg hjem etterpå, og deretter tilbake til Moss igjen for å hente den på ettermiddagen, så kunne jeg ta ferja over til Horten og vase litt rundt og kikke på ting og tang der. Det er jo selvsagt Karljohansvern som en kan rusle rundt på noen timer. Er det noe annet i noenlunde gangavstand fra ferjeleiet som er verdt å kikke på? Så nevnt tidligere i tråden noe om «Russerhula på Røråsen»? Ev. andre forslag?

--
Tommy
Tommy
Med samme du er på Røråsen har du jo Braarudåsen fort. Karljohansvern har du jo bl.a. batteriene på Hortenstangen, Tivoli, og Møringa. Fjellanlegget på Sølvkrona, men der har du sikkert vært.TommyG wrote:Litt i siste liten her, men kanskje det er noen som rekker å svare
Hvis du fortsatt har god til kan du sikkert leie deg en sykkel ( i Horten )og komme deg til Falkensten ca. 4 km. Der er det 5 bunkere fra etterkrigstiden.
MVH Morten C.
MVH Morten C.
Ah, det er mulig å leie sykkel der? Hvor i Horten kan man gjøre det?molich wrote:Med samme du er på Røråsen har du jo Braarudåsen fort. Karljohansvern har du jo bl.a. batteriene på Hortenstangen, Tivoli, og Møringa. Fjellanlegget på Sølvkrona, men der har du sikkert vært.TommyG wrote:Litt i siste liten her, men kanskje det er noen som rekker å svare
Hvis du fortsatt har god til kan du sikkert leie deg en sykkel ( i Horten )og komme deg til Falkensten ca. 4 km. Der er det 5 bunkere fra etterkrigstiden.
MVH Morten C.
--
Tommy
Tommy
Tollbugt. er bare et steinkast fra kaia der ferja legger til. (Turistinformasjonen)TommyG wrote:Ah, det er mulig å leie sykkel der? Hvor i Horten kan man gjøre det?molich wrote:Med samme du er på Røråsen har du jo Braarudåsen fort. Karljohansvern har du jo bl.a. batteriene på Hortenstangen, Tivoli, og Møringa. Fjellanlegget på Sølvkrona, men der har du sikkert vært.TommyG wrote:Litt i siste liten her, men kanskje det er noen som rekker å svare
MVH Morten C.
MVH Morten C.
MVH Morten C.
Da var rivingen i gang.
Foreløpig er kun taket over argregatrommet plukket bort og det var bare ett letttak, fronteggen er heller ikke sold så dette må være påbygd i etterkant og kunn vert ment som et agregatrom uten noen form for sikring.
Men resten av bunkeren er i betong, de har blottlagt endel av den allerede.
Jeg lå merke til at det kan se ut til at det er påstøp på taket, virker som om det er forsterket og samtidig er det støpt en solid betongkloss på taket. Kan det være feste for antenne mast ?
Foreløpig er kun taket over argregatrommet plukket bort og det var bare ett letttak, fronteggen er heller ikke sold så dette må være påbygd i etterkant og kunn vert ment som et agregatrom uten noen form for sikring.
Men resten av bunkeren er i betong, de har blottlagt endel av den allerede.
Jeg lå merke til at det kan se ut til at det er påstøp på taket, virker som om det er forsterket og samtidig er det støpt en solid betongkloss på taket. Kan det være feste for antenne mast ?
- Attachments
-
- Her er bunkeren fra baksiden.
- IMG_2525bunker bakkant.jpg (142.98 KiB) Viewed 1228 times
-
- Agregatrom uten tak eller agregat.
- IMG_2530bunker agregatrom.jpg (132.89 KiB) Viewed 1228 times
-
- Ekstra påstøp i taket.
- IMG_2521bunkerpåstøp.jpg (113.6 KiB) Viewed 1228 times
Hva i granskauen er begrunnelsen for slike rivinger. Bunkern står midt i et friluftsområdet, det skal vel aldri bygges der, og ALT rundt av hus etc er jo en militærbase, så en slik bunker er jo ikke et fremmedelement i miljøet. Den hadde vel heller ikke falt ned av seg selv på flere hundre år 

Mvh
Yngvar
Yngvar