Min yngre bror vet mer om miner enn det eg gjør og han bryr seg ikke om krigen en gang ....KOS wrote:Bra Henning !bactuz wrote:Din hobby går ikke ubemerket gjennom Sandve kan det se ut som.
Så, nå er det to miner mindre ... Sa de noe om det vat type 42 eller 35 (de burde jo kunne se det der).
mvh
KOS
Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Henning Dalsvåg
Mvh Henning Dalsvåg
Det står muligens i oppdragsrapporten, dog er det ikke alltid de er så nøye med de tekniske detaljene der (har ofte sett at det kun står "tellermine" eller "tysk stridsvognmine" ol.).KOS wrote:Så, nå er det to miner mindre ... Sa de noe om det vat type 42 eller 35 (de burde jo kunne se det der).
Jeg ordner meg ofte kopi av rapporter fra ryddeoppdrag etter spesielt torpedoer, så kan vel alltids sjekke dette også når jeg er tilbake på jobb (hvis informasjonen ikke er kjent før den tid).
Det spesifiseres ikke i oppdragsrapporten. Men det som ligger inne på baksiden av en 'handlelapp' i "Tommy's Minekjeller" er plutselig blitt til T-35. Etter mitt gangsyn er det også en T-35 Henning har lagt inn foto av.Natter wrote:Det står muligens i oppdragsrapporten, dog er det ikke alltid de er så nøye med de tekniske detaljene der (har ofte sett at det kun står "tellermine" eller "tysk stridsvognmine" ol.).
Kunne vært greit med Ryddesertifikatene for disse feltene...også.
mvh
KOS
Skavise... 214+15+7=236T-mi 35: 214 stk. sprengt på stedet, 15 stk.ødelagt av net. årsaker før rydding.
7 stykker ikke funnet ifølge ryddesertifikat.
Summen av felt I,II,II & IV er ifølge god tysk matte = 226
(Håper han bestod lunteberegningseksamen han karen

Men om 15 = 5 , så stemmer det ...
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet

Tenkte nå på rapporten fra laget fra MDK som står for demoleringen. Rapportene har rubrikker for detaljert spesifikasjon, men mulig at man ikke alltid ser nytten av det (noen ganger er det åpenbart heller ikke mulig avh. av hvilken risiokovurdering man gjør ift håndtering av objektet).KOS wrote:Det spesifiseres ikke i oppdragsrapporten.
Ahh, mottatt ; etter de nyere sprengningene altsåNatter wrote:Tenkte nå på rapporten fra laget fra MDK som står for demoleringen.

(Det stod noen 1946-datoer på 'handlelappen' - men jeg tviler litt på at den er ajour... for det har vært runder i nyere tid også tror jeg, og i så fall minker det godt på gjenværende.)
Tviler på at det dukker noe sånt opp innen du er på jobb - så fint om du kan sjekke

De oppryddings-sertifikatene har vi heller ikke på disse feltene, som nevnt

mvh
KOS

- Henning Dalsvåg
Snakket med de gamle på sandve i kveld og har fått vite hvor det stod en sMG/MG stilling .
Skal markere den på et av mine bilder .
Skal markere den på et av mine bilder .
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Har markert stillingen på bildet og mulig plassering av brakke til denne .
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Fikk min yngre bror til å søke etter de typer som finnes av Tellerminen. Fant et bilde som var heilt likt mitt bilde . Type: tellerminen 35Henning Dalsvåg wrote:Eg fekk besøk av to offiserer fra Minedykkerkommandoen ved Haakonsvern i dag .
De ville høre hva eg viste om minefeltene ved sandvesanden.
Eg fortalte det eg hadde funnet ut og viste dem det store kartet
over sandvesanden og mjølhussanden som TommyG har lagt ut her på forumet .
Offiserene var imponert over det arbeid som vi legger ned i denne hobbyen vår![]()
Eg fikk ta bilder av den ødelagte minen som de fant på stranden i dag :
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Leste en artikkel i KarmøyNytt i dag om minene på sandvesanden .
Politiet sier til KarmøyNytt at "det kun er de tyskerene som la minene ut på Karmøy som vet nøyaktig hvor
mange miner som ligger her." Her er link til artikkelen : http://www.karmoynytt.no/2012/01/03/nyt ... ere-miner/
Eg begynner å lure på hvor mye Politiet vet om minefeltene ved sandvesanden...
Politiet sier til KarmøyNytt at "det kun er de tyskerene som la minene ut på Karmøy som vet nøyaktig hvor
mange miner som ligger her." Her er link til artikkelen : http://www.karmoynytt.no/2012/01/03/nyt ... ere-miner/
Eg begynner å lure på hvor mye Politiet vet om minefeltene ved sandvesanden...
Mvh Henning Dalsvåg
Absolutt ingenting vel egentlig... og tydeligvis er det ikke så mange som vet at det eksisterer minekart over området heller.Henning Dalsvåg wrote:Eg begynner å lure på hvor mye Politiet vet om minefeltene ved sandvesanden...
Det er nå ikke så lenge siden vi fikk tips og foto av de heller dabactuz wrote:og tydeligvis er det ikke så mange som vet at det eksisterer minekart over området heller.

Ja, det kan stemme... Men, hva sier loggen ? Antall ?Skådel wrote:I følge lensmann Skådel har man funnet miner langs med strendene på Karmøy så lenge han har jobbet i politiet – og det er mange tiår.
KOS

Ja, enig... de bor vel langt fra riksarkivet de ogsåbactuz wrote:skulle da bare mangle...

- Henning Dalsvåg
De sperringer som er blitt satt opp på sandvesanden nå ,er ikke rare greiene...
for sperringen er åpen sett fra sjøsiden...
Hvem som vil kan uten problemer ta seg inn i området der minene låg,for sperringen er åpen sett fra sjøsiden...
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Så ikke noe tegn til krateret etter minespregningen...
Mvh Henning Dalsvåg