Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Minner om miner kamuflert med kamelmøkk i Nordafrika, andre steder også elefantmøkk eller annen dyremøkk. Kunne være stridsvognmine, det sies at tyske stridsvognførere mente det brakte lykke å kjøre over kamelmøkk. Også montert med snubletråd som personnellmine, til og med som hoppmine.
Nei, der ble det nok en solid bom...h-bu wrote:Minner om miner kamuflert med kamelmøkk i Nordafrika, andre steder også elefantmøkk eller annen dyremøkk. Kunne være stridsvognmine, det sies at tyske stridsvognførere mente det brakte lykke å kjøre over kamelmøkk. Også montert med snubletråd som personnellmine, til og med som hoppmine.

(for ordens skyld: Bildene viser en og samme innretning, og de er tatt på Europeisk grunn)
Er dette en "anti landgangs- mine"? For bruk på grunt vann (antitank)
Mvh
Yngvar
Yngvar
Stemmer!h-bu wrote:Nå synes jeg dette snevrer inn til en Festungsflammenwerfer!
"Festungsflammenwerfer" eller "Festungsnahkampf Gerät" ("F.N. Gerät")

Den var vel hovedsaklig benyttet i Ost-/Westwall (skal være et gjenstående eksemplar igjen i Polen) i tillegg til de to nevnte i Biaritz, Frankrike.
- Attachments
-
- qz4_f_b.jpg (194.98 KiB) Viewed 1262 times
-
- qz4_f_a.jpg (206.04 KiB) Viewed 1262 times
-
- qz4_f_c.jpg (371.09 KiB) Viewed 1262 times
Nå må snart noen andre snike seg inn her, ellers blir det vanskelig å komme opp med nytt... 
Denne vet jeg at noen kommer til å kjenne igjen. Nytter ikke bare å si hva (det bør være ganske åpenbart), men bruksområdet må også spesifiseres.
Hint: Disse har man nok hatt en del av i Norge.

Denne vet jeg at noen kommer til å kjenne igjen. Nytter ikke bare å si hva (det bør være ganske åpenbart), men bruksområdet må også spesifiseres.
Hint: Disse har man nok hatt en del av i Norge.
- Attachments
-
- qz5.jpg (176.32 KiB) Viewed 1247 times