HKB 66./977 Vikene

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

bactuz wrote:
KOS wrote:Det var jo snakk om en god serie på 'private uvillige hender', utenbys - var det ikke ?
Jo, var det ikke det?
Virkelig synd at det finnes slike 'samlere' som ikke finnes interessert i å dele og vise... Å kjøpe slike bilder i den hensikt å kun ha det for seg selv er dårlig gjort spør du meg... :nei:

Men, men... vi får jo håpe det dukker opp noe en vakker dag. Vi må bare ut og lete litt.

Kai

Lurer på hvem som har bilder fra Vikene? Har fulgt med på Ebay i mange år, men aldri sett bilder der fra.

Regner med dere har spurt om å få se bildene siden dere sier de er i "uvillige hender"...

Vevang
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Vevang wrote:Lurer på hvem som har bilder fra Vikene? Har fulgt med på Ebay i mange år, men aldri sett bilder der fra.
Regner med dere har spurt om å få se bildene siden dere sier de er i "uvillige hender"...
Nei, si det... Husker ikke helt i hvilken sammenheng og i hvilken tråd disse bildene ble nevnt, men aner ikke hvem som besitter bildene så nei, vi har ikke spurt.
Noen som vet mer om disse bildene om kan utdype? Eller kanskje kan den som kom med påstanden i sin tid komme med en kommentar?

Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Jeg håper Arquebus tar utfordringen og legger ut 'biter' av de elementene som mangler...
Vi får vente og se om det dukker opp noe etterhvert, imellomtiden fortsetter vi rundturen... PDT_Armataz_01_18

Kai
Last edited by bactuz on 07 Feb 2011 23:19, edited 1 time in total.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Neste stopp på turen 'Vikene Rundt 2011' er brakkegrunnen ved Kommandobunkeren, merket 'blå 2' på oversiktskartet.
En grunnmur i størrelsesorden ca. 3 x 9 meter rett i bakkant av bunkeren.
Legg merke til at det er brukt betongblokker som byggemateriale oppå deler av grunnmuren, som forøvrig er i 'vanlig' forskalt betongutførelse.

Kai
Attachments
- oversikt sør 01 ny.jpg
- oversikt sør 01 ny.jpg (265.9 KiB) Viewed 202 times
Beklager det dårlige bildet, men det var det jeg hadde... Dårlig fotolys denne dagen så det ble noen stygge skygger her.
Beklager det dårlige bildet, men det var det jeg hadde... Dårlig fotolys denne dagen så det ble noen stygge skygger her.
- brakke 2.jpg (498.23 KiB) Viewed 202 times
Betongblokker er her brukt som byggemateriale oppå grunnmuren.
Betongblokker er her brukt som byggemateriale oppå grunnmuren.
- brakke 2 2.jpg (655.57 KiB) Viewed 201 times
Last edited by bactuz on 07 Feb 2011 23:18, edited 1 time in total.
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Bra :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Har tidligere i tråden skrevet at 'Blå 7' var den eneste grunnmuren etter toalett som finnes i Vikene.... Der tok jeg feil gitt.

Kikket gjennom bilder fra 2009, og der dukket det jammen opp en til som jeg hadde helt glemt.
Derfor har vi fått en ny blå 'dott' inn på oversikten og ønsker nå velkommen til 'blå nummer 12' - Toalett-grunnmur PDT_Armataz_01_18

Kai
Attachments
- oversikt sør 01 ny2.jpg
- oversikt sør 01 ny2.jpg (273.84 KiB) Viewed 184 times
Toalettrester ved kommandobunker og tilhørende brakke.... Ja, de måtte vel de også :)
Toalettrester ved kommandobunker og tilhørende brakke.... Ja, de måtte vel de også :)
- grunnmur 12.jpg (587.87 KiB) Viewed 184 times
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Dukker altid opp noe innimellom, bra funnet :)
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

På Vikene kom det først 4 kanoner. Etter dagens kanonstillinger blir dette Kanon 2 - 3 - 4 - 6. Da Vikene ble tilført to ekstra kanoner for å kompensere for lav skuddtakt med gammelt materiell ble de plassert som nåværende kanon 1 og 5. Linjediagrammet er fra den tiden Vikene hadde 4 artillerikanoner. Har prøvd i farten å få dette til å passe med stillingene.
Attachments
Vikene med daværende Kan 3 + 4.jpg
Vikene med daværende Kan 3 + 4.jpg (58.28 KiB) Viewed 157 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Det var da fryktelig lite og uleselig Arquebus :shock: ....
Ikke lett å se noen sammenheng og detaljer i dette bildet nei, så det spørs vel om vi ble noe særlig klokere.

Hadde vært fint om du kunne lagt ut bare 'kartbitene' også uten å montere dem på oversiktsbildet, og kanskje i en slik størrelse at det hadde gått an å lese hva som står...
Og uten å beskjære bort noe.

Mvh.
Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Mens vi venter fortsetter vi opp til kommandobunkeren i Vikene.
Mange bilder fra denne er postet tidligere i tråden, men vi tåler et par til fra denne bunkeren som har vært i bruk av Heimevernet etter krigen.

Kai
Attachments
- kommandobunker fasade.jpg
- kommandobunker fasade.jpg (360.47 KiB) Viewed 113 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:... fortsetter vi opp til kommandobunkeren i Vikene.
Ikke hold pusten PDT_Armataz_01_18 Godt gjort å beholde inspirasjonen Kai...

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Såg den sånn ut utvendig i 2010? kjekt :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS wrote:Godt gjort å beholde inspirasjonen Kai...
Jo, takk... Inspirasjonen holdes oppe på grunn av to ting:

1. Jeg vil vise mest mulig fra Vikene slik at forum-medlemmene som ikke bor i distriktet skal få sett Vikene på en detaljert måte, og for at vi skal få dokumentert mest mulig herfra før enda mer forsvinner i eventuell boligutbygging.
2. Alle besøkende som er innom tråden og følger med - spesielt de som gidder å legge igjen en liten kommentar.


Jeg tror nemlig på det å dele jeg.... For meg er 'Ikke delt informasjon' - bortkastet informasjon!

Siden jeg begynte å følge litt med på antall visninger av Vikene-tråden 11. januar, så har tråden hatt 1549 visninger siden den gang. :bra: Det betyr kanskje at noen der ute setter pris på den jobben som gjøres i denne tråden...
Totalt pr. akkurat nå er vi oppe i 9216 visninger, og av den grunn holdes min motivasjon oppe. Dessuten er det litt enklere når jeg har et kart å gå etter, nummer for nummer... hehe...

Men la oss se på et par bilder til av kommandobunkeren. Bilder innenfra har vi sett tidligere og de er ikke så altfor spennende, da interiøret er modernisert og ikke autentisk.

Bildet av 'stativet' front av bunkeren har vi også sett tidligere men jeg fikk vel aldri et skikkelig svar på hva dette har vært brukt til. Kan dette ha noe med avstandsmåling å gjøre mon tro?

Mvh.
Kai
Attachments
Baksiden og hovedinngangen til kommandobunkeren. Beklager den stygge motsola men jeg glemte å skru den av før jeg tok bildet... :)
Baksiden og hovedinngangen til kommandobunkeren. Beklager den stygge motsola men jeg glemte å skru den av før jeg tok bildet... :)
- kommandobunker bakside.jpg (445.88 KiB) Viewed 64 times
Originale ventilasjonsrør...
Originale ventilasjonsrør...
- kommandobunker ventilasjonsrør.jpg (488.38 KiB) Viewed 64 times
Dette 'stativet' står like i front av kommandobunkeren. Avstandsmåler? Andre velformulerte forslag mottas med takk :)
Dette 'stativet' står like i front av kommandobunkeren. Avstandsmåler? Andre velformulerte forslag mottas med takk :)
- kommandobunker stativ i front.jpg (542.21 KiB) Viewed 64 times
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Følger med i spenning hver gang jeg får beskjed om et nytt innlegg i tråden :)
Vennligst fortsett selv om jeg ikke legger igjen komentar for hvert bilde :bra:
C. Hoff
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

C_Hoff82 wrote:Følger med i spenning hver gang jeg får beskjed om et nytt innlegg i tråden :)
Vennligst fortsett selv om jeg ikke legger igjen komentar for hvert bilde :bra:
Ingen fare c_hoff PDT_Armataz_01_18, og takk for det.
Her fortsettes det så lenge det er noe å fortsette med ihvertfall...

Det begynner å nærme seg den foreløpige slutten, men forhåpentligvis dukker det opp enda mer her ute i Vikene som vi ennå ikke har funnet.
Men det er enda mange bilder igjen å vise, så takk for at dere gidder å titte innom en gang iblant :bra:

Neste stopp blir ihvertfall denne stillingen som ligger like i forkant av kommandobunkeren, her fotografert fra KO, med Utsira i bakgrunnen 'vest der ute'.
Vi har 'klassifisert' den som kanonstilling for feltkanon 7,5 cm. på vår oversikt, utfra listen etter opptellingen i 1945.

Dersom noen har andre innspill til hva som kan ha stått her så kom gjerne med dem. Det begynner å bli vel mange PAK-stillinger i forhold til antall våpen i Vikene etterhvert, så kanskje denne har vært for noe helt annet?

Mvh.
Kai
Attachments
- feltkanonstilling sett fra KO.jpg
- feltkanonstilling sett fra KO.jpg (409.6 KiB) Viewed 135 times
- oversikt sør 01 ny2.jpg
- oversikt sør 01 ny2.jpg (273.84 KiB) Viewed 128 times
Last edited by bactuz on 10 Feb 2011 22:59, edited 2 times in total.
Post Reply

Return to “ROGALAND”