Flugmelde Leit Kompanie

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Fedje var vel Stellungs FMZ Fichte tror jeg
ja, er vel det. Men det er henvisninger til det, bla i meldinger til/fra Flakgruko osv. Men nå er ikke dette, som annet noe jeg har peiling på.
Paul S.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Har ikke særlig peiling jeg heller, men prøver å pusle sammen det som finnes av opplysninger :)
Men det er henvisninger til det, bla i meldinger til/fra Flakgruko osv
Henvisninger til Fliege?

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Dette emnet kvalifiserer virkelig til utrykket "can of worms", hånda i vepsebolet osv. :-)
Som SES allerede har påpekt er det en del forskjeller fra Norge kontra kontinentet hva LN angår... Noe forklares mht geografi, noe med at Norge var "sent ute" samt sikkert en god klype "uforklarlig" organisering og er definitivt relativt upløyd mark da særdeles lite er skrevet om LN-organisasjonen i Norge.

Som alle andre her, så skal heller ikke jeg påberope meg noe kunnskap om emnet, det jeg skriver er kun plukket ut fra ymse LW-dokumenter og RL 9/43, blandet med egen tolkning osv!


Enklest mulig fremstilling slik jeg har forstått dette opplegget, så var sørnorge delt inn i 5 varslingsavsnitt, eller "Abschnitts Flugmeldezentralen" som tyskerne bruker. Overordnet for disse 5 avsnittene var pr. 1945 JaFü Norwegen (Med varierte kommandoforhold gjennom årene):
- Abschnitts-FMZ Oslo - Kodenavn "Onyx"
- Divisions-FMZ Stavanger - Kodenavn "Paladin"
- Abschnitts-FMZ Bergen - Kodenavn "Bergkristall"
- Abschnitts-FMZ Gossen - Kodenavn "Granit"
- Divisions-FMZ Drontheim - Kodenavn "Paladin 2"

Under hvert av disse avsnittene lå flere "Stellungs FMZ", (Flugmeldezentrale) i forbindelse med de store radarstillingene.
Hver "Stellungs FMZ" hadde tilknyttet flere FluWa spredd rundt seg.

Så kommer denne "hybriden" med Hauptflugwache inn. Uten å gå helt i sømmene på dette så er ihvertfall mønsteret at i de områder hvor Hauptflugwache er på topp, finnes det ingen "Stellungs FMZ" og alle underlagte radarstillinger (som ex. Salbei) er dårlig utrustet for å følge/lede fly (Max 1 x Wurzburg Riese, i noen tilfeller ingen WR)
(Eksempelvis var det ingen Stellungs FMZ fra Bodø og nordover etter tilbaketrekningen i 1944)

Vil derfor våge å påstå at dersom et område hadde 2 x WR eller mer, ble dette stedet valgt til å lede mottiltak, mens der hvor man ikke hadde utstyr for å følge/lede, ble mottiltak koordinert via Hauptflugwache....??
Er det fornuftig tro? PDT_Armataz_01_05

Isåfall kan det kanskje forklare en todelt plassering av staben:
fleste steder står jo Salbei oppført slik: SALBEI- Sandoe / Florö
Da radaroperatørene ville vært på Sandøy, mens selve varslings- og koordineringsfunksjonen ville vært i Florø ved Hauptflugwache....?
Hadde "Salbei" blitt ytterligere utbygget tipper jeg mønstert hadde blitt likt som resten av landet og at Fliege hadde havnet under Salbei - Eller blitt nedlagt?

Mvh
Erik E
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Er det fornuftig tro?
Det hørest fornuftig ut for meg :) Benytter anledningen til å takke deg og SES for veeldig nyttig info dokumentasjon om FLIEGE og LN til den kommende utstillingen i Hptflwa "funkstelle-bunkeren".

Denne bunkeren som er en R622 er jo som SES påpeker, for liten til å huse en HauptFLUKO stasjon slik som skissen viser, så da vil jeg utforske muligheten for at der er/har vert enda et anlegg.

Under søk med metalldetektor rundt bunkeren kom meg og Knut Ø. over en ganske kraftig kabel som så ut til å lede ned til "Funkstelle-bunkeren", kanskje er svaret i andre enden av kabelen.... :)

Så langt en særdeles lærerik tråd for meg, så takk for at noen tør å stikke handa i vepsebolet :D

Paul S.: Gikk litt fort her, så tok ikke ironien helt med en gang PDT_Armataz_01_04 Beklager.

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej Erik E,
Tak for dit svar. Jeg vil prøve at gå i gennem 9/43 og se om jeg kan lave et diagram, der skaffer lidt hoved og hale på det hele.
Dette har været en meget god og lærerig diskussion.
mvh
SES
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg må bare skyte inn at dette har vært en virkelig interesant tråd å følge med i. Det tyske forsvar av Norge var så mye mer enn bare kanoner og bunkere.
Hvis jeg kan hjelpe til med noe grafisk så bare si ifra. Trur det kan være nyttig for alle hvis man "setter hoved og hale" på det hele med noe grafikk.

ErikH
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Erik H wrote:Jeg må bare skyte inn at dette har vært en virkelig interesant tråd å følge med i. Det tyske forsvar av Norge var så mye mer enn bare kanoner og bunkere.
Hvis jeg kan hjelpe til med noe grafisk så bare si ifra. Trur det kan være nyttig for alle hvis man "setter hoved og hale" på det hele med noe grafikk.

ErikH
Hej ErikH,
Ja mange betragter tysk forsvar udelukkende som kystforsvaret, men der var MEGET mere, ikke bare i Norge, men i hele Europa se f.eks.:
http://www.gyges.dk/Gefechtsstand%20Bun ... Dienst.htm

Jeg vil lidt senere på ugen starte tråde på de større Lw HQ i Norge.
mvh
SES
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Jeg vil lidt senere på ugen starte tråde på de større Lw HQ i Norge.
Dette blir spennende, gleder meg :)

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg vil prøve at gå i gennem 9/43 og se om jeg kan lave et diagram, der skaffer lidt hoved og hale på det hele.
Det høres ut som en god start på å knekke "LN-koden" i Norge ;-)
Med alle endringene som var her oppe på berget er det sikkert lurt å velge et år å konsentrere seg om, da det lett blir mye rot hvis man blander sammen dokumenter skrevet over flere år....

Mvh
Erik E
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej Erik,
Jeg vil fokusere på 1945, da jeg her har gode kilder. Så må vi evt. bygge tilbage derfra.
mvh
SES
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo
Jeg vil fokusere på 1945, da jeg her har gode kilder. Så må vi evt. bygge tilbage derfra.
Gleder meg :-)
Håper alle som er innom denne tråden kan bidra med sine biter til puslespillet!!


Et stort hopp til siden som jeg synes alene er en liten kuriositet er benevnelsen til disse LN-stillingene med tilhørende apparat.

Har jo vært mye snakk om disse "kodenavnene" som alltid begynner med samme bokstav som stedsnavn... (Fichte = Fedje, Gossen = Glockenblume osv)

Men... Har andre lagt merke til at det er flere "røde tråder" her?
( Vet at ihvertfall SES har ;-) )

Eksempelsvis har alle radarstillinger i sør-Norge navn etter planter og trær: Sauerampfer, Arnika, Linde, Wachholder, Fichte, Salbei, Veilchen - Ja alle jeg kommer på å ramse opp i farta har navn etter planter.
(Videre har også alle FuMB-stillinger i sør navn etter planter, eksempelvis:
Taxus, Libelle, Orchidee, Narzisse osv.

i LN-Rgt 252 sine stillinger nord for polarsirkelen er det frukt og grønt det går i: Banane, Dattel, Erbse, Rübe, Ananas osv.

I samme sleng er det verdt å nevne at i Danmark hadde man dyrenavn.
Da stasjonene på Flekkerøya og Lista ble bygget lå disse innunder LN systemet i Danmark og het "Fuchs" (Rev) og "Wolf" (ulv), men ved overføringen til LN-Rgt 251 i Norge byttet man navn til Flieder og Linde, som begge er planter.


Videre hadde alle Hauptflugwachen i Norge jeg kan finne fått sine navn etter insekter. Fliege, Biene, Kreuzpinne, Leuchtkäfer, Raupe, Bremse, Ameise, Mücke, Trauermantel, Vogelspinne osv. - Alle sammen insekter.

Abschnitts Flugeldezentralen i Norge er alle oppkalt etter bergarter og mineraler:
Onyx, Bergkristall, Granit & Bauxitt (+ Kaolin som nok aldri ble operativ?)

Laaaangt fra helt tilfeldig valgte navn ihvertfall! :-)

Mvh
Erik E
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Laaaangt fra helt tilfeldig valgte navn ihvertfall!
Mye tyder på at "LN-Norge" prosjektet kommer til å avsløre en helt ny verden for mange av oss! :)

Jeg bidrar selvsagt med det jeg har av dokumentasjon!

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej Erik E,
Tak for et meget fint run-down, det system du nævner fortsatte ud over hele Europa.
mvh
SES
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

KGJ wrote:
Laaaangt fra helt tilfeldig valgte navn ihvertfall!
Mye tyder på at "LN-Norge" prosjektet kommer til å avsløre en helt ny verden for mange av oss! :)

Jeg bidrar selvsagt med det jeg har av dokumentasjon!

Mvh
Kim G J
Her er lidt at begynde med:
http://www.gyges.dk/luftwaffe_ln%20norway.htm
bemærk at AFMZ var udrustet til at udføre dag-jagerkontrol.

og
http://www.gyges.dk/Funkmessbeobachtung ... n%20WL.htm

mvh
SES
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Her er så en lille fjer blevet til fem høns:
http://www.gyges.dk/luftwaffe_ln%20norway.htm
bemærk der er nye links til organisation. Og skyd ikke mig jeg er blot budbringeren, det er Gliederung fra BAMA RL 9/43 stillet op i diagrammer og kort.
mvh
SES
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”