Installasjoner i Fredrikstad-området.

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Toppnivå, anlegg 3. Dette anlegget har hovedinngang fra parken, og nødutgang samt utgang til nærforsvars-anl. på toppen. Her er det bl. a. inntegnet vanntank, det er forsvars/ skyeskår ved alle 3 ut/innganger til fjellanlegget som er ca. 190 m2. Regner med at dette har fungert som forlegning. Det jeg undrer meg litt over er at nødutgangen, som munner ut i Bjørndalsvn. kommer ut midt i fjellveggen. Ikke tegn til noe rømningsvei videre. Det er bl.a. en RS ved denne utgangen som jeg ikke helt har forstått poenget med.

Etter sigende skulle fjellhallen her ha blitt brukt til øvelses-skyting med pistol etter krigen.

MVH Morten

P.S. Legger også ved en skisse over parken, med oversikt over hvor de ulike anleggene ligger. Anleggene er merket med brunt, det lyseblå er Traraveien.
Attachments
Kopi av Toppnivå anl. 3.JPG
Kopi av Toppnivå anl. 3.JPG (44.51 KiB) Viewed 427 times
Kopi av Oversikt.JPG
Kopi av Oversikt.JPG (79.04 KiB) Viewed 411 times
Last edited by molich on 14 Oct 2010 20:54, edited 2 times in total.
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Bra jobba. Morsomt å se tegninger over anlegget. Vet du hvor disse tegningene kommer fra?
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

TommyG wrote:Bra jobba. Morsomt å se tegninger over anlegget. Vet du hvor disse tegningene kommer fra?

Takk for at du liker "prosjektet" mitt Tommy :)

Joda, jeg vet hvor tegningene kommer fra, men jeg har munnkurv :)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Her er de siste bildene jeg har fra denne plassen :)

MVH Morten C.
Attachments
Fr.stad (23).jpg
Fr.stad (23).jpg (155.43 KiB) Viewed 410 times
Fr.stad (24).jpg
Fr.stad (24).jpg (158.18 KiB) Viewed 410 times
Fr.stad (25).jpg
Fr.stad (25).jpg (92.93 KiB) Viewed 410 times
Fr.stad (27).jpg
Fr.stad (27).jpg (119.02 KiB) Viewed 410 times
Fr.stad (28).jpg
Fr.stad (28).jpg (91.76 KiB) Viewed 410 times
Fr.stad (29).jpg
Fr.stad (29).jpg (87.44 KiB) Viewed 410 times
Fr.stad (30).jpg
Fr.stad (30).jpg (146.94 KiB) Viewed 410 times
MVH Morten C.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

molich wrote:Toppnivå, anlegg 3. Dette anlegget har hovedinngang fra parken, og nødutgang samt utgang til nærforsvars-anl. på toppen. Her er det bl. a. inntegnet vanntank, det er forsvars/ skyeskår ved alle 3 ut/innganger til fjellanlegget som er ca. 190 m2. Regner med at dette har fungert som forlegning. Det jeg undrer meg litt over er at nødutgangen, som munner ut i Bjørndalsvn. kommer ut midt i fjellveggen. Ikke tegn til noe rømningsvei videre. Det er bl.a. en RS ved denne utgangen som jeg ikke helt har forstått poenget med.

Etter sigende skulle fjellhallen her ha blitt brukt til øvelses-skyting med pistol etter krigen.

MVH Morten

P.S. Legger også ved en skisse over parken, med oversikt over hvor de ulike anleggene ligger. Anleggene er merket med brunt, det lyseblå er Traraveien.
Jada, jeg var en av medlemmene i Fr.stad Sportsskyttere som hadde en av hallene til pistoltrening (om vinteren) noen få år på tidlig 70 tallet. Det smalt høyt i de trange hallene og det var også ganske fuktig og trene der. Egentlig ikke så veldig trivelig der, det var fint og komme ut på Regimentsmyra om våren igjen.
ErikD
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Det var interessant Erik. Fint at noen fra forumet har vært inne der, og sett hvordan det så ut, kunne godt tenkt meg å sett det selv. Jeg kan godt forestille meg at det var fuktig og ganske utrivelig å drive skytetrening der inne.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Det var desverre leenge før jeg ble "bunkerinteressert", men husker at vi dro inn et par små Moelvenbrakker lignende greier, husker ikke hvordan vi fikk de inn...så vi kunne sitte litt inne og få varmen i oss igjen, og oppbevare skivene, de krøllet seg hvis de ble oppbevart ute i hallen. Vi hadde strøm der, med lyskastere mot skivene. Ellers kan jeg huske at det var ganske store forhold der inne, med noen trapper i enden av den hallen vi holdt til i, ned i en hall under oss !!! Det var "råfjell" hele veien, ikke noe murpuss eller teglsten innvendig.
ErikD
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Erik Dreyer wrote:Det var desverre leenge før jeg ble "bunkerinteressert", men husker at vi dro inn et par små Moelvenbrakker lignende greier, husker ikke hvordan vi fikk de inn...så vi kunne sitte litt inne og få varmen i oss igjen, og oppbevare skivene, de krøllet seg hvis de ble oppbevart ute i hallen. Vi hadde strøm der, med lyskastere mot skivene. Ellers kan jeg huske at det var ganske store forhold der inne, med noen trapper i enden av den hallen vi holdt til i, ned i en hall under oss !!! Det var "råfjell" hele veien, ikke noe murpuss eller teglsten innvendig.

Etter tegningen og kjentmannen jeg var sammen med skulle det være pusset betong i hovedrommet, det er sikkert mulig at du har rett.

Jeg vet ikke hvor mye bunkerinteresse du har om dagen Erik, men det er fortsatt mulighet for at vi kunne ta en tur sammen. Har du fått vært i tunnelen ved Borge Skole enda?

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

molich wrote:
Erik Dreyer wrote:Det var desverre leenge før jeg ble "bunkerinteressert", men husker at vi dro inn et par små Moelvenbrakker lignende greier, husker ikke hvordan vi fikk de inn...så vi kunne sitte litt inne og få varmen i oss igjen, og oppbevare skivene, de krøllet seg hvis de ble oppbevart ute i hallen. Vi hadde strøm der, med lyskastere mot skivene. Ellers kan jeg huske at det var ganske store forhold der inne, med noen trapper i enden av den hallen vi holdt til i, ned i en hall under oss !!! Det var "råfjell" hele veien, ikke noe murpuss eller teglsten innvendig.

Etter tegningen og kjentmannen jeg var sammen med skulle det være pusset betong i hovedrommet, det er sikkert mulig at du har rett.

Jeg vet ikke hvor mye bunkerinteresse du har om dagen Erik, men det er fortsatt mulighet for at vi kunne ta en tur sammen. Har du fått vært i tunnelen ved Borge Skole enda?

MVH Morten C.
Drar på 14 dagers feie ned i "bushen" søndag, snakkes når jeg er tilbake. Ang. betong i hovedhallen så vil jeg ikke nå absolutt vedde på at det IKKE var betong der. Den var som sagt ganske stor, standard mål for en pistolbane er 25 meter hold.ED
ErikD
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Kollen:

Etter de britiske E-rapportene skulle det være 2 bunkere spengt inn i fjellet ved innløpet til Elingårdskilen, altså på vestsiden av kilen og ikke langt unna Grundvik. Dette måtte jo undersøkes, så jeg tok turen for å finne ut av dette. Ble igrunn ganske skuffet, for hele anlegget så litt uferdig/ eller sammenrast ut. Det var sprengt ut graver over en liten fjelltopp for å komme ned på andre siden i passe høyde ift. vannlinjen. Her var det fullstendig mangel på betong, med en MG-stillling som dekker Elingårdskilen mens den andre dekker Hankøsundet.

Starter med noen utsiktsbilder.

MVH Morten C.
Attachments
Kollen fra Stokkvikberget.JPG
Kollen fra Stokkvikberget.JPG (70.14 KiB) Viewed 320 times
Grundvikbukta.JPG
Grundvikbukta.JPG (122.54 KiB) Viewed 320 times
Elingårdkilen.jpg
Elingårdkilen.jpg (99.41 KiB) Viewed 320 times
Letretangen.jpg
Letretangen.jpg (88.85 KiB) Viewed 320 times
Hankøsundet.JPG
Hankøsundet.JPG (87.3 KiB) Viewed 320 times
MVH Morten C.
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Fine utsiktsbilder, Morten.

Men hvor er betongen? ;)
Kai
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Benjaminsen wrote:Fine utsiktsbilder, Morten.

Men hvor er betongen? ;)
Takk for det Kai, og nå er ventetiden over :)

God fornøyelse.

MVH Morten C.
Attachments
Kollen.JPG
Kollen.JPG (222.31 KiB) Viewed 260 times
Kollen (1).JPG
Kollen (1).JPG (224.36 KiB) Viewed 260 times
Kollen (2).JPG
Kollen (2).JPG (190.44 KiB) Viewed 260 times
Kollen (3).JPG
Kollen (3).JPG (192.21 KiB) Viewed 260 times
Kollen (4).JPG
Kollen (4).JPG (198.94 KiB) Viewed 260 times
Kollen (5).JPG
Kollen (5).JPG (205.98 KiB) Viewed 260 times
Kollen (6).JPG
Kollen (6).JPG (207.7 KiB) Viewed 260 times
Kollen (7).JPG
Kollen (7).JPG (210.02 KiB) Viewed 260 times
MVH Morten C.
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Se der ja, det var interessant Kristoffer. Er vel en av de 2 ringstand`ene som har vært bosted for den polakken da. Jeg har hørt en annen historie om at det var et polsk ektepar som overnattet i parken under et stort tre, hele sommersesongen.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Legger ved en ny samling bilder fra Kollen.

MVH Morten C.
Attachments
Kollen (8).JPG
Kollen (8).JPG (198.9 KiB) Viewed 185 times
Kollen (9).JPG
Kollen (9).JPG (205.65 KiB) Viewed 185 times
Kollen (10).JPG
Kollen (10).JPG (186.14 KiB) Viewed 185 times
Kollen (11).JPG
Kollen (11).JPG (191.37 KiB) Viewed 185 times
Kollen (12).JPG
Kollen (12).JPG (197.44 KiB) Viewed 185 times
Kollen (13).JPG
Kollen (13).JPG (213.08 KiB) Viewed 185 times
Kollen (14).jpg
Kollen (14).jpg (201.21 KiB) Viewed 185 times
Kollen (15).jpg
Kollen (15).jpg (242.9 KiB) Viewed 185 times
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”