På høy tid å dra opp denne tråden igjen!
Har besøkt flere steder i år, men er først og fremst stedet jeg besøkte i går som vil være av interesse, tror jeg.
I går besøkte jeg nemlig Kalveløkka, en halvøy som stikker ut nord i Åsrumvannet. Jeg møtte to lokale menn på vei dit, en på Trollsåsveien og en litt oppe i skogen mot Kalveløkka. Ingen av disse visste noe om anlegg fra krigen ytterst på Kalveløkka. Men sistnevnte ga meg en god forklaring på hvordan jeg lettest tok meg over høydedraget. Fulgte en traktorvei, lite brukt, så litt vanskelig å se om jeg faktisk fulgte veien, men sola kom da til god hjelp, måtte gå mot syd. Jeg nådde toppen av halvøya (58 meter over havet), så nå begynte sakte men sikkert ferden nedover igjen til mitt endelige mål. Men så tok veien slutt, og jeg måtte gå der jeg følte det var naturlig å gå, og nå var sola enda mer til hjelp. Jeg måtte klatre litt ned en skråning, med en liten bærepose i den ene hånda og kamera i den andre, så bød det på litt utfordringer, men det var heldigvis ikke all verden til klatring. Jeg nådde til slutt et jordet, og da var jo saken grei, nå fulgte jeg kanten av jordet dit jeg mente målet var. Jeg gikk derimot ut av jordet og inn i skogen igjen litt for tidlig, så jeg måtte forsere en god del ulendt terreng langsetter vannet, før jeg til slutt fikk øye på en del stein som var sprengt ut. Her skjønte jeg at det måtte være, så jeg tok meg en pust i bakken og spiste og fikk i meg litt væske. Så gikk jeg opp til området hvor det var en del stein som lå utover, og hva finner jeg, anlegg fra krigen! Da ble jeg rimelig stolt over meg selv, etter å ha funnet stedet jeg var på jakt etter, det til tross for at to lokale menn ikke visste om stedet. Han siste spurte meg forresten om jeg var kartlegger, jeg bare svarte at jeg er interessert i anlegg fra krigen og ønsker å dokumentere det jeg kommer over. Hyggelig kar!
Anlegget jeg fant består av to mindre skytestillinger/mindre bunkere. Vet ikke helt hva det kalles for noe, men var liksom en åpning hvor en kunne reise seg opp og se, og trengte man å beskytte seg var det bare å bøye seg og gå inn i rommet i bakkant. Ikke store greiene, men utrolig spennende å finne noe slikt der. Løpegravene var temmelig lange, vil anslå rundt 30 - 40 meter. Han siste mannen som forklarte meg veien over høydedraget, han visste derimot om en bunker ved veien ved Åsrum gårdene. Denne vet jeg om selv, men har aldri besøkt den, og vet heller ikke helt hvor den ligger.
Hadde vært spennende å undersøkt området med noen likesinnede!
Bilder kommer senere, har for tiden mobilt bredbånd, og det går tregt for tiden, så bildene må vente. Har ikke sett på de selv ennå!