molich wrote:
Tror du at du kunne være så vennelig å evnt. plukke opp meg i Horten, hvis du har plass. Jeg har vært der før og har noenlunde snøring på veien.
Det kan jeg sikkert. Skal også muligens slippe av samboeren i Horten, så da må jeg kanskje innom der uansett.
Men, jeg har tenkt å dra litt tidligere jeg da, slik at jeg er i horten litt før 12.
molich wrote:
Tror du at du kunne være så vennelig å evnt. plukke opp meg i Horten, hvis du har plass. Jeg har vært der før og har noenlunde snøring på veien.
Det kan jeg sikkert. Skal også muligens slippe av samboeren i Horten, så da må jeg kanskje innom der uansett.
Men, jeg har tenkt å dra litt tidligere jeg da, slik at jeg er i horten litt før 12.
Hørs ganske okay ut, Tommy.
jeg glømte jo å spørre om hvem vei du kjører, men regnet med at du tok E18 fra Oslo til Vestfold.
-Om jeg er på kaia i Horten 11.45 så skulle vel ikke det bli så gæli. Har hele dagen å ta av jeg så det er ikke noe problem.
Fant et ok kartutsnitt over selve åsen i 1:1000. Print ut og ta med de som ønsker så kan vi sammenligne notater etterpå.
Det er kaldt inne i fjellet ennå og det var noen imponerende issvuller et par steder nå for noen dager siden. Husk på godt og vanntett fottøy og kle deg for drøye temperaturforskjeller. Er meldt strøkent vær på søndag så jeg tror det blir en fin dag for ekskursjoner.
Vil bare takke for en super tur ute på Vardås .Har endelig fått kommet meg igjennom hele systemet som er åpent, og det er utrolige dimensjoner på hulesystemet.Synd man ikke har noen oversikt over hvordan det skulle se ut da man egentlig blir ganske så forvirra av å trave runt der ute. Hadde ikke med kamera selv men det ble tatt masse bilder så de dukker nok opp snart. Utrolig flott vær. Jan H
Takker supefuzz for turen. Vi ble 11 stykker inkludert den tapre lille bunkerhunden Hugo, som krabbet seg inn i store mørke huler og ufremkommelig kratt på Vardås. Nå vi kom til luftvernstillingen som ble ferdig 4 mai 1945, traff Hugo endelig en liten hund, så jeg tror at alle hadde en fin tur i vårværet med hvitveis, betong og en åpen dør her og der. På alle bunkerturer lærer jeg noe nytt, det er det fine med denne hobbyen, men som Tommy sa så er det tidlig på sesongen, når vi peset oss oppover i steinura. Vi blir i bedre form utover sommeren.
Attachments
Vi møttes på parkeringa i fint vårvær.
DSC02013.JPG (259.63 KiB) Viewed 1201 times
Her fant vi et "gatelys" som hadde vokst seg høyt over "gata"
DSC02032.JPG (281.13 KiB) Viewed 1201 times
Drikkevannsbassenget som aldri ble tett.
DSC02022.JPG (326.43 KiB) Viewed 1201 times
Det er tatt ut mye stein fra fjellet, og det ser ut som om de har stablet disse rundt trærne så disse skulle kamuflere steinberget. Pent arbeid.
DSC02026.JPG (284.94 KiB) Viewed 1201 times
Det er veldig mange av disse gropene rundt trærne
DSC02027.JPG (300.98 KiB) Viewed 1201 times
Her er det mange rester etter slitet til de russiske krigsfangene, der de sprengte ut ammotunellene
DSC02037.JPG (254.28 KiB) Viewed 1201 times
Her er vi faktisk inne i stummende mørke, alle sammen, også Hugo
DSC02039.JPG (199.2 KiB) Viewed 1201 times
Fint med et hull i fjellet, snart skal alt tettes igjen, (igjen)
Angående de gropene rundt trærne med stein rundt så er visst de der for å beskytte dem.
Trærne var vikige for kamuflasje og gropene hindret røtterne i å rottne når ekstra jord ble fyllt på for å heve grunnhøyden.
Regner med at det er samme grunn her!?
c_hoff82 wrote:Angående de gropene rundt trærne med stein rundt så er visst de der for å beskytte dem.
Trærne var vikige for kamuflasje og gropene hindret røtterne i å rottne når ekstra jord ble fyllt på for å heve grunnhøyden.
Regner med at det er samme grunn her!?
Det var vel det som var den foretrukne teorien vår og, tror jeg.
Forøvrig takk til alle som var med, for en flott dag. Man kom seg etterhvert hjem, dog i en noget solbrent og støl form