Kystfort Quiz

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6387
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Vi er i Vestfold, men denne type stilling ble ikke spesielt velykket
Yngvar wrote:Stillingen ligger ved Langesund (HKB 1./980 Langesund (984) (Tangen fort)Stedet er Furulund
Nå ble jeg noe forvirret... Er ikke lokalkjent, men trodde Furulund lå lenger inn på Langesundstangen ift. kystfortet (mao. stadig i Telemark)?
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Enig med Natter, ikke lett å finne fram da. Langesund ligger jo i Telemark :)
MVH Morten C.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Hvor er vi?
Attachments
quiz.jpg
quiz.jpg (526.11 KiB) Viewed 418 times
JEF
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

HKB Fagerviken ?
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Thomas L wrote:HKB Fagerviken ?
Det er nok ikke riktig :nei:
JEF
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

HKB 6-981 Blaali
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Vevang wrote:HKB 6-981 Blaali
Gir rett på det, selv om jeg ikke er sikker på om det er Blåli eller Vemolsvik. Tok bilder på begge stedene, og mener at braketten for kamuflasje øverst på skjoldet var på Vemolsvik, men som sagt - er usikker. Har selv satt Vemolsvik på bildet.
JEF
Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Natter wrote:
Yngvar wrote:Vi er i Vestfold, men denne type stilling ble ikke spesielt velykket
Yngvar wrote:Stillingen ligger ved Langesund (HKB 1./980 Langesund (984) (Tangen fort)Stedet er Furulund
Nå ble jeg noe forvirret... Er ikke lokalkjent, men trodde Furulund lå lenger inn på Langesundstangen ift. kystfortet (mao. stadig i Telemark)?
Langesund er helt klart i Telemark.

Jeg er ganske kjent der ute og på området til Tangen. Furulund ligger et lite stykke fra Tangen, og er i dag en opparbeidet fotballbane. Den ligger nord for Langesund Bad, nedenfor kirken og rådhuset.

Finnes det rester av denne stillingen? Det har i tilfelle gått meg hus forbi. Men jeg har ikke gått og kikket inne i alle hagene til folk. Og jeg vet at det finnes enkelte etterlatenskaper fra krigen i et par hager.

Fotballbanen til Brevik fotballag i Porsgrunn (noen kilometer unna) heter også Furulund. Her finnes det brakker, noen stillinger og bunkere etter leiren som var plassert på stedet (Rohrbrunn). Men såvidt jeg vet ingen kanonstillinger.
http://d16733684.u125.surftown.nu/coppe ... play_media
Jeg har selv jobbet i den nederste brakka på 2000 tallet.
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
k-rberge
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2008 17:10
Location: Førde

J E F wrote:Gir rett på det, selv om jeg ikke er sikker på om det er Blåli eller Vemolsvik. Tok bilder på begge stedene, og mener at braketten for kamuflasje øverst på skjoldet var på Vemolsvik, men som sagt - er usikker. Har selv satt Vemolsvik på bildet.
Utfra bakgrunnen ville jeg sagt Vemmelsvik, men usikker jeg også. Uansett et flott bilde, og det må være tatt før 1982, da ble nemlig disse kanonene både fra Batterie Blaali og Vemelsvik tatt opp til Hegra festning.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

k-rberge wrote:
J E F wrote:Gir rett på det, selv om jeg ikke er sikker på om det er Blåli eller Vemolsvik. Tok bilder på begge stedene, og mener at braketten for kamuflasje øverst på skjoldet var på Vemolsvik, men som sagt - er usikker. Har selv satt Vemolsvik på bildet.
Utfra bakgrunnen ville jeg sagt Vemmelsvik, men usikker jeg også. Uansett et flott bilde, og det må være tatt før 1982, da ble nemlig disse kanonene både fra Batterie Blaali og Vemelsvik tatt opp til Hegra festning.
Tok bildene fra begge batteriene pluss Florø i 1974/75. Da lå også to ubrukte sokkellavetter lagret på Vemelsvik.
JEF
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

k-rberge wrote:
J E F wrote:Gir rett på det, selv om jeg ikke er sikker på om det er Blåli eller Vemolsvik. Tok bilder på begge stedene, og mener at braketten for kamuflasje øverst på skjoldet var på Vemolsvik, men som sagt - er usikker. Har selv satt Vemolsvik på bildet.
Utfra bakgrunnen ville jeg sagt Vemmelsvik, men usikker jeg også. Uansett et flott bilde, og det må være tatt før 1982, da ble nemlig disse kanonene både fra Batterie Blaali og Vemelsvik tatt opp til Hegra festning.
Rimelig sikker på Vemmelsvik. Vanskelig å forklare men er noe med muren og det lille en kan se rundt. I så fall er det kanon 1 eller 2 i øvre del av området. De to nede ved sjøen sto fortsatt på hjul i 1945.
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Hvor?? :)
Attachments
sp 9.jpg
sp 9.jpg (68.4 KiB) Viewed 287 times
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

bør vel komme med hint kanskje?
MVH Morten C.
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Skal gi et stort hint :) dette er stor butikk :wink: :wink:
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Det er vel Honningsvåg vi ser i bakgrunnen?
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”