Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
-
Glomma fryser!!!h-bu wrote:Spiller ballen over til TommyG fordi jeg er langt unna egne PCer i en god stund framover. Her er ölet billig og det er shorts og kortermet som gjelder. Happy hour til 8kr pr pint. Maak snö og kos dere!
Jeg gjentar: Glomma fryser!!!

Ikke akkurat fra NIB, men hvilket kystfort er dette "oversiktsbildet" fra?TommyG wrote:Jeg tror jeg melder pass denne gangen, så da er det fritt fram for den som måtte ha noe å legge ut.
Sigfred R.
- Attachments
-
- Batteriområde.jpg (141.34 KiB) Viewed 1348 times
Ser ut som et luftfoto tatt under byggeperioden for Grøtavær fort, delvis innenfor batteriområdet til HKB 12/983 Grötavär [4x15,5cm K418 (f)].RasmusTerne wrote:Ikke akkurat fra NIB, men hvilket kystfort er dette "oversiktsbildet" fra?TommyG wrote:Jeg tror jeg melder pass denne gangen, så da er det fritt fram for den som måtte ha noe å legge ut.
Grøtavær er korrekt. Av de tyske kanonstillingene er det en igjen, den lengst til høyre på bildet. Ellers finnes x-tyske MG og LV-stillinger,og K-bunkern, en 636.
Din tur!
Sigfred R.
Din tur!
Sigfred R.
Skulle gjerne sett det bildet i full oppløsning. Er det tilgjengelig?RasmusTerne wrote:Grøtavær er korrekt. Av de tyske kanonstillingene er det en igjen, den lengst til høyre på bildet. Ellers finnes x-tyske MG og LV-stillinger,og K-bunkern, en 636.
Ny oppgave (NB: Anders HJ har fasit og får ikke svare...

- Attachments
-
- QZ_14.jpg (96.51 KiB) Viewed 1315 times
Last edited by Natter on 22 Feb 2011 1:51, edited 1 time in total.
Tja, opphavsmannnen kan sikkert gå inn på detaljene, men den omfatter blant annet å sjekke andre poster (spørsmålsstillerens geografiske tilhørlighet og emner som vedkommende skriver mye om kan være gode ledetråder...).ole w wrote:hvordan foregår rasmussterne metoden?
Åpenbart. Det burde jo snevre inn litt ift. aktuelle bruksområder i alle fall...ole w wrote:det er laget av gedore i tyskland for kriegsmarine
Når jeg først skriver noen ord, kan jeg være generøs nok til å ta med et lite hint. Her er et eksempel på en verktøytavle hvor man bla. finner oppgavens tema. Mulig det resterende utstyret kan gi en pekepinn?
- Attachments
-
- QZ_hint1.jpg (105.15 KiB) Viewed 1302 times
Det er i hovedsak samme verktøy som benyttes for å skille hovedddelene uansett om det er hode eller akterstykke, så neiOle wrote:Verktøy til demontering av akterstykke?

Siden vi har sirklet oss inn på torpedo, og en viss metodikk er anbefalt, burde det være mulig å finne svaret ved å lese/ se på bilder i en av trådene jeg har skrevet litt i den siste tiden (kombinert med litt kreativitet).
Nytt hint: Verktøyet benyttes ikke til noe slags montering eller demontering, og formen på verktøyet er svært avslørende ift. bruksområdet...
Innsirkling
Verktøyet ser ikke spesielt stort ut i forhold til "årringene" i bordplaten,(20-25 cm?).
Kan det være det brukes til kalibrering/justering av "ett eller annet"? Motor?
Sigfred R.

Kan det være det brukes til kalibrering/justering av "ett eller annet"? Motor?
Sigfred R.