Kystfort Quiz

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

h-bu

Spiller ballen over til TommyG fordi jeg er langt unna egne PCer i en god stund framover. Her er ölet billig og det er shorts og kortermet som gjelder. Happy hour til 8kr pr pint. Maak snö og kos dere!
Kristoffer

h-bu wrote:Spiller ballen over til TommyG fordi jeg er langt unna egne PCer i en god stund framover. Her er ölet billig og det er shorts og kortermet som gjelder. Happy hour til 8kr pr pint. Maak snö og kos dere!
Glomma fryser!!!
Jeg gjentar: Glomma fryser!!! :shock:
TommyG
Site Admin

Jeg tror jeg melder pass denne gangen, så da er det fritt fram for den som måtte ha noe å legge ut.
--
Tommy
RasmusTerne

TommyG wrote:Jeg tror jeg melder pass denne gangen, så da er det fritt fram for den som måtte ha noe å legge ut.
Ikke akkurat fra NIB, men hvilket kystfort er dette "oversiktsbildet" fra?
Sigfred R.
Attachments
Batteriområde.jpg
Batteriområde.jpg (141.34 KiB) Viewed 1348 times
Natter

RasmusTerne wrote:
TommyG wrote:Jeg tror jeg melder pass denne gangen, så da er det fritt fram for den som måtte ha noe å legge ut.
Ikke akkurat fra NIB, men hvilket kystfort er dette "oversiktsbildet" fra?
Ser ut som et luftfoto tatt under byggeperioden for Grøtavær fort, delvis innenfor batteriområdet til HKB 12/983 Grötavär [4x15,5cm K418 (f)].
RasmusTerne

Grøtavær er korrekt. Av de tyske kanonstillingene er det en igjen, den lengst til høyre på bildet. Ellers finnes x-tyske MG og LV-stillinger,og K-bunkern, en 636.
Din tur!
Sigfred R.
Natter

RasmusTerne wrote:Grøtavær er korrekt. Av de tyske kanonstillingene er det en igjen, den lengst til høyre på bildet. Ellers finnes x-tyske MG og LV-stillinger,og K-bunkern, en 636.
Skulle gjerne sett det bildet i full oppløsning. Er det tilgjengelig?

Ny oppgave (NB: Anders HJ har fasit og får ikke svare... PDT_Armataz_01_18 ). Hva er dette? (Merk: Det holder ikke med "verktøy" - må angi spesifikt bruksområde). Metoden kalt opp etter forrige poster vil kunne være til god hjelp her...
Attachments
QZ_14.jpg
QZ_14.jpg (96.51 KiB) Viewed 1315 times
Last edited by Natter on 22 Feb 2011 1:51, edited 1 time in total.
ole w

vet ikke spesifikt hvilket verktøy det er men det er laget av gedore i tyskland for kriegsmarine. hvordan foregår rasmussterne metoden?
ow
Natter

ole w wrote:hvordan foregår rasmussterne metoden?
Tja, opphavsmannnen kan sikkert gå inn på detaljene, men den omfatter blant annet å sjekke andre poster (spørsmålsstillerens geografiske tilhørlighet og emner som vedkommende skriver mye om kan være gode ledetråder...).
ole w wrote:det er laget av gedore i tyskland for kriegsmarine
Åpenbart. Det burde jo snevre inn litt ift. aktuelle bruksområder i alle fall...

Når jeg først skriver noen ord, kan jeg være generøs nok til å ta med et lite hint. Her er et eksempel på en verktøytavle hvor man bla. finner oppgavens tema. Mulig det resterende utstyret kan gi en pekepinn?
Attachments
QZ_hint1.jpg
QZ_hint1.jpg (105.15 KiB) Viewed 1302 times
StigG

Er rimelig sikker på at det brukes til torpedo. Kanskje til demontering av stridshode.
MVH

Stig G
Natter

StigG wrote:Er rimelig sikker på at det brukes til torpedo.
Ingen bombe det i så fall (ref. nevnte metodikk)...
StigG wrote:Kanskje til demontering av stridshode.
Nei, det er nok lang unna fasit dessverre PDT_Armataz_01_18
Ole

Verktøy til demontering av akterstykke?
Natter

Ole wrote:Verktøy til demontering av akterstykke?
Det er i hovedsak samme verktøy som benyttes for å skille hovedddelene uansett om det er hode eller akterstykke, så nei :)

Siden vi har sirklet oss inn på torpedo, og en viss metodikk er anbefalt, burde det være mulig å finne svaret ved å lese/ se på bilder i en av trådene jeg har skrevet litt i den siste tiden (kombinert med litt kreativitet).

Nytt hint: Verktøyet benyttes ikke til noe slags montering eller demontering, og formen på verktøyet er svært avslørende ift. bruksområdet...
RasmusTerne

Innsirkling :) Verktøyet ser ikke spesielt stort ut i forhold til "årringene" i bordplaten,(20-25 cm?).
Kan det være det brukes til kalibrering/justering av "ett eller annet"? Motor?
Sigfred R.
TommyG
Site Admin

Verktøy for å spenne hanen?
--
Tommy
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”