Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Benjaminsen
Riktig det, TommyG. Kjør på 

Kai
Har vel litt dårlig med bilder fra Kystfort jeg ikke alt har brukt opptil flere ganger i denne tråden, så vi får prøve på noe annet.
Noen som kan si hvor denne Flugwache befant seg?
Noen som kan si hvor denne Flugwache befant seg?
- Attachments
-
- _DSC8934_sm.jpg (266.01 KiB) Viewed 1407 times
--
Tommy
Tommy
- Stutzpunkt
- Moderator
Hmm..ikke lagt ut disse tidligere?
Da vil jeg ha navnet på dette flyet med en viss tilknytning til Norge.

Da vil jeg ha navnet på dette flyet med en viss tilknytning til Norge.
- Attachments
-
- quiiiz.jpg (65.34 KiB) Viewed 1381 times
Mvh
Tormod
Tormod
Junker hadde flere flymodeller med hel eller delvis ytterhud av bølgeformet aluminium (Ju 52 er naturligvis mest kjent), men så vidt jeg kan skjønne kun en 4-motors modell. Flyet på bildet ligner, men jeg tror motorcellene burde vært synlig over vingen (?).
Dog: I mangel av bedre alternativ (kanskje noe russisk-produsert) tar jeg likevel sjansen og tipper Junker G.38... Et "long shot", da jeg ikke kan finne noe info som tilsier at ett av de to bygde eksemplarer på noe tidspunkt var i Norge (den siste ble også ødelagt i 1941)
Dog: I mangel av bedre alternativ (kanskje noe russisk-produsert) tar jeg likevel sjansen og tipper Junker G.38... Et "long shot", da jeg ikke kan finne noe info som tilsier at ett av de to bygde eksemplarer på noe tidspunkt var i Norge (den siste ble også ødelagt i 1941)

Hehe... Ergrer meg å ikke være sikker, men etter enda mer søking fant jeg faktisk en referanse til en G.38 på Fornebu i april 1940 på et modellforum. Tror det kan være den jeg har sirklet inn på vedlagte bilde..?
EDIT: Flere nærbilder av flyet HER (til og med et tysk orkester under flyvingen, så da er jeg optimistisk mht. utfallet...
).
EDIT: Flere nærbilder av flyet HER (til og med et tysk orkester under flyvingen, så da er jeg optimistisk mht. utfallet...

- Attachments
-
- Mulig G.38 - Fornubu.jpg (113.56 KiB) Viewed 1345 times
- Stutzpunkt
- Moderator
Stemmer! Junkers G-38 er korrekt svar
Bildet viser musikkorpset på veg til Norge den 9.april som en erstatning for det som gikk tapt på "Blücher".

Mvh
Tormod
Tormod