Denne kan nok være vanskelig. Det er ikke et kystfort. Det er i nærheten av der jeg bor. Det er mye skyttergraver der. Fjorden i bakgrunnen kan være til hjelp.
Hva heter stedet hvor bildet er tatt? Jeg kan også godta navnet på fjordarmen.
Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
-
- Attachments
-
- Mikey.jpg (1.29 MiB) Viewed 1357 times
Eidangerfjorden. Kan se ut som at det er Nystrand vi ser til høyre i bakgrunnen, men det kan også være Brattås... 

Kai
-
Eidangerfjorden er riktig. Nærmere bestemt Kotøya. Har ikke funnet kanonstillingene som angivelig skulle være her ifølge kommunen, men de har sikkert vært svært provisoriske og blitt borte i naturen. Skyttergravene, bumkeren og mg stillingene er fortsatt godt synlige. God beskyttelse for Mule Varde som skulle være bebodd av tyske offiserer. Det ligger noen flere stillinger innover i fjorden. Bak meg på bildet.
Nystrand er forøvrig også bak meg på bildet. Brattås opp til høyre utenfor bildet. Bebyggelsen til høyre på bildet er Skjelsvik og Løvsjø, som ligger nærmere Brevik.
Hunden er forøvrig en meget god bunkerhund. hverken mørkredd eller skuddredd.
Nystrand er forøvrig også bak meg på bildet. Brattås opp til høyre utenfor bildet. Bebyggelsen til høyre på bildet er Skjelsvik og Løvsjø, som ligger nærmere Brevik.

Er født og oppvokst i Porsgrunn, så jeg var relativt trygg på denne.
Har ikke noen bilder her nå, så det er fritt fram for nye oppgaver.

Har ikke noen bilder her nå, så det er fritt fram for nye oppgaver.

Kai
- Stutzpunkt
- Moderator
Kanonstillinger ifølge Porsgrunn kommune? Høres søkt ut
Har du en link til dette i såfall?
Tenker du på de stillingene som ligger på Skjelsvik? Det finnes forøvrig en egen tråd for Kotøya/Eidangerfjorden, så vi ikke "forurenser" quiztråden noe mer: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... B8ya#p8155
Uansett artig å se flere telemarkinger på forumet.

Tenker du på de stillingene som ligger på Skjelsvik? Det finnes forøvrig en egen tråd for Kotøya/Eidangerfjorden, så vi ikke "forurenser" quiztråden noe mer: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... B8ya#p8155
Uansett artig å se flere telemarkinger på forumet.
Rock'n Roll wrote:Eidangerfjorden er riktig. Nærmere bestemt Kotøya. Har ikke funnet kanonstillingene som angivelig skulle være her ifølge kommunen, men de har sikkert vært svært provisoriske og blitt borte i naturen. Skyttergravene, bumkeren og mg stillingene er fortsatt godt synlige. God beskyttelse for Mule Varde som skulle være bebodd av tyske offiserer. Det ligger noen flere stillinger innover i fjorden. Bak meg på bildet.
Mvh
Tormod
Tormod
-
Det er kasernen på Urskog fort eller Dingsrud Fort.
Stutzpunkt: Jeg skal dra ut dit igjen og ta bildet av infotavla. Mulig ikke kommunen har satt den opp, men det stod ihvertfall skrevet på den. På nettet står det kun om dette på en side tilhørende Eidangerfjordens venner. Jeg vet om tråden som omhandler Kotøya på forumet, og kan legge ut flere bilder der etterhvert.
Stutzpunkt: Jeg skal dra ut dit igjen og ta bildet av infotavla. Mulig ikke kommunen har satt den opp, men det stod ihvertfall skrevet på den. På nettet står det kun om dette på en side tilhørende Eidangerfjordens venner. Jeg vet om tråden som omhandler Kotøya på forumet, og kan legge ut flere bilder der etterhvert.
Her kommer en bildeserie.
Hva heter fortet, og hva "heter" de fire 15 cm kanonene som ble satt opp her i 1944 og som fortsatt står her?
(Bildene er tatt med mobilkamera)
Hva heter fortet, og hva "heter" de fire 15 cm kanonene som ble satt opp her i 1944 og som fortsatt står her?
(Bildene er tatt med mobilkamera)
- Attachments
-
- 20100617_089.jpg (1.46 MiB) Viewed 1211 times
-
- 20100617_076.jpg (1.12 MiB) Viewed 1211 times
-
- 20100617_070.jpg (929.66 KiB) Viewed 1211 times
-
- 20100617_034.jpg (930.72 KiB) Viewed 1211 times
-
- 20100617_026.jpg (994.06 KiB) Viewed 1211 times
-
- 20100617_011.jpg (545.08 KiB) Viewed 1211 times
-
- 20100617_007.jpg (651 KiB) Viewed 1211 times
-
- 20100617_003.jpg (875 KiB) Viewed 1211 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Lurer på hvilket gen nordmenn mangler, som danskene tydeligvis har, som gjør de i stand til å sette i stand og holde et slikt flott kystfort-område...c_hoff82 wrote:Danmark ja, hmm...skjønnte nesten at det måtte være for godt til å være sant at det var her i Norge.....Yngvar wrote:Bangsbo fort ved Fredrikshavn, Danmark
Har danskene skjulte olje/vindmølle-miliarder på bok som de faktisk kan bruke til noe, slik som dette?

Vi er jo litt i "slekt" her oppe i skandinavia, og begge landene har vært okkupert ca like lenge, så vi kan vel ikke skylde på at vi fortsatt "hater" all tysk betong noe mere enn danskene? jau jau...
-
Det er riktig Yngvar, din tur.
Bangsbo Fort som er det danske navnet.
Tyskerne brukte 1./MAA 521, MKB 1/521, Stutzpuntgruppe Frederikshavn Sud og Sperrbatterie Frederikshavn.
Men ingen kunne navnet på kanonene. Niels Juels Kanoner, etter det danske artilleriskipet Niels Juel (1923-1943). Skipet hadde 10 kanoner ombord, og to i reserve på land. Kanonene ble plassert rundt på kystfort i Danmark etter at det danske militæret ville redde båten fra tyskerne ved å prøve å flykte til Sverige med den i 1943, og kapteinen kjørte båten på grunn da han skjønte at det ikke ville gå. De fire kanonene på fortet er de eneste gjenværende kanonene fra Niels Juel. Båten ble senket på nytt i 1945 under tysk kommando.
Bildet har jeg tatt av et maleri hengende i museet.
Bangsbo Fort som er det danske navnet.
Tyskerne brukte 1./MAA 521, MKB 1/521, Stutzpuntgruppe Frederikshavn Sud og Sperrbatterie Frederikshavn.
Men ingen kunne navnet på kanonene. Niels Juels Kanoner, etter det danske artilleriskipet Niels Juel (1923-1943). Skipet hadde 10 kanoner ombord, og to i reserve på land. Kanonene ble plassert rundt på kystfort i Danmark etter at det danske militæret ville redde båten fra tyskerne ved å prøve å flykte til Sverige med den i 1943, og kapteinen kjørte båten på grunn da han skjønte at det ikke ville gå. De fire kanonene på fortet er de eneste gjenværende kanonene fra Niels Juel. Båten ble senket på nytt i 1945 under tysk kommando.
Bildet har jeg tatt av et maleri hengende i museet.
- Attachments
-
- 20100617_038.jpg (577.74 KiB) Viewed 1148 times
- Attachments
-
- DSC_0080.JPG (90.39 KiB) Viewed 1115 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
-
Det første jeg tenkte på var Virik, men jeg er ikke helt sikker.