AndersHJ wrote:Det finnes forøvrig mange fine SK bygg av torpedobatterier rundt om kring. Ett bør jo kunne lages. Natter får bestemme.
Javel? Det var jo kjekt

Vet ikke hvorfor jeg har gjort meg fortjent, men jeg kan jo prøve å "fundere" litt..:
Nordlandet er jo en åpenbar kandidat mtp. "kompleksitet" på fjellanlegg/ bunker. Finnes mye billedmateriale, men det er vel dårlig med tegninger og mål...
Av nostalgiske grunner kunne jeg også godt tenke meg å se Korshamn/ Porsøy, men igjen: En del bilder, dårlig med tegninger/ mål (skulle vært på FMUs bibliotek og sjekket permen med historikk for disse - kanskje det ligger noen tegninger der?). For øvrig er jo dette rimelig "enkle" konstruksjoner som sikkert er raske (alt er relativt...) å lage for en med dine sketchup-ferdigheter.
Rutledal, Angelhaug og Ljones havner vel litt i samme kategori mtp. enkelthet (de to førstnevnte er jo også velfotograferte og lett tilgjengelig for måltaging om en nærboende skulle føle seg kallet...).
Otteröy Süd finnes det jo en del bilder av, og her er det i alle fall et visst tegningsgrunnlag publisert her inne.
Julneset er også veldokumentert med bilder, men tegninger/ mål er vel heller usikkert?
Siebruniemi og Bökfjord er rimelig like, og interessante mtp. den unike konstruksjonen med to torpedohaller, men de ble jo aldri ferdig (og her er det vel enda verre stilt med dokumentasjon).
På Ledgangholm har jeg ikke vært (eller sett bilder fra for den saks skyld). Minst en her inne som har tegninger og bilder dog, så det hadde vært en interessant mulighet.
Herdla og Lerøy finnes det garantert gode tegninger på i norske arkiver, uten at jeg vet hvor en får tak på dem. Herdla vil man jo kunne komme inn i snart, mens Lerøy er det verre med (sistnevnte hadde nok det mest interessante fjellanlegget av de to, og Herdla er jo også i stor grad ombygd i nyere tid).
Kvarven hadde vært interessant også. Rimelig enkelt - i alle fall om man begrenser seg til det "ytre". Mål burde det være en råd med også.
Oppsummerig: Av ekstyske ville jeg rangere min ønskeliste slik:
* Nordlandet
* Ledgangholm
* Sibruniemi/ Bökfjord
* Korshamn/ Porsøy
* Julneset
* Rutledal/ Angelshaug
* Raune (Lerøy)
Skal vi være realistiske ift. muligheter for å fremskaffe dokumentasjon, må nok listen stokkes om noe...