Page 3 of 3

Re: Korsnes

Posted: 29 Jan 2011 22:55
by Sindre
Det er vel gjerne en grunn til at man gikk over til fjærer? Fjærene ser ut til å være tykk wire - hvorfor er det gjort, tro - i stedet for mer tradisjonelle fjærer?

Re: Korsnes

Posted: 29 Jan 2011 23:05
by Natter
Sindre wrote:Det er vel gjerne en grunn til at man gikk over til fjærer?
På Korsnes og Herdla var dette brukt på de nye kontainerne som ble satt inn etter at anlegget var ferdig. Da ville det bli urimelig tungvint/ dyrt å montere forankringer for kjettingene i taket (fjerning av Giertsen-duk, boring/ støping etc....).
Sindre wrote:Fjærene ser ut til å være tykk wire - hvorfor er det gjort, tro - i stedet for mer tradisjonelle fjærer?
Usikker, men dette er standard utforming på denne type sjokksikringer - benyttes på stort sett alt av utstyr (skap, reoler etc.) som står på fast grunn (gulv og vegger) - også ombord på f.eks. fartøy. Går ut fra at denne konstruksjonen har de beste egenskapene (skal jo ikke bare "fjære", men også dempe).

Re: Korsnes

Posted: 29 Jan 2011 23:13
by Natter
Natter wrote:benyttes på stort sett alt av utstyr (skap, reoler etc.) som står på fast grunn (gulv og vegger) - også ombord på f.eks. fartøy. Går ut fra at denne konstruksjonen har de beste egenskapene (skal jo ikke bare "fjære", men også dempe).
Noen flere eksempler på dette (diverse utstyr i torpedobatteriet):

Re: Korsnes

Posted: 29 Jan 2011 23:18
by Sindre
Aha. Takk for bilder og forklaring! Det er vel neppe tilfeldig at wire er brukt, som du sier.

Re: Korsnes

Posted: 24 Jan 2017 2:14
by Natter
En svak kartskisse av MKB'et: