ukjent havn

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

ja det høres naturlig ut.

Men det bildet ser ut til å være tatt fra båten som legger til kai, for fotografen står et par meter over vannet.

det er vel ikke mange havner som har hatt mulighet for å kjøre jernbanevogner over på ferge.
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

http://www.njk.no/ps/psix/psk.htm#K11

Rjukanbanen var alene om å ha jernbaneferger i Norge fram til Kristiansand Dampskibsselskap etablerte forbindelsen til Hirtshals i 1958. Men som innsjøferger var M/F "Storegut" og de andre fartøyene enestående.

da var jo valg hardt :-)

ser ut som det er flere "ikke" permante havner med tog tilgang.
User avatar
Tarjei
Posts: 929
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Bildet stemmer ikke med fergekaien på Rjukansiden, ei heller med Tinnosen, så da er vel bildet fra utlandet?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

så da er vel bildet fra utlandet?
Tanken har slått meg mer enn en gang, men det som er så rart isåfall, er at albumet har ca 120 bilder, nesten samtlige er tatt på strekningen Stavanger - Kristiansand + en del intetsigende naturbilder med typisk norsk landskap. Eneste to som kan være fra utlandet er da disse to, en litt snodig kombinasjon isåfall!

Erik
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

en mulig kanidat er faktisk brevik(under brua), der er fjell rett under brua helt lik. og det var havn der. og med vinklen ut på mot havnet så vil det si nesten sånn ut.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Erik E wrote:
så da er vel bildet fra utlandet?
Tanken har slått meg mer enn en gang, men det som er så rart isåfall, er at albumet har ca 120 bilder, nesten samtlige er tatt på strekningen Stavanger - Kristiansand + en del intetsigende naturbilder med typisk norsk landskap. Eneste to som kan være fra utlandet er da disse to, en litt snodig kombinasjon isåfall!

Erik
Litt rart om disse to bildene plutselig dukker opp mellom de andre bildene fra norge.
For meg så ser kaien ut som om den er bygget midlertidig, ikke sikkert den ble beholdt etter krigen, eventuelt ødelagt av aliert bombing.
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Prøv å scanne opp bildet av jernbanevognene. Gjør de litt lysere og prøv å tyde hva som står på de.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har prøvd meg på vognene, men tror scanneren min bukker under....
Klarer 1200dpi, men likevel er det ikke leselig... Hadde man visst hva de kanskje sto så hadde man enklere kunnet sammenlikne :-)

Noen som drar kjensel på våpenskjoldet på båten bak forresten?

Erik
Attachments
vogn.jpg
vogn.jpg (71.84 KiB) Viewed 530 times
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

En kan prøve å poste første bilde på jernbane.net. Gutta og jentene der inne er noen kløppere på alt innen Skandinavia.

Det er noe kjent med bildet. Klarer bare ikke å ta det.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Blindskudd? Kan det være Trondheimsfjorden litt vest for byen?
Last edited by Jon-Vegard on 29 May 2009 21:57, edited 1 time in total.
Mvh.
Jon-Vegard
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Litt artig å bryne seg på bilder, alltid nyttig info å ta med seg.
Okke som, bildene(to stk) er fra Sassnitz. Noe større enn en gjennomsnitlig norsk havn på den tiden :-)
Legger også ved ett bilde fra Norge i Krig, bind 3. Transporten gikk som det framgår av bildet begge veier.
Vedlagt også en link med en del bilder fra jernbanene i Tyskland, nyttig.

Fant fram til en henvendelse for noen år tilbake angående en dansk jernbaneferge.(Heimdal) Den lå i Vindenespollen og ble angrepet av fly den 8 mars 1945, og ble etter dette slept til Bergen. I juni 45 oppsporer danskene den i Bergen, og ble slept til Danmark den 15 juli.
Har også sett bilder av en jernbaneferge(Danmark?) på vei til Norge.
Poenget er at om bildene fra Ettrup er tatt i Sassnitz, så skulle den fergen til Trelleborg. Lurer da litt på hvilken bruk fergen Heimdal og evnt Danmark skulle brukes til her i Norge. Forslag ?
mvh
Paul S.
http://h1336311.stratoserver.net/bg/?ac ... &thema=256
User avatar
Tarjei
Posts: 929
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Der kom du meg i forkjøpet med noen timer, Paul. Fikk akkurat et tips om den samme byen fra en jernbaneentusiast.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Der kom du meg i forkjøpet med noen timer, Paul. Fikk akkurat et tips om den samme byen fra en jernbaneentusiast.
Nå har nå jeg litt for mye tid til å drive med sånt :-)
Hadde vært kjekt om han(jernbaneentusiasten) hadde peiling på hvorfor disse jernbanefergene var i Norge.
mvh
Paul S.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Takk for oppklaring Paul!
Skulle hatt seg en smekk han som satte inn bildene i dette albumet ;-)

Erik
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det ligger nå ute et album med samme havn som på bilde til Erik.
Merket med Norwegen-Oslo-Bergen-Kvam-Aasen-vessel
http://cgi.ebay.de/FOTOALBUM-Norwegen-O ... 1e59219074

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”