Tur til Torås fort 30. November
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Væmeldinga
- Attachments
-
- ve.JPG (4.92 KiB) Viewed 1548 times
- Stutzpunkt
- Moderator
Jeg liker absolutt utviklingen på "værfronten"! Fra regnbyger til oppholdsvær og litt sol, ikke verst for seint november...! Hva blir det neste værvarselet, sol og palmer?Espen K wrote:Væmeldinga

Mvh
Tormod
Tormod
Husk solbriller, Tormod.
Etter mine beregninger skulle vi bli sånn ca 10 - 13 deltagere på søndag.
Jeg har blitt forkjølet med 38,6 i feber, passerer den 41, ...så kommer jeg alikevel. Vi sees
Mvh
Yngvar
Etter mine beregninger skulle vi bli sånn ca 10 - 13 deltagere på søndag.
Jeg har blitt forkjølet med 38,6 i feber, passerer den 41, ...så kommer jeg alikevel. Vi sees
Mvh
Yngvar
- Stutzpunkt
- Moderator
Igjen så hadde vi værgudene med oss, sola skinte og været var topp til å være helt på tampen av november. Vi ble totalt 18 små og store personer som vandret rundt.
En stor takk må rettes til de tre i Torås forts venneforening som satte av deler av søndagen med b.la Rune Sørli som gav de fremmøtte en god gjennomgang av fortets historikk og bevæpning og omvisning i en brakkene på området.
De fremmøtte fortsatte høyt og lavt rundt på fortsområdet og hadde tilslutt matpause ved standplassen til den ene 15 cm kanonen. Akkurat denne kanonen var en av kanonene som åpnet ild fra Rauøy under det tyske angrepet 9. april. Senere ble denne kanonen og andre flyttet til Torås av tyskerne.
Torås er et bra eksempel på et tidlig tysk marinekystbatteri der kanonene står relativt ubeskyttet uten kasematter.
Etter matpausen gikk turen videre til Tjønneberget radarstasjon på Tjøme der man kunne se rester av radarstillinger, stillinger for lyskastere samt nærforsvar. Dette var bare en rask sammenstilling, siden jeg vet at Yngvar har et mer innholdsrikt referat enn mitt.
En stor takk må rettes til de tre i Torås forts venneforening som satte av deler av søndagen med b.la Rune Sørli som gav de fremmøtte en god gjennomgang av fortets historikk og bevæpning og omvisning i en brakkene på området.
De fremmøtte fortsatte høyt og lavt rundt på fortsområdet og hadde tilslutt matpause ved standplassen til den ene 15 cm kanonen. Akkurat denne kanonen var en av kanonene som åpnet ild fra Rauøy under det tyske angrepet 9. april. Senere ble denne kanonen og andre flyttet til Torås av tyskerne.
Torås er et bra eksempel på et tidlig tysk marinekystbatteri der kanonene står relativt ubeskyttet uten kasematter.
Etter matpausen gikk turen videre til Tjønneberget radarstasjon på Tjøme der man kunne se rester av radarstillinger, stillinger for lyskastere samt nærforsvar. Dette var bare en rask sammenstilling, siden jeg vet at Yngvar har et mer innholdsrikt referat enn mitt.

- Attachments
-
- Åstedet for den store mineulykken i 1942 da et stort antall panserminer gikk i lufta.
- mineulykke1942.JPG (146.91 KiB) Viewed 1480 times
-
- Måten lokalbefolkningen på Tjøme sier ifra om kreative parkeringsløsninger!
- FY.JPG (76.29 KiB) Viewed 1479 times
-
- Sollyset begynte å forsvinne rundt 15-tiden.
- solnedgang_1.jpg (53.72 KiB) Viewed 1479 times
-
- Stilling trolig for lett infanteriskyts.
- tjønneberget_fk_skyts.JPG (194 KiB) Viewed 1479 times
-
- Stilling for lyskaster?
- tjønneberget_stilling.JPG (101.86 KiB) Viewed 1479 times
-
- tjønneberget_kanonstilling.JPG (130.04 KiB) Viewed 1479 times
-
- tjønneberget_folk.JPG (148.16 KiB) Viewed 1479 times
-
- På toppen av radarstillingen, en modifisert tysk stilling.
- tjønneberget_radarstilling-2.JPG (154.09 KiB) Viewed 1479 times
-
- Det er her FuMO Calais radaren skal ha stått på Tjønneberget
- tjønneberget_radarstilling.JPG (59.59 KiB) Viewed 1479 times
-
- gjengen.JPG (107.84 KiB) Viewed 1479 times
-
- boom_1.jpg (115.47 KiB) Viewed 1479 times
-
- utsikt_kanon.JPG (27.93 KiB) Viewed 1479 times
-
- Baksiden av den ene kanonstillingen.
- utgang_kanonstilling.JPG (87.79 KiB) Viewed 1479 times
-
- toraas_utsikt.JPG (75.92 KiB) Viewed 1479 times
-
- To av kanonstillingene.
- toraas_topper.JPG (102.43 KiB) Viewed 1479 times
-
- "Fjelltoppen" som kommandoplassen er bygd opp på er 100% menneskeskapt!
- leitstanden.JPG (131.37 KiB) Viewed 1479 times
-
- kanon.JPG (100.1 KiB) Viewed 1479 times
-
- Inngangen til den ene kanonstillingen.
- fjellvegg_pzdoer.JPG (70.33 KiB) Viewed 1479 times
-
- fjellvegg.JPG (125.55 KiB) Viewed 1479 times
-
- brakker.JPG (93.54 KiB) Viewed 1479 times
-
- Den tyskebygde brannstasjonen på Torås
- brannstasjon.JPG (201.54 KiB) Viewed 1479 times
Mvh
Tormod
Tormod
- festningsverk
Ønsker å takke Yngvar og Tormod for et meget bra tiltak, interessegruppa til Torås fort for omvisningen, alle oppmøtte for hyggelig selskap!! Turen var meget flott, vi blir med neste tur. Hilsen Stian og Rebecka
- Benjaminsen
Helt enig med de siste postene. Bra tur til Torås, spesielt med interessegruppa. Skulle gjerne hatt mer tid til å gå inne på selve fortsområdet 
Var også bra med en lille stoppen på Tjønneberget, og ikke minst meldingen som ble lagt på Yngvars bil

Var også bra med en lille stoppen på Tjønneberget, og ikke minst meldingen som ble lagt på Yngvars bil

- Stutzpunkt
- Moderator
hehe, du var dagens linselus!
Igjen så var vi veldig heldige med været med tanke på snøen som kom i natt.
Igjen så var vi veldig heldige med været med tanke på snøen som kom i natt.
Mvh
Tormod
Tormod
Dette var en flott oppsumering fra en tur mange skulle ønske de var med på. flotte bilder. Fikk litt tekst i fra Yngvar og det blir en liten artikkel på framsida etterhvert.
Erik H
Erik H
Hei Tommy, Rune Sjøli fortalte at det hadde stått en 20mm FLAK på en meget spesiell rund lavett, skrudd fast i platen i stillingen
Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar