Helt greit!Ville ikke tatt disse kanonene med i oversikten om jeg var deg.

takk for svaret. Blir kanskje noen flere til neste uke som blir en slags deadline for å få den ferdig. stay online!

Erik H
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Helt greit!Ville ikke tatt disse kanonene med i oversikten om jeg var deg.
6,5 cm Hotchkiss MII bestilt av Marinen i 1896, slik at de var litt forskjellig fra Kystartilleriets modeller (sikter). Befestningene på Håøya ble overført fra Marinen til Kystartilleriet i 1900. 16 bestilt til Marinen 1896 - 1900, 7 bestilt til Kystartilleriet 1897. (I tillegg kommer 13 stk 6,5 cm Hotchkiss MI bestilt til Marinen i perioden 1891-1893)lilje wrote:Hva slags 65 mm kanoner var det forresten på Håøya? Min bestefars håndbok for festningsartilleriet fra 1912 beskriver to forskjellige 65 mm hurtigskytende kanoner, Nordenfelt og Hotchkiss.
Ok, jeg var ikke helt med der... Kjenner selvsagt begge stedenelilje wrote:Det er litt forvirrende, det var kystfort på to Håøyer i Oslofjorden som ligger ca. 50 km i luftlinje fra hverandre. Den ene i indre Oslofjord der befestningene var del av Oscarsborg, og det er den som har rutebåtanløp. Den andre er i Tønsbergfjorden mellom Nøtterøy og Stokke, med kystfort bygget ved århundreskiftet til forsvar av Marinenes mobiliseringshavn i Melsomvik, og det er den denne tråden gjelder. Den ble under krigen av tyskerne brukt som base for miniubåter, etter 2. verdenskrig har den vel stort sett vært brukt som feriested for Forsvaret.