Horten Festningsverk - Tyske soldat foto fra Norge 1940-1945

Linker til andre websider og organisasjoner på internett. Post en link og kom gjerne med kommentarer om disse.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Når jeg leser dette så ser det nesten ut som jeg er webmaster for www.festningsverk.no , men det er jeg ikke.

Jeg har bare skrevet at jeg kjenner problemstillingen til festningsverk. Har lagt ut mange bilder hvor jeg har fått høre ditt og datt. Er webmaster for kystfort.com , men på forumet har jeg mindre kontroll. greit å diskutere da!

ErikH
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Nå er siden oppdatert med flere bilder :)
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg har ikke fått noen skriftligtilbake datatilsynet. Leste i en annen tråd her på forumet at Borno kunne gså bistå med juridisk hjelp i spørsmål vedrørende hva som er lovlig og publisere. Jeg kontaktet derfor Borno pr. e-post. Og de ringte meg opp etter noen dager. De hadde sett på fotogalleriet av de tyske soldatene og sa følgende:

"§ 45C i åndsverkloven vil verne kun de Norske personene som er avbildet. Juristen henviste til en fotnote som sto i §45C, har provd og finne denne fotnota men har ikke lykkes. (Skal prøve mer, tar gjerne imot tips om hvor jeg finner denne loven i sin helhet) I fotnota så skulle det stå noen sånt som at §45C gjelder kun for personer som er bosatt i Norge. Juristen definerte ikke de Tyske Soldatene som "bosatt" på grunn av at de okkuperte lande vårt.

Med andre ord så er det forskjell på og publisere Tyske og Norske statsborge. Under forutsettning at alle som eventuelt er Norske er "sladdet" eller at kravet i §45C oppfylles, kan bildene publiseres. Slik bildene på www.festningsverk.no fremstår i dag så er dette ivaretatt. Men slik var det altså ikke når det ble publisert første gang. Paul S. hadde faktisk helt rett i at det er et hensyn som må utvises for de personer som eventuellt er Norske. Så takk igjen Paul S. Det var fult berettiget og si i fra.

Vi lagt ut flere nye soldat album, og kommer til og legge ut mange flere fremmover. Alt i henhold til personvernsloven og pndsverksloven. Noe info til bildene er litt snever for og ivareta loverket. Får jeg svar fra datatilsynet blir det lagt ut med en gang.
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

festningsverk wrote:Juristen henviste til en fotnote som sto i §45C, har provd og finne denne fotnota men har ikke lykkes. (Skal prøve mer, tar gjerne imot tips om hvor jeg finner denne loven i sin helhet)
På Lovdata.no finner du alle norske lover + forskrifter til disse. Det er enkelt å søke opp det du leter etter der.

Link til Åndsverkloven:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... %c5ndsverk*&&

Link til Åndsverksloven §45c (kan ikke se noen fotnoter her, men mulig henvisningen gjaldt endringene som er gjort de senere år):
http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-043.html

Merk at vernet har en tidsbegrenset varighet (avbildedes levetid + 15år), så om noen år vil jeg tro at denne lovparagrafen er irrelevant mht. bilder fra WW2.
Last edited by Natter on 14 Jun 2008 15:56, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

festningsverk wrote:Juristen henviste til en fotnote som sto i §45C, har provd og finne denne fotnota men har ikke lykkes)
Det er vel §58 i kapittel 8 (Lovens rekkevidde) som det er snakk om her:
"Bestemmelsen i § 45c gjelder avbildninger av person som er eller har vært bosatt her i riket.".
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

HAr ikke fåt svar fra datatilsynet. Virker som de ikke bryr seg. Så etter beste evne prøver vi å tolke loven riktig. Nye oppdateringer kommer ukentlig.
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Som en prøve ordning har vi lagt ut en side med mulighet for å se store foto av endel av de tyske bildene. Hvis dette er en sukksess så vil vi fortsette og legge ut foto i stort format også. Dette er som sagt bare en prøve ordning, hvis noen har meninger eller konstruktiv kritikk så vil vi gjerne høre det før vi jobber mer med dette.

Klikk på et bilde for å få det stort. Flott hvis noen kan gi også eventuelle kritiske tilbakemeldinger. Så blir det best mlig før vi offentliggjør det. Bildene er bare tilgjengelig i så stor størrelse gjenom linken på kystfort forum.

Link til fotoalbum med store bilder: http://www.festningsverk.no/album/tyskesoldater.htm
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Som en prøve ordning har vi lagt ut en side med mulighet for å se store foto av endel av de tyske bildene. Hvis dette er en sukksess så vil vi fortsette og legge ut foto i stort format også. Dette er som sagt bare en prøve ordning, hvis noen har meninger eller konstruktiv kritikk så vil vi gjerne høre det før vi jobber mer med dette.

Klikk på et bilde for å få det stort. Flott hvis noen kan gi også eventuelle kritiske tilbakemeldinger. Så blir det best mlig før vi offentliggjør det. Bildene er bare tilgjengelig i så stor størrelse gjenom linken på kystfort forum.

Link til fotoalbum med store bilder: http://www.festningsverk.no/album/tyskesoldater.htm
Post Reply

Return to “Andre linker/organisasjoner på internett”