Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

bactuz

Henning Dalsvåg wrote:Eg kommer ikke til å grave mer her ,naturen får fixe resten.
Eg har ikke lyst på en "fyketur".
Du får feste et tau rundt livet og i pålen da, så flyr du ikke så langt ihvertfall...

:m16:
Paul S.

Imponert over det du driver med Henning, liker også oppsettet med minekartet.
Er enig med kommentaren din
(Eg har ikke lyst på en "fyketur".)
,regner med at når du nevner fyketur, så tenker du på den siste tur vi alle skal på til slutt, og ikke vinden i området ;-)
mvh
Paul S.
Henning Dalsvåg

Lurer på om tyskerene kan ha brukt dette naturskapte "observasjonspunktet"?
CIMG1645 5.jpg
CIMG1645 5.jpg (284.81 KiB) Viewed 804 times
Last edited by Henning Dalsvåg on 03 Oct 2010 22:05, edited 1 time in total.
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Hmm...? Først og siste gang eg bruker rød skrift på et bilde ,det er jo nesten ikke lesbart
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Tok disse to bildene fra "observasjonsposten" . Utsikten er god, men dekker ikke hele stranden.
Utsikt mot sør.
Utsikt mot sør.
CIMG1646.JPG (272.47 KiB) Viewed 803 times
Utsikt mot øst
Utsikt mot øst
CIMG1647.JPG (243.22 KiB) Viewed 803 times
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:For å få mine mistanker bekreftet gravde eg et nytt hull 3meter på linje med forrige hull.
3m er ca. stolpeavstand som vist på Drahtzaun, så du skulle være nær neste stolpe da... Når det er sagt... Er det opptegnet gjerde på kartet der du graver ?

Hvor er du nå ift. pilspissen fra teksten: "En tellerm. funnet 27/6-46" (Kommentar: De må ha sluttet å oppdatere kartet, for det dukket opp miner lenge etter det vel)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Henning Dalsvåg

KOS wrote:
Henning Dalsvåg wrote:For å få mine mistanker bekreftet gravde eg et nytt hull 3meter på linje med forrige hull.
3m er ca. stolpeavstand som vist på Drahtzaun, så du skulle være nær neste stolpe da... Når det er sagt... Er det opptegnet gjerde på kartet der du graver ?

Hvor er du nå ift. pilspissen fra teksten: "En tellerm. funnet 27/6-46" (Kommentar: De må ha sluttet å oppdatere kartet, for det dukket opp miner lenge etter det vel)

mvh
KOS
Eg kan bekrefte at der er blitt funnet miner på sandvesanden en del ganger.
Det sies at en (halvgal) sambygding fant en mine og tok den med seg slik at alle kunne få se den.
Tipper det blei liv og røre da han kom drassende med minen :smoke:
Der eg fant trestolpen er der kun opptegnet streker mellom minene.
Lager et utsnitt av minekartet som viser sirka stedet eg gravde.
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

KOS wrote:

mvh
KOS
Eg er ikke sikker men eg trur det var her eg gravde. Som du ser er det ikke langt fra der den teller minen ble funnet.
minekart del.jpg
minekart del.jpg (165.92 KiB) Viewed 793 times
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:Eg er ikke sikker men eg trur det var her eg gravde. Som du ser er det ikke langt fra der den teller minen ble funnet.
Nei, det er ikke lett å vite eksakt...men det var rundt der jeg trodde det var...

Ser det var anført en slags sti(weg) like ved, men gjerde...ser jeg ikke der.

Okei, her ser du ihvertfall eksempler på hvordan panserminene ,Tellerminen (tallerkenmine) , ser ut.

Image
mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Henning Dalsvåg

KOS wrote:
Henning Dalsvåg wrote:Eg er ikke sikker men eg trur det var her eg gravde. Som du ser er det ikke langt fra der den teller minen ble funnet.
Nei, det er ikke lett å vite eksakt...men det var rundt der jeg trodde det var...

Ser det var anført en slags sti(weg) like ved, men gjerde...ser jeg ikke der.

Okei, her ser du ihvertfall eksempler på hvordan panserminene ,Tellerminen (tallerkenmine) , ser ut.

Image
mvh
KOS
Ser eg en slik der nede etter høststormene så er det nok best å få taki Politiet ...
Mvh Henning Dalsvåg
Stutzpunkt
Moderator

Du finner litt info her også om enkelte av de lokalproduserte minene.

http://www.lexpev.nl/minesandcharges/eu ... index.html
Mvh
Tormod
Henning Dalsvåg

Den trepålen eg fant er i ferd med å bli tatt av "bekken" ! De som har planer om å se denne, må
sette av tid til å se den relativt raskt etter arbeidstid i morgen. Eg har nettop hvert der nede .
Kan ikke garantere at pålen blir stående til i morgen ,men eg kommer til å ta turen ut til sanden
og prøve og sikre pålen med tau ("lasso metoden") om den er der fortsatt når eg kommer hjem fra jobb.
Er nede på sandvesanden sirka 15:45 .
Mvh Henning Dalsvåg
bactuz

Henning Dalsvåg wrote:Den trepålen eg fant er i ferd med å bli tatt av "bekken" ! De som har planer om å se denne, må
sette av tid til å se den relativt raskt etter arbeidstid i morgen. Eg har nettop hvert der nede .
Kan ikke garantere at pålen blir stående til i morgen.....
Pålen som har stått på stedet hvil i snart 70 år forsvinner imorgen? Tror du virkelig det?
Jeg tviler på at den forsvinner med det første, for så mye vannføring i den lille bekken kan det da ikke være snakk om...

Heng eventuelt en redningsvest på den, så overlever den nok dette også....

Kai
Henning Dalsvåg

bactuz wrote:
Henning Dalsvåg wrote:Den trepålen eg fant er i ferd med å bli tatt av "bekken" ! De som har planer om å se denne, må
Kan ikke garantere at pålen blir stående til i morgen.....
Pålen som har stått på stedet hvil i snart 70 år forsvinner imorgen? Tror du virkelig det?
Jeg tviler på at den forsvinner med det første, for så mye vannføring i den lille bekken kan det da ikke være snakk om...

Heng eventuelt en redningsvest på den, så overlever den nok dette også....

Kai
Det er bare èn meter med sand mellom bekken(nå en elv p.g.a stor vannføring)og trepålen .
Men så vet eg jo ikke hvor dypt tyskerene gravde pålen ned i sanden da ...
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Den blå linja markerer hvor mye sand som har rast ned i bekken .
I beste fall så er stokken bare blottlagt i morgen ...
CIMG1641 1 raskant.jpg
CIMG1641 1 raskant.jpg (153.26 KiB) Viewed 730 times
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Haugalandet”