Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.
Henning Dalsvåg wrote:For å få mine mistanker bekreftet gravde eg et nytt hull 3meter på linje med forrige hull.
3m er ca. stolpeavstand som vist på Drahtzaun, så du skulle være nær neste stolpe da... Når det er sagt... Er det opptegnet gjerde på kartet der du graver ?
Hvor er du nå ift. pilspissen fra teksten: "En tellerm. funnet 27/6-46" (Kommentar: De må ha sluttet å oppdatere kartet, for det dukket opp miner lenge etter det vel)
Henning Dalsvåg wrote:For å få mine mistanker bekreftet gravde eg et nytt hull 3meter på linje med forrige hull.
3m er ca. stolpeavstand som vist på Drahtzaun, så du skulle være nær neste stolpe da... Når det er sagt... Er det opptegnet gjerde på kartet der du graver ?
Hvor er du nå ift. pilspissen fra teksten: "En tellerm. funnet 27/6-46" (Kommentar: De må ha sluttet å oppdatere kartet, for det dukket opp miner lenge etter det vel)
mvh
KOS
Eg kan bekrefte at der er blitt funnet miner på sandvesanden en del ganger.
Det sies at en (halvgal) sambygding fant en mine og tok den med seg slik at alle kunne få se den.
Tipper det blei liv og røre da han kom drassende med minen
Der eg fant trestolpen er der kun opptegnet streker mellom minene.
Lager et utsnitt av minekartet som viser sirka stedet eg gravde.
mvh
KOS
Eg er ikke sikker men eg trur det var her eg gravde. Som du ser er det ikke langt fra der den teller minen ble funnet.
Den trepålen eg fant er i ferd med å bli tatt av "bekken" ! De som har planer om å se denne, må
sette av tid til å se den relativt raskt etter arbeidstid i morgen. Eg har nettop hvert der nede .
Kan ikke garantere at pålen blir stående til i morgen ,men eg kommer til å ta turen ut til sanden
og prøve og sikre pålen med tau ("lasso metoden") om den er der fortsatt når eg kommer hjem fra jobb.
Er nede på sandvesanden sirka 15:45 .
Henning Dalsvåg wrote:Den trepålen eg fant er i ferd med å bli tatt av "bekken" ! De som har planer om å se denne, må
sette av tid til å se den relativt raskt etter arbeidstid i morgen. Eg har nettop hvert der nede .
Kan ikke garantere at pålen blir stående til i morgen.....
Pålen som har stått på stedet hvil i snart 70 år forsvinner imorgen? Tror du virkelig det?
Jeg tviler på at den forsvinner med det første, for så mye vannføring i den lille bekken kan det da ikke være snakk om...
Heng eventuelt en redningsvest på den, så overlever den nok dette også....
Henning Dalsvåg wrote:Den trepålen eg fant er i ferd med å bli tatt av "bekken" ! De som har planer om å se denne, må
Kan ikke garantere at pålen blir stående til i morgen.....
Pålen som har stått på stedet hvil i snart 70 år forsvinner imorgen? Tror du virkelig det?
Jeg tviler på at den forsvinner med det første, for så mye vannføring i den lille bekken kan det da ikke være snakk om...
Heng eventuelt en redningsvest på den, så overlever den nok dette også....
Kai
Det er bare èn meter med sand mellom bekken(nå en elv p.g.a stor vannføring)og trepålen .
Men så vet eg jo ikke hvor dypt tyskerene gravde pålen ned i sanden da ...