Henning Dalsvåg wrote:Var på fortet en tur idag .Såg etter 'arbeidsbord' ,men kan ikke si at eg fant noe ...KOS wrote:Du regner rett - merkeligbactuz wrote:KOS wrote:Regner med det er denne du sikter til her KOS ? En merkelig stilling dette her....![]()
Joda, den lar seg forklare som BK-stilling for en liten 5cm. Ammobunker nedenfor og leveranse opp trappen og inn døren. Se etter stein-rester av et 'arbeidsbord' neste gang. Over kanten litt oppe i stillingen kunne en observere østover før trærne ble voksne. Toppen, inkl baksiden, av Syreglånå kan også dekkes.
mvh
KOS
HKB 3./978 Syre
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Henning Dalsvåg
Mvh Henning Dalsvåg
Rapport fra Syre 1945, sansynligvis Milorg. Riksarkivet.
- Attachments
-
- IMG_9216.JPG (1.01 MiB) Viewed 1630 times
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.
Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
- Henning Dalsvåg
Greit med en oversikt over hva tyskerene hadde på hkb syre.
Mvh Henning Dalsvåg
Rapporten må nok tas med en klype salt, mye utstyr ble stjålet før de fikk kontroll på fortet, og de som har skrevet rapportene har ikke alltid like mye peiling. I en annen rapport har de trodd et warmpeilgerät er en 65 cm lyskaster av merket W.P.G.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.
Litt fra eller til; 12,2 cm eller 22 cm - DET ER EN FRED SOM SKAL FEIRES, HVER DAGbactuz wrote:5 kanoner i kaliber 22 cm....???

Takk for listen Asbjørn

mvh
KOS
EDIT: Og vi har fremdeles ikke funnet 5cm'eren ...
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet

- Henning Dalsvåg
Eg og en arbeidskollega var en tur ute på syre i dag .KOS wrote:Var det den mannskap/ammobunkeren(R655) som en ikke kom inn i lenger Henning ?Henning Dalsvåg wrote:Filkommentar: Laget passasje og en liten mur
KOS
På vei ut til fortet såg vi at myrhullet i veien er igjenfylt og iferd med å gruses. Og den busken eg fjernet litt av tidligere i år er nå helt vekke. Mye dugnadsarbeid har blitt gjort her ute siden sist . Vi fikk bort en god del stein fra inngangen til R655. Tok vekk en del større steiner på utsiden først . Vi arbeidet oss inn i steinhaugen
fra innsiden av bunkeren og utover ,men fikk ikke bort alt .
Mange av de største steinene måtte desverre lagres langs veggen i bunkeren . Traff på dugnadsfolk på hjemveien. De ryddet/saget vekk trær ved inngangen til fortet.
De hadde vist mye på gang der ute for tiden ...
Mvh Henning Dalsvåg
Kjempebra jobba Henning (og assistent)

Bra at det sages, ryddes og gruses også !

Bra at det sages, ryddes og gruses også !
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd

- Henning Dalsvåg
Må nok ha flere turer ut dit for å se hvordan det blir der når skogsarbeiderene
har gjort sin jobb . De ryddet i skogen og fikset veien for å kunne få en traktor ut til fortet .
Og restene av den store busken som delvis har sperret veien i lang tid skulle også fjernes helt vekk.
har gjort sin jobb . De ryddet i skogen og fikset veien for å kunne få en traktor ut til fortet .
Og restene av den store busken som delvis har sperret veien i lang tid skulle også fjernes helt vekk.
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
langs den ene siden av veien som går ned mot porten for å lede bort overflatevann.
Og det kan trenges for veien var islagt i dag ...
Mvh Henning Dalsvåg
Må nok en tur over fjorden til våren eller sommeren.
- Henning Dalsvåg
Eg har fri på torsdag og det er den eneste dagen med oppholdsvær denne uken,så da blir det en tur til HKB Syre.
Eg satser på å være der i 12 tiden og blir der en 3-4 timer . Om flere har fri og tar turen ut til fortet så er det bare til å ringe(tlf. 93430408) meg
om eg ikke er å se noe sted. Tar nok en del bilder som vil bli lagt ut om kvelden.
Eg satser på å være der i 12 tiden og blir der en 3-4 timer . Om flere har fri og tar turen ut til fortet så er det bare til å ringe(tlf. 93430408) meg
om eg ikke er å se noe sted. Tar nok en del bilder som vil bli lagt ut om kvelden.
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Noen bilder fra turen til Syre i dag :
Fekk vekk noen greiner eg også .
Mvh Henning Dalsvåg
Godt jobba Henning, og det er godt at noen gidder å holde litt orden så det går an å få et noenlunde inntrykk når man besøker fortet.
Jeg synes Syre er kanskje det aller stiligste kystfortet på Haugalandet, en dramatisk plassering i havgapet med en masse kraftige regelbau i flere nivåer i en relativt liten omkrets.
Kanskje på tide å bygge stein rundt kommandoplassen igjen
Jeg synes Syre er kanskje det aller stiligste kystfortet på Haugalandet, en dramatisk plassering i havgapet med en masse kraftige regelbau i flere nivåer i en relativt liten omkrets.
Kanskje på tide å bygge stein rundt kommandoplassen igjen

- Attachments
-
- Kommandoplass HKB Syre.jpg (73.01 KiB) Viewed 1418 times